Niet de gehoopte gamechanger: test Alfa Romeo Tonale

0

Beter laat dan nooit? Dat is zeker een adagium waarop Alfa Romeo zijn hoop vestigt met de Tonale, het debuutmodel van het Italiaanse merk in de SUV C segment, en daarmee een rivaal voor onder meer de Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, Range Rover Evoque en Volvo XC40.

De verkopen van het Italiaanse merk gaan al geruime tijd bergafwaarts. Alle blikken zijn daarom gericht op deze Tonale: het is het nieuwste make-or-break model van Alfa Romeo. De SUV moet het merk van zijn onfortuinlijke imago afhelpen en weer de harten van autokoper gaan veroveren. Althans, dat is het idee, maar het is niet de eerste keer dat Alfa Romeo zich in deze situatie bevindt. De 156 was een klein succes in de jaren negentig, maar de 159 kon diens populariteit, ondanks prachtige looks, niet evenaren. De Giulietta deed het beter, maar de Giulia was een commerciële flop ondanks dat dit model de pers wel in extase wist te brengen en zodoende voor een verbetering van het merkimago zorgde. Maar met zijn sedan vorm en zonder enige vorm van elektrificatie was het ook de verkeerde auto op het verkeerde moment. Dat het infotainment systeem hooguit middelmatig was en dat op de bouwkwaliteit dezelfde kwalificatie van toepassing was, deed de zaak ook geen goed. En hoe minder er over de 4C wordt gezegd, hoe beter.

AlfaRomeoTonaleTest9

Nu is er dus een nieuw model dat als SUV beter bij de consumentenbehoeften aansluit. Dat Alfa Romeo pas laat in dit deel van de automarkt actief wordt, komt doordat de nieuwe Tonale een wat moeizame geboorte achter de rug heeft. De productieversie die u hier ziet, werd meer dan 3 jaar geleden in conceptvorm gepresenteerd op de autosalon van Genève. Daar kreeg de Tonale veel applaus vanwege zijn aantrekkelijke design. Maar de ontwikkeling van een productieversie liep vertraging op. Dat komt vooral doordat Alfa Romeo van eigenaar veranderde. De nieuwe baas heeft een groots plan om het merk volledig elektrisch te maken. In 2027 moet dat proces zijn voltooid. De Tonale is niet geschikt voor de montage van een volledig elektrische aandrijflijn, reden waarom er extra kritisch werd gekeken naar de geplande stekker hybride variant. De nieuwe baas van Alfa Romeo was daar niet tevreden over, reden waarom de Tonale terug naar de tekentafel werd gestuurd. Niet zo zeer om cosmetische aanpassingen door te voeren maar om de stekker hybride aandrijflijn aan te scherpen.

AlfaRomeoTonaleTest10

De basis voor de Tonale werd gelegd toen Alfa Romeo nog een dochter merk was van Fiat Chrysler Automobiles. Dit moederbedrijf besloot de SUV te baseren op de zogeheten Small Wide 4×4-architectuur van de Jeep Compass; een evolutie van het Fiat Punto platform uit 2005. Dit onderstel is dus niet bepaald okselfris meer, maar de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles met Peugeot SA kwam te laat om de Tonale te baseren op de veel modernere EMP2 architectuur van de laatste. Dit betekent dat de Alfa Romeo anders dan de aanstaande nieuwe generatie Peugeot 3008 niet aangeboden kan worden in een volledig elektrische uitvoering. Voor Stellantis, de naam van het fusiebedrijf, is de Tonale zodoende niet bepaald een liefdesbaby. Die wordt pas in 2024 verwacht. Dan is de geboorte van het kleine broertje van de Tonale verwacht. Die zal worden gebaseerd op het onderstel van (onder andere) de Peugeot 2008 en wordt zodoende wel leverbaar in een elektrische uitvoering.

