Invuloefening: de nieuwe BMW X2

0

Wie X1 zegt, moet ook X2 zeggen. Althans als je in München woont en daar een autofabriek hebt. Want wij hebben het hier natuurlijk over BMW. Na de derde generatie X1 te hebben gepresenteerd, staat nu de vernieuwing van de X2 op de agenda. De introductie staat gepland voor 2023 en net als bij de X1 zal de autoconsument ook kunnen kiezen voor een volledig elektrische variant: de iX2.

Gelanceerd in 2018 kent de huidige generatie van de SUV-coupé een relatief korte carrière. Na slechts 5 jaar in de showroom te hebben gestaan, zal hij al worden vernieuwd. Reden is de nauwe technische verwantschap met de X1. Die werd onlangs gemoderniseerd en productietechnisch is het dan wel zo efficiënt als de X2 bij zijn goedkopere broertje in de pas gaat lopen. Daar waar de benzineversies hun pijlen gaan richten op de Audi Q3 Sportback, is de iX2 bedoeld als Duits alternatief voor de Volvo C40.

In vergelijking met de X1 heeft de huidige X2 een wat lagere carrosserie, kleinere zijramen en een schuinere achterzijde met een zacht hellend dak. Dit sportieve profiel blijft behouden want de nieuwe editie zal volgens hetzelfde recept worden ontwikkeld. Dit betekent geen derde zijruit, maar wel een dikke C stijl waarop het BMW logo pronkt. Vergeleken met de X1 onderscheidt de X2 zich verder door een kleinere overhang achter, terwijl er ook sprake is van een specifieke grille, bumpers en bodem beschermplaten. Aan de andere kant neemt hij min of meer ongewijzigd het dashboard van zijn goedkopere broer over; een boordplank die op zijn beurt nauw verwant is aan het exemplaar van de 2-serie Active Tourer. Daar is niks mis mee, want de klant kan zo rekenen op een dubbel scherm van meer dan 20 inch.

Motorisch gaat de nieuwe X2 volledig in de pas lopen bij de jongste X1. Dit betekent naast thermische blokken en oplaadbare hybrides ook een volledig elektrische versie met de naam iX2. Deze groene variant zal worden gemodelleerd naar de iX1 om het equivalent van 313 pk te ontwikkelen, terwijl de 62,4 kWh batterij hem een actieradius van meer dan 430 km verschaft. De X1 is nu nog niet verkrijgbaar in ‘M’ uitvoering. Waarschijnlijk wacht BMW daarmee tot de nieuwe X2 klaar is. Dan zal het gamma aan bovenkant worden afgerond door de M35i of, als het vermogen van de 2,0 liter benzinemotor flink wordt opgevoerd tot circa 360 pk, de M40i.

Vanzelfsprekend zal de nieuwe X2 een paar duizend euro duurder worden dan de jongste X1. Dat vereist de model politiek met oplopende cijfers bij BMW nou eenmaal. Maar diegenen die geen bezwaar hebben tegen een 3 cilinder motor voorin hun X2, zullen straks weg kunnen rijden voor circa 55 mille. Zijn volledig elektrische tegenhanger iX2 krijgt een prijskaartje van afgerond 60 mille.

Reageren is niet mogelijk.