6 Europese landen willen uitstel verbod op verbrandingsmotor

0

Een 6-tal lidstaten van de Europese Unie wil uitstel van het verkoopverbod van auto’s met een verbrandingsmotor. Autointernationaal meldde eerder al dat zowel Duitsland en Italië bezwaar hebben gemaakt. Dat zijn landen met een grote auto-industrie waar werkgelegenheid technisch dus veel op het spel staat. Maar ook Bulgarije, Portugal, Roemenië en Slowakije willen dat het verbod wordt uitgesteld van 2035 naar 2040. Dit zijn landen die qua laadinfrastructuur nog een enorme inhaalslag te maken hebben.

De 6 landen dringen aan op een langere overgangsfase. Bulgarije, Portugal, Roemenië en Slowakije stellen dat zij meer tijd nodig hebben om genoeg laadpalen te kunnen plaatsen. Ze zouden liever hebben dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto’s vanaf 2035 met 90 procent wordt gereduceerd en vervolgens in 2040 tot het nulpunt zijn teruggebracht. Voor lichte bedrijfswagens willen ze het liefst ze in 2035 een reductie van 80 procent en 100 procent in 2040.

Voordat de lidstaten van de Europese Unie gaan onderhandelen over de definitieve wet, moeten de parlementen van de verschillende landen het voorstel bespreken. Begin deze maand is het Europees Parlement akkoord gegaan met het voorstel om vanaf 2035 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor niet meer toe te staat. Dat leidt voor wat betreft de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens tot een reductie van 100 procent.

Nederland heeft geen bezwaar gemaakt tegen de plannen van de Europese Unie. Dat komt omdat wij om te beginnen amper auto-industrie hebben waardoor het aantal banen dat op de tocht zou kunnen komen te staan gering is. Verder zijn wij een klein klant en dat houdt ook de af te leggen rijafstanden kort. Daar komt bij dat Nederland voor wat betreft de laadinfrastructuur zijn huiswerk al (groten)deels gedaan heeft. Er wordt beweerd dat Nederland ook in het voordeel zou zijn omdat wij een vlak land zijn, maar voor zover bergop rijden meer energie kost dan bergaf, wordt dat kenmerk gecompenseerd doordat het bij ons “altijd waait”. Wel is het zo dat het inkomensniveau in met name Bulgarije en Slowakije een stuk lager ligt. Daardoor is de bevolking aldaar minder goed in staat om een nieuwe elektrische auto te kopen dan in bijvoorbeeld Duitsland. Wij hebben net als onze oosterburen ook een goed inkomensniveau, maar ons wagenpark is een stuk ouder en ‘ eenvoudiger’ vanwege de hogere belastingen op zowel auto’s als brandstof. Dus wat dit betreft valt de bevoorrechte positie van Nederland wel mee.

 

Reageren is niet mogelijk.