AlfaRomeoTonaleTest11

Geen volledig elektrische aandrijving voor de Tonale dus. Ondanks dat de SUV gebruik maakt van een bestaand onderstel, zijn er wel degelijk veranderingen doorgevoerd aan het platform. De Tonale beschikt namelijk over nieuw ontwikkelde MacPherson veerpoten voor en achter. Verder werd voor de stekker hybride variant niet 1:1 de aandrijflijn van de Jeep Compass 4xe overgenomen, maar beschikt de Alfa Romeo over een versie die 35 pk sterker is dankzij een grotere accu en een krachtigere elektromotor. Daarnaast wordt de Tonale leverbaar in een 2-tal conventionele hybride uitvoeringen. Deze combineren de hiervoor genoemde 1,5 liter viercilinder turbobenzinemotor met een kleine batterij en een elektromotor die is gekoppeld aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling. De minder krachtige uitvoering ontwikkelt 130 pk en daarnaast is er een 160 pk versie. Er zijn 2 uitrustingsniveaus: Suer en Ti. De laatste kan extra worden aangekleed met het Veloce pakket. De debuutuitvoering Edizione Speciale bijt de spits af. Die kost met de 130 pk sterke aandrijflijn 46.080 euro.

AlfaRomeoTonaleTest2

De Tonale kon worden getest in Ti uitvoering met 160 pk en het Veloce pakket. Het mild hybride aspect wordt direct duidelijk als je wegrijdt, maar alleen als je goed oplet. Er is namelijk geen duidelijk interactief aspect aan de geëlektrificeerde aandrijflijn van de Tonale, oftewel geen hybride- of EV- modusknoppen om te benutten, noch iets als adaptieve recuperatie om de agressief afgestelde regeneratieve remmen te veranderen. Het hybride aspect blijft verborgen onder het oppervlak, afgezien van een paar informatiedisplays die jij in het digitale instrumentenpaneel kunt oproepen, zodat jij in realtime kunt zien wat het systeem aan het doen is. Met voldoende lading in de 0,8 kWh batterij, kan de Tonale dankzij de in het transmissiehuis geplaatste elektromotor van 21 pk ook op enkel elektriciteit rijden, maar alleen op kruiptempo. Boven de 30 km/u, of eerder als jij niet over een fluwelen rechtervoet beschikt, zal de benzinemotor tot actie komen.

AlfaRomeoTonaleTest13

Met elektrische ondersteuning is de Tonale lekker gretig en pittig om in de stad aan het verkeer deel te nemen. De benzinemotor en de automatische versnellingsbak zijn echter niet altijd goed bij de les. Hoewel de 160 ​​pk (en 240 Nm koppel) in theorie goed zou moeten zijn voor een sprinttijd van 8,8 seconden en een topsnelheid van 210 km/u, is er in de praktijk sprake van een aarzelende transmissie. Daardoor is het beloofde prestatiepotentieel niet zo gemakkelijk beschikbaar als je zou hopen, tenzij je de Tonale in de Dynamic modus van de rij modi kiezer zet. De motor, hoewel indrukwekkend in zijn stille en competente interactie met de geëlektrificeerde elementen bij lage snelheden, is geen enorm vermakelijke artiest. Het geluid wordt goed onderdrukt bij lage toerentallen en op de snelweg, waar windgeruis (en vooral rol geluiden van de optionele 20 inch wielen van mijn testauto) op de voorgrond treden. Dat is jammer, want bij de Tonale heeft een lovenswaardige onderstel ontwikkeling plaatsgevonden. Er is daardoor enige afstand genomen tussen het agrarische karakter van de Jeep Compass. Het resultaat is een aangenaam wendbare Tonale, ondanks dat beide auto’s hetzelfde platform gebruiken. De zeer directe besturing reageert vlot op input commando’s, wat betekent dat de Alfa Romeo vertrouwen wekt. In bochten voelt de neus licht en goed plaatsbaar aan. Gecombineerd met een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en een terughoudendheid om over te hellen (die veel rivalen niet kunnen evenaren), is de Tonale dynamisch sterk, tenminste, als je voorbij de traag reagerende aandrijflijn kunt kijken. Deze Alfa Romeo biedt geen betrokkenheid op Macan niveau, maar hij kost dan ook geen Porsche geld.

