Super lang, super luxueus, maar niet voor ons: Bentley Bentayga EWB

0

Hij biedt ruimte op de tweede rij zoals in de balzaal. Er zijn ook nieuwe luxe functies. Maar toch is er slecht nieuws voor Nederlandse Bentley fans. Althans, diegenen die van mening zijn dat de bestaande Bentayga met zijn carrosserielengte van 5,14 meter eigenlijk dramatisch ondermaats is en dachten met de aanzienlijk langere Extended Wheel Base (EWB) versie eindelijk pas echt gelukkig te kunnen worden. Want Bentley gaat deze nieuwe uitvoering niet in Europa aanbieden. De Bentayga EWB is daarmee typisch een auto die thuishoort in de rubriek “wel kijken, maar niet kopen”.

Zelfs op thuismarkt Groot-Brittannië zullen welvarende SUV fans achter het net vissen. En dat geldt ook voor consumenten in Israël, Turkije, Noorwegen en Vietnam. Bentley meldt voor de volledigheid ook dat men in Oekraïne evenmin op de komst van de Bentayga EWB hoeft te rekenen. Dit betekent logischerwijs dat de nieuwe uitgerekte variant vooral carrière moet maken in gebieden waar klanten met voldoende financiële middelen graag worden gereden in plaats van zelf achter het stuur te kruipen. China bijvoorbeeld, maar ook het Arabisch Schiereiland zal zeker een favoriete bestemming zijn voor de nobele SUV uit Crewe. Bentley beschouwt deze Bentayga EWB trouwens als de spirituele opvolger van de Mulsanne. Die vorig jaar met pensioen gestuurde limousine is achterin ook bovengemiddeld ruim.

BentleyBentaygaEWB8

Nu dat is opgehelderd, kunnen we samen in alle rust (kooplust is zinloos) de nieuwe superlange luxe SUV gaan onderzoeken. Bentley verlengde de wielbasis van de EWB versie met exact 180 millimeter, van 2.995 naar 3.175 millimeter. Deze 18 extra centimeters bevinden zich volledig achter de B-stijl in de carrosserie en komen dus alleen de achterpassagiers ten goede; de Bentayga als geheel is gegroeid tot een lengte van 5.322 millimeter.

BentleyBentaygaEWB

Bentley heeft het over het bieden van de meeste ruimte van alle concurrenten op de tweede rij. Met het oog op de gewonnen ruimte heeft Bentley een nieuwe zit technologie ontwikkeld die het beste te vergelijken is met de eersteklas stoelen in vliegtuigen. Daarom noemen de Britten het meubilair ook wel “Airline Seats” en beloven zij een “buitengewone reiservaringen”.

BentleyBentaygaEWB5

In de “relax modus” kantelt de stoel tot 40 graden; de voorpassagier stoel wordt dan automatisch naar voren geschoven en een voetsteun komt onder die zetel vandaan. Het geheel wordt bediend via een touchscreen afstandsbediening of schakelaars in de rugleuning van de voorstoelen en aan de zijkant van de afzonderlijke fauteuils achterin.

BentleyBentaygaEWB4

In de business modus beweegt de stoel automatisch naar een bijzonder rechtopstaande positie, zodat de belangrijke passagier comfortabel op een laptop of tablet kan werken. De automatische airconditioning van de stoel (een wereldprimeur, zegt Bentley) meet de lichaamstemperatuur en vochtigheid van de passagier en past automatisch de verwarming, koeling of beide samen aan voor de respectievelijke zit zones.

BentleyBentaygaEWB10

Tegelijkertijd meten sensoren de drukbelasting en kunnen zij de passagier masseren met in totaal 177 verschillende instellingen. Volgens Bentley moet de Bentayga EWB een ongekend niveau van maatwerk mogelijk maken. De specialisten uit Crewe (waar de fabriek staat) hebben berekend dat het interieur in maar liefst 24 miljard varianten kan worden ingericht wat betreft verschillende combinaties van uitrustingsdetails. Dat belooft lange uren voor de configurator.

BentleyBentaygaEWB3

De lange versie heeft ook enkele vernieuwingen ten opzichte van de standaard Bentayga. Deze omvatten speciale binnendeurpanelen met selectieve achtergrondverlichting in een ruitpatroon en verwarmde armsteunen in de deuren en tussen de stoelen. Een algemene noviteit van Bentley zijn de optioneel verkrijgbare elektrisch bedienbare deuren achterin. Ze sluiten met een druk op de knop als de chauffeur niet op de juiste manier in het voertuig kan stappen.

BentleyBentaygaEWB9

Optisch onderscheidt de Bentayga EWB zich afgezien van de gestrekte carrosserie en het dienovereenkomstig anders geplaatste panoramadak door een individuele grille in de stijl van de Flying Spur.

BentleyBentaygaEWB6

Ook zijn er nieuwe, gepolijste 22 inch velgen. Gezien de wielbasisverlenging krijgt de opgerekte Bentley standaard vier wiel besturing, waarmee de achterwielen tot 7 graden kunnen draaien. De Britse ingenieurs beloven een kleinere draaicirkel dan de Bentayga met standaard wielbasis. Ook standaard aan boord is het Bentley Dynamic Ride systeem.

BentleyBentaygaEWB2

Als aandrijving wordt de 4,0 liter V8 benzinemotor gebruikt. Bentley spreekt van een “indrukwekkend laag brandstofverbruik”, maar dat zal niet een van de belangrijkste redenen zijn voor toekomstige klanten om de auto te kopen. De Britten noemen overigens geen getal en onthouden zich dus beleefd van het verstrekken van een exact cijfer, maar onthullen wel het vermogen (550 pk) en het koppel (770 Nm) van de dubbel geblazen krachtbron.Dat is genoeg voor 290 km/u en voor een sprinttijd van 4,6 seconden (van 0 naar 100 km/u).

BentleyBentaygaEWB11

Met de Bentayga EWB heeft Bentley niet alleen grootse plannen qua afmetingen, ook qua verkoop moet het model goed scoren.De lange versie zal naar verwachting goed zijn voor ongeveer 45 procent van de toekomstige verkopen.Bij de marktintroductie zullen 2 speciale uitrustingsreeksen (Azure en First Edition) beschikbaar zijn.Er zijn nog geen internationale prijzen. Maar ja, die gaan er voor Nederland ook niet komen …

BentleyBentaygaEWB12

Reageren is niet mogelijk.