Smart #1 als blauwdruk voor kleine elektrische SUV van Volvo

0

Volvo wil zijn gamma naar beneden uitbreiden en zal hiertoe gebruik gaan maken van het nieuwe SEA platform van het Chinese moederbedrijf Geely. Ook de Smart #1 is op dat onderstel gebaseerd, waardoor conclusies kunnen worden getrokken over enkele technische gegevens van de SUV die bij het Zweedse merk onder de XC40 in het gamma moet komen.

In de zomer van 2020 presenteerde Geely haar nieuwe SEA platform (Sustainable Experience Architecture). Dit is een soort Chinese tegenhanger van het MEB onderstel van Volkswagen: een schaalbare elektrische architectuur op basis waarvan Geely in de periode tot en met 2023 minimaal 15 verschillende modellen op 6 varianten van het platform wil lanceren. Van een 2-zits sportwagen tot een bestelwagen of minibus: het modulaire platform moet alle segmenten van de autobouw kunnen bestrijken.

De Lynk & Co 08, de productieversie van de Zero conceptstudie, is de eerste auto van de Geely groep (dat inmiddels 9 merken telt) die op het nieuwe platform zal worden gebaseerd. Maar ook de Europese Geely dochter Volvo profiteert van het modulaire SEA systeem. De inmiddels teruggetreden Volvo topman Håkan Samuelsson gaf in het najaar van 2020 precies aan hoe. Destijds bevestigde de Zweed aan de pers dat Volvo een elektrische SUV onder de XC40 plant die de Geely architectuur gaat gebruiken. “We zullen ook SEA gebruiken”, zei Samuelsson, aangezien het CMA platform (dat door de XC40 wordt gebruikt en compatibel is met zowel verbranding- als elektrische en hybride aandrijving) niet schaalbaar is naar kleinere modellen. Bovendien is dit de enige manier om tot een businesscase te komen die een kleiner Volvo model überhaupt concurrerend maakt.

“Met SEA kunnen wij een Volvo van zeer hoge kwaliteit bouwen”, voegde Samuelsson er aan toe. Hij bevestigde ook dat de eerste kleine Volvo een SUV zal zijn. De Zweed liet open of zijn naam daadwerkelijk XC20 zal zijn. Enige tijd geleden had Volvo echter ook de modelnaam XC10 laten registreren. Het is dus goed mogelijk dat er in de toekomst een nog kleiner Volvo model op onze weg komt. Geely’s SEA platform is zeer variabel. Het maakt batterijgroottes tussen 24 en 42 kilowattuur en zeer korte overhangen met lange wielbases (tot 3,20 meter voor auto’s) mogelijk. Hierdoor zouden modellen op basis van deze architectuur meer ruimte moeten bieden dan een Tesla Model 3. SEA heeft een elektromotor aan de voor- en achterkant. De voorste kan tot 204 pk leveren, terwijl het exemplaar achter maximaal 200 kW (272 pk) leveren.

Voor het onderstel vertrouwen de Chinezen op een MacPherson constructie vóór en een 5-armige as achter. Optioneel kan luchtvering worden geïntegreerd. De Smart #1 maakt ook gebruik van het SEA platform en zou in veel opzichten als model kunnen dienen voor een toekomstige Volvo XC20. De lithium/ion accu die in de bodem tussen de assen zit, heeft een capaciteit van 66 kWh en een actieradius van 420 tot 440 kilometer. Hij wordt opgeladen met een gelijkstroom snellader met een maximum van 150 kilowatt. Allemaal gegevens die ook goed zouden staan ​​op een compacte elektrische SUV van Volvo. Een 2-motorige vermogensvariant met zo’n 400 pk is natuurlijk net zo goed denkbaar voor de #1 als voor de XC20.

Ook qua afmetingen zou de Smart #1 als blauwdruk kunnen dienen voor de Volvo XC20. Met een uitwendige lengte van 4,27 meter houdt hij enerzijds een respectabele afstand tot de XC40 en biedt hij anderzijds voldoende ruimte beneden voor een eventuele XC10. Het feit dat de elektrische slimme SUV een langere wielbasis biedt (2,75 in plaats van 2,70 meter bij de XC40) toont aan dat het SEA platform verpakkingsvoordelen biedt ten opzichte van de CMA basis (Common Modular Architecture) die wordt gebruikt door de XC40 Recharge Pure Electric, wat de achterpassagiers ten goede zou moeten komen. Ondanks de kleinere afmetingen zijn de koffervolumes vrijwel identiek (411 in plaats van 419 liter in de normale staat).

Het SEA model heeft ook voordelen als het gaat om leeggewicht: 1.820 kilogram is niet klein, maar de waarde is ruim 200 kilogram minder dan die van de eenmotorige elektrische XC40.

Reageren is niet mogelijk.