AlfaRomeoTonaleTest8

Mijn testauto was uitgerust met 2-traps elektronische adaptieve dempers, en bij lage snelheden in de stad voelt de vering stevig aan zonder kuilen en littekens in het wegdek rechtstreeks aan de inzittenden door te geven. Door de Tonale in Dynamic modus te zetten, wordt de afstelling nog wat strakker, maar er is ook een Soft instelling. Dan blijven de maximale motorprestaties en het extra stuurgewicht behouden, terwijl het demper profiel van de standaardinstelling hersteld wordt. Op de Ti uitvoering zijn frequentie selectieve dempers standaard. Deze zijn niet door de bestuurder instelbaar via knoppen in de cabine, maar ze veranderen hun rebound niveau op basis van input van het wegdek. De basisopstelling van het systeem voelt steviger aan dan die van de verstelbare dempers die je op de Tonale met optioneel Veloce pakket vindt. De Ti uitvoering onderscheidt zich verder met Torque Vectoring (via rem ingrepen).

De grote vraag is of dit nu de auto is die Alfa Romeo echt gaat redden. Het is een legendarisch merk, dus ik hoopte daar zeker op, maar eerlijk gezegd is de Tonale niet de game changer die hij had moeten zijn. De Italiaanse ingenieurs bezwoeren mij dat de herziene elektromotor en de vergrootte batterij “de juiste maat” hebben, maar in de praktijk zijn ze ondermaats om een ​​echt overtuigende hybride ervaring te bieden. De motor slaat heel snel aan en hij wordt behoorlijk luidruchtig als je de Alfa Romeo op zijn staart trapt. Het resultaat is weliswaar beter dan de hybride modellen van Honda en Kia, maar een BMW X1 met 2,0 liter benzinemotor zal beslist sneller en verfijnder zijn.

AlfaRomeoTonaleTest15

Hetzelfde geldt voor de 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling: het is oké, maar als je uit een BMW met 8-traps automaat komt, zal je niet onder de indruk zijn van de soepelheid, snelheid of schakelpunten die de Tonale kiest. Je kunt de controle overnemen met de handmatige modus op de versnellingspook (of met de enorme metalen peddels bij de uitvoering met Veloce pakket), maar echt, wie houdt Alfa Romeo voor de gek in een SUV met slechts 160 pk? Gelukkig heb je dankzij Pirelli P Zero banden zelden behoefte aan meer grip. En het dynamische rijgedrag vergt zoals gezegd geen noemenswaardige offers van het rijcomfort. Maar de adaptieve dempers hebben een comfortinstelling die erg lijkt op de passieve setting, dus die voegen niet zoveel toe. Een Tonale Ti zonder Veloce pakket op standaard 18-inch wielen zou daarom mijn voorkeur hebben. Ondanks Alfa Romeo’s PR praat over dynamiek, is de Tonale waarschijnlijk op zijn best als er snelwegkilometers gemaakt worden. Zonder de geluidsmeter erbij te hebben gehaald, lijkt de Tonale al cruisend een van de stillere auto’s in zijn klasse te zijn, ondanks de eerder genoemde windgeluiden en het windgeruis.

AlfaRomeoTonaleTest16

Uiterlijk is belangrijk in dit vaak stijl gevoelige segment en hoewel het een subjectieve kwestie is, is de vertaling van de Tonale conceptstudie naar het productiemodel 3 jaar later indrukwekkend goed gelukt. Met een lengte van 4.528 mm is de Alfa Romeo een van de langste auto’s in zijn segment, maar een hoogte van slechts 1.601 mm geeft de Italiaan een sportievere uitstraling dan meer rechtopstaande rivalen, zoals de BMW X1. Als Ti is de Tonale standaard uitgerust met 18 inch wielen, een glanzend zwarte body kit en volledige led verlichting voor & achter.

AlfaRomeoTonaleTest6

Alfa Romeo verwacht dat de meeste klanten het Veloce pakket mee zullen bestellen. In dat geval staat de Tonale op 19 inch wielen en is hij voorzien van details zoals dubbele chromen uitlaattips, zwarte exterieurdetails en een body kit met matzwarte details. Rode remklauwen maken het uiterlijk compleet, terwijl aan de binnenkant kopers kunnen rekenen op Alcantara bekleding, aluminium pedalen en schakel peddels.

