Brandgevaar bij Audi, Cupra, Seat, Skoda en Volkswagen

0

In zeldzame gevallen kan een defecte zekering een vlamboog storing veroorzaken in op het MQB platform gebaseerde stekker hybride modellen van het Volkswagen Groep. In het ergste geval kan dat een voertuigbrand veroorzaken.

Op 16 februari 2021 maakten sommige Duitse media melding van een voertuigbrand. De brandende auto was een plug-in hybride Golf GTE die naar verluidt nog maar 2 dagen oud is en slechts 300 kilometer op de teller had. Volgens de krant Bild maakten de inzittenden melding van een heldere, blauwe flits en een luide knal in het interieur van het voertuig. De knal en ontploffing waren naar verluidt extreem fel. De inzittenden konden op tijd uit de auto komen en zich in veiligheid brengen. Ze raakten slechts lichtgewond. De gealarmeerde brandweer bestreed het vuur, maar de lithium/ion accu van de plug-in hybride Golf kon alleen worden geblust door hem onder te dompelen in een met water gevulde container.

De terugroepactie die nu op touw gezet wordt, is het resultaat van deze mysterieuze brand. Volkswagen vertelde destijds aan Bild: “De veiligheid van onze klanten is onze topprioriteit. Om de hoge standaard die we voor onze voertuigen hebben gesteld te kunnen garanderen, analyseren wij momenteel de omstandigheden en de technische achtergrond van een geval waarin volgens het mediabericht zou er een explosie zijn geweest in een Golf GTE. Op basis van de resultaten van het onderzoek zullen we indien nodig passende maatregelen nemen”.

Een goed jaar later is het zover: de Duitse autoriteiten en de autofabrikanten Audi, Cupra, Seat, Skoda en Volkswagen zijn begonnen met een terugroepactie. Bij bepaalde plug-in hybride modellen is er bij een doorgebrande zekering bij kortsluiting het risico op een stroomstoot en, in zeldzame gevallen, een boog (transiënte spanning door de lucht in de vorm van een bliksem) vergroten. Onder bijzonder ongunstige omstandigheden kan het zelfs een voertuigbrand veroorzaken.

Deze bijzonder ongunstige omstandigheden waren er in februari 2021. Wat er is gebeurd? Het hoogspanning systeem van plug-in hybrides is bij Volkswagen niet alleen beveiligd tegen kortsluiting met een zekering. Deze bestaat uit een isolerend patroon met daarin een smeltbare geleider (meestal gemaakt van koper of fijn zilver) omgeven door afschrik zand. Als er te veel stroom vloeit en de smeltbare geleider doorbrandt, dient het zand als een boog dovend middel. Want bij het uitschakelen van een stroomkring ontstaat er een boog waarvan de intensiteit vooral afhangt van de sterkte van de uit te schakelen stroom.

Volkswagen heeft nu zo’n 300.000 plug-in hybride auto’s met dwars geplaatste motor rondrijden en daarvan hadden bijna 118.000 stuks een zekering met een te slappe behuizing en 10 gram te weinig bluszand. De Volkswagen Groep haalt de zekeringen uit Thailand. Tijdens de eerste lockdowns van de corona pandemie, toen tal van toeleveringsketens vast kwamen te zitten, werden blijkbaar batches van defecte exemplaren van deze zekeringen geproduceerd in het Verre Oosten.

Om dit tot problemen zoals bij de bijna nieuwe Golf GTE in februari 2021 te laten leiden, moeten er zoals gezegd een aantal zaken bij elkaar komen: allereerst een flinke kortsluiting, vervolgens de weersomstandigheden, waaronder de luchtvochtigheid, moet gunstig zijn voor vlamboog storingen en deze moet ook reiken tot in de behuizing, waar zich de brandbare stoffen bevinden.

De terugroepactie is niet alleen bedoeld voor de Golf GTE, maar voor 116.558 voertuigen van de Volkswagen Groep wereldwijd. Om precies te zijn gaat het om 24.450 auto’s van Audi, 16.210 Cupra voertuigen, 10.939 stuks van Seat, 22.388 exemplaren van het merk Skoda en 42.571 eenheden van het merk Volkswagen. Als remedie zijn de fabrikanten van plan om op de betrokken voertuigen een extra beschermende isolatie mat over de schakelkast van de hoogspanning accu te plaatsen. Het vervangen van een zekering gaat uiteraard gepaard met een risico op fouten tijdens de reparatie die groter is dan de schade aan de getroffen auto’s. Deze modellen moeten allemaal terug: de Audi A3, de Cupra Formentor, de Cupra Leon, de Seat Leon, de Seat Tarraco, de Skoda Octavia, de Skoda Superb, de Volkswagen Arteon, de Volkswagen Golf e-Hybrid / GTE, de Volkswagen Passat GTE, de Volkswagen Tiguan e-Hybrid en de Volkswagen T7 e-Hybrid.

Reageren is niet mogelijk.