Prijs indicatie Lexus RZ450e

0

Lexus maakt eindelijk serieus werk van de introductie van volledig elektrische modellen. De UX 300e is weinig meer dan een noodgreep. Het inbouwen van een batterijen set in een bestaand model (met benzinemotor) vergde te veel compromissen met als negatief eindresultaat een te kleine actieradius. Zeker voor een premium product.

Maar nu is alles anders. Lexus zegt haar nieuwste elektrische auto “from scratch” ontworpen te hebben, waardoor compromissen niet aan de orde zijn. Nu is dat een tikkeltje overdreven want het model in kwestie, de RZ 450e, is rechtstreeks afgeleid van de BZ4X van moederbedrijf Toyota. Maar goed, die SUV staat op een speciaal voor elektrische auto’s ontworpen platform met een laag zwaartepunt en (naar eigen zeggen) een optimale gewichtsverdeling. Daar profiteert dus ook de Lexus RZ 450e van. Ondanks dat de RZ 450e is afgeleid van een bestaand model, is er toch sprake van een wereldprimeur: One Motion Grip steer-by-wire in combinatie met een ‘steering yoke’. Nieuw zijn ook een dimbaar panoramadak en zogeheten ‘radiant heaters’.

LexusRZ450e5

De Lexus RZ 450e beschikt over een zogeheten Spindle Body design. De kern daarvan is dat de styling een logisch gevolg is van elektrische aandrijving. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor is de motorkap laag en het aantal koelopeningen beperkt. In plaats van de voor Lexus modellen kenmerkende Spindle Grille heeft de RZ 450e een Spindle Shape Deze driedimensionale vorm is overal in het body design terug te vinden. Optionele tweekleurige lak, waarbij een deel van de motorkap is meegenomen, accentueert volgens Lexus het krachtige design nog eens extra. De smalle lichtunits sluiten naadloos aan op de uitgesproken wielkasten en de dag verlichting valt op door het Lexus L motief.

LexusRZ450e3

Het scherpe front is volgens Lexus het startpunt voor een krachtig ogend silhouet. “Daarmee laat de RZ 450e geen twijfel bestaan over zijn SUV kwaliteiten”, zo valt in het persbericht te lezen. Ook staat daar: “De lange wielbasis van 2.850 mm en de wielen (18 à 20 inch groot) die op de hoeken van de carrosserie staan, vormen de visuele onderstreping van het lage zwaartepunt en de perfecte gewichtsverdeling. De achterzijde heeft door de doorlopende licht strip tussen minimalistisch vormgegeven achterlichtunits en de uit twee delen opgetrokken achterspoiler een hightech uitstraling.

LexusRZ450e2

De filosofie van de zogeheten Lexus Driving Signature filosofie bestaat uit drie C’s: Confidence, Comfort en Control en staat garant voor rijplezier en verfijning. Dit gaat samen met de gebruikelijke pluspunten van elektrische aandrijflijn zoals snelle reacties en maximale precisie. “Hierdoor reageert de RZ 450e naadloos op de intenties van de bestuurder, waardoor de RZ 450e zowel comfortabel als plezierig is om in te rijden”, zo meldt het persbericht. Geavanceerde technologieën als het optionele One Motion Grip steer-by wire systeem en de precieze controle van de Direct4 vierwielaandrijving onderstrepen volgens Lexus het natuurlijke gevoel met hun verfijnde feedback.

LexusRZ450e4

De RZ 450e maakt zoals gezegd gebruik van een speciaal voor elektrische aandrijving ontworpen platform. Daarbij is de batterij onder het passagierscompartiment geïntegreerd in het onderstel. Dit maakt de constructie robuust en tegelijkertijd draagt het bij aan een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling. Samen met een relatief laag gewicht resulteert dit in een weggedrag volgens de Lexus Driving Signature filosofie. Daarbij heeft Lexus naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Omdat een elektrische aandrijflijn stil is, komen weg- en omgevingsgeluiden sterker naar voren. Om die te onderdrukken, is er van een nieuwe versie van Active Sound Control gebruik gemaakt. De RZ 450e maakt gebruik van de zogeheten Lexus e-Axle, een tussen de wielen geplaatste compacte, modulaire unit waarin een elektrische motor, de overbrenging en de elektronische aansturing (ECU) zijn geïntegreerd. Hij heeft een e-Axle voor zowel de voor- als de achteras. Beide units werken nauw samen met het Direct4 All Wheel Drive Control. De elektrische motor op de vooras levert een vermogen van 204 pk en de elektromotor achter is goed voor 109 pk. Het totale vermogen komt daarmee op 313 pk.

