BMW en Mercedes verkopen Share Now aan Stellantis

0

BMW en Mercedes verkopen hun ‘free-floating’ deelauto dochter Share Now aan Stellantis. Dat melden beide bedrijven. Er wordt geen overnamesom gecommuniceerd.

Share Now ontstond toen BMW en Mercedes hun mobiliteitsdivisies fuseerden. In Nederland had het concept 118.000 gebruikers. BMW en Mercedes stellen dat zij zich dankzij de verkoop van hun deelauto dochter nu kunnen richten op de ontwikkeling van de softwareplatforms voor multimediale oplossingen (Free Now) en laadoplossingen (Charge Now). Onder de paraplu van Free Now worden ook deelauto diensten aangeboden.

Het businessmodel rond ‘free floating’ autodiensten zoals Share Now is een moeilijk verhaal. Op zich is er sprake van een aansprekend idee: men kan de deelauto op elke plek in de stad oppikken en hem gewoon op de plek van de bestemming achterlaten. Men betaalt per gebruiksminuut. Op die manier is Share Now een handige ‘last mile’ aanvulling op het openbaar vervoer. Ook voor stadsbewoners die sporadisch een auto nodig hebben, kan het een uitkomst zijn. Maar de operationele kosten voor de uitbaters zijn hoog. Het in 2008 door Mercedes opgerichte Car2Go en DriveNow van BMW, dat 3 jaar later actief werd, fuseerden daarom in 2019 tot Share Now. Het aantal steden waarin de dienst aangeboden werd, werd beperkt en de Noord-Amerikaanse tak werd opgedoekt.

Free2MoveShareNowB

Nu worden de resterende Europese activiteiten dus verkocht aan Stellantis. De Frans/Italiaanse autofabrikant werkt aan een uitbreiding van haar Free2Move mobiliteitsplatform en voegt met de overname 14 grote Europese steden en 10.000 voertuigen toe aan haar bestaande autodeel vloot van 2.500 voertuigen. De uitbreiding moet bijdragen aan de groei van Free2Move (dat ook huur- en leasewagens en oplaadoplossingen aanbiedt), met als doel 15 miljoen actieve gebruikers en een netto-omzet van 2,8 miljard euro in 2030.

Hoe Free2Move, , de mobiliteitsdivisie van het Frans / Italiaanse autoconcern, de dienstverlening op een financieel lucratieve manier wil aanbieden, is nog niet helemaal duidelijk. Misschien is de Citroën Ami (of de Opel kloon Rocks), die samen met de Fiat 500 gebruikt wordt op de foto bij het persbericht over de overname, een sleutel tot winstgevendheid. Het kleine elektrische wagentje heeft een topsnelheid van slechts 45 km/u, maar dat is in de stad zelden een probleem, en de beperkte afmetingen zijn een troef bij het parkeren. Bovendien liggen de operationele kosten zoals elektriciteitsverbruik, onderhoud en reparatie een stuk lager. De Ami wordt door Free2Move al ingezet in onder andere Parijs en een aantal Amerikaanse steden.

 

 

Reageren is niet mogelijk.