AlfaRomeoTonaleTest5

Bij de testauto waren de stoelen afgewerkt met veganistisch, door de mens gemaakt leer. Er is mij verteld dat hoewel de pasvorm verbeterd zal zijn tegen de tijd dat de leveringen aan de klant in september beginnen, de materialen in mijn testauto min of meer representatief zijn voor de uiteindelijke kwaliteit. En dat is een punt van zorg. Simpel gezegd, rivalen voor de Tonale uit de premium categorie zullen de Alfa Romeo moeiteloos aftroeven als het gaat om de interieurkwaliteit. Op het bovenste niveau van het dashboard en op handhoogte voor de bestuurder en voorpassagier worden zacht aanvoelende kunststoffen gebruikt.

AlfaRomeoTonaleTest7

Maar de rest van de getoonde materialen zijn harder en ogen duidelijk goedkoper, inclusief die op de deuren, waar van boven naar beneden harde kunststoffen worden gebruikt. Sommige items in de cabine voelen bovendien verouderd aan, zoals de ronde ventilatieopeningen aan de zijkant, en ze hebben ook een hoge kwetsbaarheid. De middenconsole is gemaakt van licht en dun plastic. Als Alfa Romeo een geloofwaardige rivaal wil zijn van BMW, dan moet het beter zijn best doen dan met het allegaartje van materialen dat ik in de Tonale aantrof. Het is niet slecht, maar niets valt op als bijzonder aangenaam. Een Nissan Qashqai is misschien minder origineel gestileerd, maar straalt wel een meer overtuigende luxe uit. En waar is het mooie gladde leer gebleven dat ooit een kenmerk was van Italiaanse luxeauto’s?

AlfaRomeoTonaleTest4

De ruimte voorin is goed en het zicht naar voren is ook prima ondanks nogal dikke A stijlen (waarbij de bestuurder en bijrijder relatief hoog op comfortabele stoelen zitten), maar volwassen passagiers op de achterbank zullen enig hinder ondervinden van de brede de transmissietunnel, al er voor hun hoofd en benen wel voldoende plaats. Een derde persoon achterin komt er evenwel bekaaid af want de cabine is nogal smal (vanwege het oude platform …). De uitlopende vorm van de C stijlen in combinatie met het totale gebrek aan kleur in het interieur zorgt ervoor dat het van binnen wel een beetje donker aanvoelt. En de overzichtelijkheid van de achterzijde lijdt ook onder de dikke C stijlen.

AlfaRomeoTonaleTest3

Er is een kofferbak van 500 liter met een laadopening die groot genoeg is en een verstelbare vloer die een instelling biedt die gelijk ligt met de achterbumper, en er zijn veel bevestigingspunten aanwezig, net zoals een 12 volt stopcontact. Maar nogal wat rivalen komen met meer praktische oplossingen.

AlfaRomeoTonaleTest12

Wat betreft de technologie aan boord: de 10,25 inch infotainment opstelling is hetzelfde als de unit in de volledig elektrische Fiat 500. En dat is helemaal geen slechte zaak. Het is helder, haarscherp en reageert snel op invoer, met logisch ingedeelde menu’s en widgets. Technische fans zullen de standaard Amazon Alexa integratie van de Tonale ook een welkome functie vinden. Onder het scherm zit een reeks schakelaars in de stijl van pianotoetsen voor de klimaatregeling, maar sommige items, zoals de verwarming van de stoelen, worden bediend via interactie met het scherm.

AlfaRomeoTonaleTest14

 

70%
70%
Awesome

De Tonale is een mooie SUV met een bovengemiddelde rijdynamiek en voldoende comfort voor het maken van lange afstanden. Ook beschikt hij over een indrukwekkend plezierig multimedia systeem. Aandrijflijn en interieur zijn daarentegen nogal gewoontjes. Daardoor is er toch niet echt sprake van een Italiaans alternatief voor de de bestaande premium oppositie.

De Tonale is een fatsoenlijke auto, maar hij mist het vermogen om langdurig elektrisch te rijden. Ook ontbreekt de ouderwetse charme van het merk. Daardoor heb ik er niet veel vertrouwen in dat dit model de toekomst van het merk zal verzekeren.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    6

Reageren is niet mogelijk.