LexusRZ450e15

De RZ 450e is de eerste Lexus die gebruik maakt van het nieuwe Direct4 All Wheel Drive Control. Dit intelligente systeem balanceert voortdurend de tractie van alle 4 de wielen en verdeelt de aandrijfkracht automatisch en naar eigen zeggen naadloos. “Het resultaat levert stressvrije prestaties en een stabiel rijgedrag op, met een intuïtieve bediening die het gevoel van verbondenheid tussen bestuurder en machine versterkt”, zo vermeldt het persbericht. Door de samenwerking met de e-Axles is de aandrijfkracht volledig variabel te verdelen. Zo kan de RZ 450e in milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving of andersom; sneller dan elk ander mechanisch systeem. De verdeling van de aandrijfkracht is zelfs per wiel variabel. Het managementsysteem past de verdeling aan op basis van bijvoorbeeld snelheid, stuuruitslag en G krachten. “Doordat aanpassingen zo snel plaatsvinden, is het weggedrag altijd perfect aangepast aan de actuele omstandigheden. Zo draagt Direct4 bij aan het gevoel dat bestuurder en auto één zijn”, aldus het persbericht.LexusRZ450e6

De RZ 450e heeft een lithium/ion batterijpakket met een capaciteit van 71,4 kWh. Details over deze definitieve actieradius en de benodigde laadtijden worden later bekend gemaakt. Om het rij bereik te maximaliseren biedt de RZ 450e keuze uit verschillende rij modi, waaronder de Range mode. In deze stand is de maximum snelheid beperkt en wordt aandrijfkracht efficiënter verdeeld. Ook het uitschakelen van de airconditioning draagt hier bij aan het besparen van energie. Met een beoogd elektriciteitsverbruik van 18 kWh/100 km behoort de RZ 450e tot een van de meest efficiënte elektrisch aangedreven auto’s. Dit verbruikscijfer is overigens voorlopig, omdat definitieve homologatie nog wordt afgerond.

LexusRZ450e12

Een wereldpremière een één van de belangrijkste nieuwe technologieën van de RZ 450e is One Motion Grip steer-by-wire. Dit stuursysteem werkt volledig elektronisch: er is geen mechanische connectie tussen het stuur en de wielen, wat zich vertaalt in directe reacties op stuurinput en maximale precisie. Door het ontbreken van de mechanische verbinding ervaart de bestuurder bovendien minder reacties in het stuur bij het rijden over slecht wegdek. Het systeem maakt de RZ 450e volgens Lexus stabieler in rechte lijnen en in bochten. One Motion Grip staat ook voor optimale feedback onder alle omstandigheden. Het stuurgevoel is belangrijk voor het vertrouwen en de controle van de bestuurder. De ingenieurs van Lexus hebben ervoor gezorgd dat het systeem te allen tijde gevoel en feedback blijft geven, zodat er een sterke band blijft bestaan tussen bestuurder en auto.

LexusRZ450e7

In plaats van een stuurwiel heeft een RZ 450e met One Motion Grip een steering yoke, die met zijn vlindervorm doet denken aan een stuur uit de racerij en is ontwikkeld met input en feedback van Lexus Takumi rijders. De steering yoke vereenvoudigt de besturing sterk. Zo is overpakken met de handen niet meer nodig. De bestuurder kan de handen altijd aan het stuur kan houden.

LexusRZ450e9

Dankzij de steering yoke kon Lexus de instrumenten hoger en verder weg plaatsen, wat resulteert in een beter zicht op zowel het dashboard als de weg. Door de slimme opstelling van stuur, dashboard, head-up display en het 14 inch multimediadisplay volstaan minimale hand- en hoofdbewegingen om de auto bedienen. Het met hoogwaardige materialen afgewerkte interieur is een uitnodigende ‘open space’ met een clean en minimalistisch karakter. Ambianceverlichting maakt het mogelijk om bij elke rit een perfecte sfeer te creëren: deurpanelen kunnen verschillende licht- en schaduwpatronen laten zien.

