Land Rover maakt de Range Rover Sport gladder en (deels) elektrisch

0

In navolging van de grote Range Rover krijgt wordt ook de gloednieuwe Sport versie leverbaar met een flinke batterij. Daarmee kan hij gedeeltelijk, en vanaf 2024 zelfs helemaal, elektrisch rijden.

Voor diegenen die vinden dat een Range Rover Sport een lekker dikke verbrandingsmotor hoort te hebben: dit type aandrijving staat ook op het programma. Het gaat daarbij om de uit de Velar en Discovery bekende Ingenium 6 cilinder motoren met 48 Volt mild hybride technologie. De klant kan kiezen voor benzine als brandstof (P400) of diesel (D250, D300 en D350). Ontkenners van de klimaatproblemen kunnen hun hart ophalen aan een nieuwe V8 uitvoering. Die heeft een 4,4 liter groot blok met 2 turbo’s onder de kap die goed is voor 530 pk. Deze krachtbron is afkomstig van BMW.

LandRoverRangeRoverSportNieuw2

Maar de versies die het beste passen bij het gladde, futuristische uiterlijk van de Range Rover Sport zijn de plug-in hybride varianten. De P510e uitvoering (het getal in de typeaanduiding slaat op het systeemvermogen) combineert bovengenoemde 6 cilinder benzinemotor met een 143 pk sterke elektromotor en een batterij van liefst 38,2 kWh. Die accu maakt een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer mogelijk. Een trapje lager staat de P440e, die qua prestaties amper onderdoet.

LandRoverRangeRoverSportNieuw6

Meer bewerkstelligen met minder lijnen: dat is de kern van de nieuwe designtaal van Land Rover die optimaal tot zijn recht komt bij de nieuwe Range Rover Sport. Dit compliment neemt niet weg dat de styling even wennen is: de onderste helft van de carrosserie lijkt qua vorm namelijk een beetje op een badkuip met afgeronde hoeken waarop een donkere, naar boven toe smallere, glaspartij is geplaatst. Het dakpaneel kan in het zwart worden uitgevoerd om zo helemaal te versmelten met de glaspartij.

LandRoverRangeRoverSportNieuw10

De Range Rover Sport komt door zijn lagere koetswerk minder statig over dan de Range Rover, maar hij straalt dezelfde kwaliteit en sereniteit uit. De voorzijde lijkt op het eerste gezicht vrijwel identiek te zijn, maar achter zien we dat de verticale lichtunits plaats hebben gemaakt voor horizontale exemplaren. Dit betekent dat de achterklep is voorzien van een ononderbroken licht signatuur waarvoor (uiteraard) led technologie is gebruikt. De zuivere lijnen van de carrosserie van de Range Rover Sport worden versterkt door de verzonken deurgrepen, die vanzelf uitklappen als men het voertuig nadert met de sleutel op zak, en de verborgen sierlijst op de gordellijn. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,29; een waarde die gezien mag worden in dit segment.

LandRoverRangeRoverSportNieuw4

Het minimalistische exterieurdesign van de nieuwe Range Rover Sport wordt gecomplementeerd met een volledig nieuw interieur waarin de karakteristieke hoge zitpositie identiek is aan die van de Range Rover. Men kijkt uit over een strak dashboard en wordt als bestuurder omhuld door aan de ene kant een massief deurpaneel en aan de andere zijde een hoge, aflopende middenconsole.

LandRoverRangeRoverSportNieuw5

Traditionele klanten zullen ongetwijfeld voor een van de vele lederopties kiezen, maar diegenen die (al) helemaal woke zijn en met de tijd mee willen gaan, kiezen voor ‘vegan’ leer of zacht textiel. Land Rover is overigens erg trots op het nieuwe materiaal voor de panelen van de deuren en het dashboard, Moonlight Chrome genaamd. Het is eens iets anders dan chroom, maar waarschijnlijk niet ieders kopje thee.

LandRoverRangeRoverSportNieuw3

De infotainment systeem is van het in eigen huis ontwikkelde Pivi Pro type waarbij de bediening plaats vindt via een zwevend, gebogen aanraakscherm van 13,1 inch. Men kan hiermee functies als navigatie, media en voertuiginstellingen beheren. Het systeem leert uit de gewoonten van de bestuurder om alle instellingen op zijn of haar smaak en voorkeuren af te stemmen. Het Pivi Pro scherm wordt aangevuld met een 13,7 inch groot Interactive Driver Display met configureerbare lay-out. Het grote nieuws is de integratie van Amazon Alexa: een spraakassistent die reageert op gesproken commando’s. Met de Land Rover app en Remote Skills kan men zelfs de Alexa toestellen thuis vanuit de auto bedienen.

