Waarom de MPV in China nog steeds weet te verleiden

0

In Europa is de situatie heel anders, maar in China spelen een groeiend aantal lokale en internationale autofabrikanten in op de vraag naar premium multifunctionele voertuigen, oftewel MPV’s, kijkend naar het vraagpotentieel dat wordt geboden door grotere gezinnen en de extra tijd die wordt besteed aan reizen. Bij ons wordt de ene na de andere model van dit type gesaneerd, maar wie het nieuws rond de chaos op Schiphol en op andere Europese luchthavens volgt, zal zich afvragen of autofabrikanten gek zijn geworden. Want veel mensen laten nu weten “nooit meer” het vliegtuig naar hun vakantie adres te pakken. “We gaan de volgende keer wel met de auto”, zo laat het geïrriteerde publiek op de luchthaven weten. En geen enkel modeltype is beter geschikt voor lange, comfortabele ritten met het hele gezin plus bagage dan de MPV.

De Chinees-Japanse joint venture FAW Toyota onthulde vorige week de Granvia, die naar verwachting in de tweede helft van dit jaar op de markt komt. Het model, gebaseerd op Toyota’s TNGA platform, is 5.175 millimeter lang en heeft een wielbasis van 3.060 mm, waardoor er meer ruimte is voor bestuurder en passagiers. Het interieur omvat een dashboard met vloeibare kristallen en een 12,3 inch groot infotainment scherm. Het model is uitgerust met het nieuwste slimme veiligheidssysteem van de autofabrikant. Zhao Dong, een executive bij FAW Toyota, zei dat de Granvia is ontworpen voor zowel gezinsreizen als zakelijk gebruik.

ToyotaFAWgranvia

Momenteel is de meerderheid van premium MPV’s op de Chinese markt ontworpen voor zakelijk gebruik, zoals rit diensten van en naar hotels. De FAW Toyota joint venture is een van de vele autofabrikanten die de markt voor premium MPV’s hebben verkend. Dit jaar hebben merken als SAIC Maxus, SAIC Roewe, Denza en Dongfeng’s premium merk Voyah MPV modellen onthuld. Ze zijn allemaal middelgroot of groot, met luxe interieurs en de nieuwste technologie, waaronder geavanceerde rij hulpfuncties. Het model van Denza, de D9, werd op 17 mei onthuld en heeft bij de duurste variant een prijskaartje van 660.000 yuan ($ 92.130). Het merk, een joint venture tussen de Chinese autofabrikant BYD en het Duitse Daimler, zegt dat het binnen een week na de onthulling al meer dan 13.600 bestellingen heeft ontvangen. Het model komt in de tweede helft van het jaar op de markt.

DenzaD9China

Zhao Changjiang, president van Denza, zegt dat de vraag vanuit de markt naar premium MPV’s groeit. Statistieken van de China Passenger Car Association tonen aan dat de verkoop van dergelijke auto’s in het Aziatische land in de periode januari tot maart dit jaar 206.000 eenheden bereikte. Van hen waren waren er 102.000 exemplaren met een prijs van meer dan 200.000 yuan; een stijging van 11,1 procent op jaarbasis, terwijl die met een prijs onder de 150.000 yuan, vertegenwoordigd door de Wuling serie, hun leveringen met 27 procent zagen dalen ten opzichte van dezelfde periode van 2021. Cui Dongshu, secretaris-generaal van de CPCA, zei dat de trend wordt gevoed door het feit dat Chinese gezinnen nu meer kinderen hebben en meer tijd besteden aan reizen. Audi ziet deze ontwikkeling ook, getuige de Urbansphere conceptstudie die in april werd gepresenteerd. Kijkend naar het verkooppotentieel in China, kan de productieversie beter nog vandaag dan morgen worden gelanceerd.

AudiUrbansphereConcept

De belangrijkste verkoopargumenten van MPV’s zijn ruimte en comfort, dus kopers geven graag extra geld uit aan premium exemplaren. “Er is meer potentieel gezien het feit dat we grotere gezinnen in China hebben”, zei hij. De rooskleurige vooruitzichten hebben ook merken als Hongqi van FAW, Geely’s Zeekr en het premium merk Wey van Great Wall Motors naar het segment getrokken, en hun modellen zullen naar verwachting binnenkort de concurrentie aangaan. De toestroom van premium MPV’s kan ook de rangen van de populaire modellen van het segment herschikken. Tot nu toe was de GL8 van het merk Buick van SAIC GM de bestseller. In de eerste 4 maanden bedroeg het totaal aantal leveringen 37.900 eenheden; goed voor 15,6 procent van het segment. Het werd gevolgd door Sienna van GAC Toyota en Trumpchi M8 van GAC Motor, elk met een marktaandeel van 8 procent, zo meldt de China Passenger Car Association.

Reageren is niet mogelijk.