LexusRZ450e8

Optioneel is de nieuwe RZ 450e leverbaar met een panoramisch dak dat is voorzien van een coating die infraroodlicht reflecteert en daarmee de opwarming van het interieur vermindert. Tegelijkertijd helpt dit dak op koude dagen om warmte juist binnen te houden. Met de elektrische dim functie is het dak met een druk op de knop ondoorzichtig te maken om direct zonlicht uit het interieur te weren. Door slim gebruik te maken van de geavanceerde features van het panoramadak hoeft de airconditioning minder hard te werken om in het interieur een aangename temperatuur te realiseren en te handhaven. Dit komt ook de actieradius ten goede.

LexusRZ450e10

Voor de bestuurder en de passagier is Radiant Heating op kniehoogte beschikbaar. De warmte die deze elementen uitstralen voelt als een warme deken rond de benen. De Radiant Heating draagt ook bij aan een snelle opwarming van het interieur. De RZ 450e heeft ook verwarmde stoelen en een verwarmd stuur.

LexusRZ450e11

De RZ 450e maakt gebruik van het nieuwe Lexus Link multimediaplatform dat voor het eerst werd toegepast op nieuwste NX. Het systeem valt volgens Lexus op door zijn snelheid, intuïtieve bediening en de nieuwste functies op het gebied van connectiviteit, routeplanning en informatie. De RZ 450e maakt onder meer gebruik van ‘always on’ cloud-navigatie. Dat betekent dat informatie over bijvoorbeeld files, ongevallen en weg omstandigheden direct in de routeplanning wordt verwerkt, waardoor elke trip nog efficiënter wordt. Het stembedieningssysteem begrijpt en regeert op natuurlijke uitgesproken opdrachten en verzoeken. De nieuwe on-board assistent is te activeren door ‘Hey Lexus!’ uit te spreken. Uiteraard zijn smartphones te koppelen via Apple CarPlay en Android Auto. Dankzij de data communicatie module (DCM) van de RZ 450e zijn veel functies over the air te updaten.

LexusRZ450e13

De RZ 450e is uitgevoerd met het Lexus Safety System+. Daarin diverse nieuwe en verbeterde functies zijn opgenomen. Door de vooruitziende blik van (radar)sensoren ziet de RZ 450e mogelijke ongevallen bijvoorbeeld in een vroeg stadium aankomen. Een andere nieuwe functie is Proactive Driving Assist met Steering Assist. Dit systeem gebruikt een camera om de hoek van een bocht vast te stellen. Bij het naderen en nemen van die bocht past Steering Assist de besturing automatisch aan. Ook nieuw aan board: een monitor die vaststelt of de bestuurder tekenen van vermoeidheid of afleiding vertoont.

LexusRZ450e16

e-Latch met Safe Exit Assist komt zowel de veiligheid als het comfort ten goede. Een druk op de knop volstaat om een deur automatisch en soepel te laten openen, net zoals bij de nieuwste NX. e-Latch is gekoppeld aan Blind Spot Assist, dat fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren ‘ziet’ naderen. Als dat gebeurt terwijl een inzittende gebruik maakt van e-Latch, wordt het automatisch openen van het portier direct gestopt. Maar liefst 95 procent van alle ongevallen, die ontstaan door het openen van deuren, zijn te voorkomen door het innovatieve e-Latch met Safe Exit Assist.

LexusRZ450e14

De RZ 450e is ook leverbaar met een digitale achteruitkijkspiegel. Deze zorgt voor een zicht naar achteren dat niet wordt belemmerd door hoofdsteunen en/of bagage. De slimme spiegel verbetert ook het zicht in de nacht en bij slechte weersomstandigheden. Het is nog niet bekend wat de RZ 450e gaat kosten, maar Autointernationaal verwacht een instaptarief net boven de 67 mille. Daarmee is er enerzijds sprake van voldoende prijsafstand tot de Toyota BZ4X en anderzijds van tarieven die in vergelijking met die van Tesla concurrerend zijn.

LexusRZ450e17

 

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.