LandRoverRangeRoverSportNieuw12

De Range Rover Sport beschikt over een veelbelovende actieve geluiddemping: Active Noise Cancellation van de volgende generatie. Die beperkt weg- en bandengeluiden in het interieur voor een ultiem interieur raffinement. De techniek kan de inzittenden ondertussen ook laten genieten van de onverdunde soundtrack van de aandrijflijn. Deze beleving wordt versterkt met ingeschakelde Dynamic rij modus. Dan accentueert het geavanceerde systeem de motorgeluiden. Bij normaal rijden registreren microfoons in elke wielkast voortdurend de geluiden die het voertuig binnendringen, waarna digitale processoren het geluidsniveau berekenen dat nodig is om ze weg te filteren uit het interieur, net als een high-end hoofdtelefoon dat doet.

LandRoverRangeRoverSportNieuw9

Het platform van de Range Rover Sport is nieuw en zou 35 procent stijver zijn dan het exemplaar van zijn voorganger. Het zal over 2 jaar ook plaats bieden aan de flinke batterij en de 2 elektromotoren van de volledig elektrische versie. Reken op ruim 100 kWh aan accucellen. De nu reeds bestelbare versies van de Range Rover Sport zijn voorzien van een 8-traps ZF automaat en conventionele, maar bijzonder intelligent gestuurde, vierwielaandrijving.

LandRoverRangeRoverSportNieuw7

Interessante nieuwigheid is het Dynamic Response Pro systeem, dat de carrosserie mooi vlak houdt in bochten via actieve rol controletechniek dat op 48 volt werkt en op elke as tot 1.400 Nm koppel kan leveren. Het werkt samen met de standaard Dynamic Air Suspension van de nieuwste generatie, die luchtvering met een aanpasbaar volume introduceert. Dat werkt door de druk in de kamers te variëren: een hogere druk zorgt voor een stijvere demping. Om de respons te optimaliseren, controleert de Range Rover Sport het wegdek voor hem met behulp van navigatiegegevens om voorbereid te zijn op aankomende bochten. Tot slot belooft ook de vierwielsturing zijn steentje bij te dragen aan de wendbaarheid en stabiliteit. Bij lage snelheden kunnen de achterwielen tot 7,3 graden in de tegengestelde richting van de voorwielen roteren om de draaicirkel te verkleinen. Bij hoge snelheden draaien ze in dezelfde richting voor een grotere stabiliteit.

LandRoverRangeRoverSportNieuw11

De nieuwe Range Rover Sport wordt leverbaar in de uitvoeringen S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography. Snelle beslissers kunnen tijdens het eerste productiejaar kiezen voor de First Edition. De orderboeken zijn alvast geopend. De basisprijs van de Range Rover Sport is vastgesteld op 104.548 euro. Voor dit bedrag krijgt de klant de stekker hybride P440e uitvoering.

Land Rover Audi Porsche
Range Rover Sport Q8 Cayenne
P440e 55 TFSI e Quattro E-Hybrid
104.548 euro 95.560 euro 106.200 euro
Land Rover BMW Land Rover
Range Rover Sport X6 Range Rover
P530 First Edition M P530 HSE
198.466 euro 206.490 euro 212.743 euro
Land Rover Jaguar Mercedes-Benz
Range Rover Sport F-Pace GLS
D300 D300 Sport 400d 4Matic
135.541 euro 127.703 euro 138.174 euro

Voor de 510 pk sterke P510e versie van de Range Rover Sport is men minimaal 147.380 euro kwijt. Dat is weliswaar fors meer, maar men krijgt dan direct de speciale First Edition. Dit uitrustingsniveau is ook combineerbaar met de P530 motorvariant (de V8 dus). Voor die topversie vraagt Land Rover 198.466 euro. Het prijskaartje van de 300 pk sterke D300 dieselversie bedraagt 135.541 euro.

LandRoverRangeRoverSportNieuw8

Reageren is niet mogelijk.