Cultuurschok: een elektrische Lotus met 4 deuren

0

Succes maakt jaloers. Dat zien we in de mensenwereld en in autoland is dat niet anders. Zo zorgt momenteel de Porsche Taycan voor scheve blikken. Menig andere fabrikant is zou ook graag een punt van de ‘elektrische sportieve sedan taart’ bemachtigen. Polestar bijvoorbeeld, maar ook Lotus.

Op deze website heb je uitgebreid kunnen lezen dat Lotus sowieso een elektrische SUV aan haar gamma toe gaat voegen: de Eletre. Dit model zorgt voor een regelrechte cultuurschok. Maar na die SUV komt de ‘Type 133’: een vooralsnog naamloze elektrische sportieve sedan. Lotus wil dit model net als bij de Porsche Taycan het geval is gaan leveren met achterwiel- en vierwielaandrijving.

2022 is dus het jaar van de Eletre en volgend jaar zullen alle spotlights op de Type 133 gericht zijn. Wie verder door de Lotus agenda bladert, zal zien dat wij in 2024 een tweede SUV kunnen verwachten. Dat wordt een wat kleiner model als alternatief voor de nog te introduceren Porsche Macan-E. In hetzelfde jaar waarin de rivaal uit Stuttgart-Zuffenhausen de elektrische opvolger van de 718 Cayman / Boxster lanceert kunnen wij, toeval of niet, ook een soortgelijke sportwagen van Lotus verwachten. Dat model zal ook als basis dienen voor de volgende generatie Alpine A110.

De Type 133 gaat zijn aluminium platform delen met de Eletre en vermoedelijk ook met de voor 2024 geplande kleinere SUV. Volgens Lotus is de bodemplaat 37 procent lichter dan het exemplaar van de Emira. Die gewichtsbesparing is noodzakelijk ter compensatie van het accupakket dat het trio modellen met zich mee moet gaan torsen. Net als de Polestar 5 wordt de Type 133 bijna 900 pk sterk. Een 120 kWh batterijen set gaan de 2 elektromotoren (elke as krijgt een exemplaar) van stroom voorzien. De achterwiel aangedreven versie van de Type 133 krijgt vermoedelijk een kleiner accupakket

Reageren is niet mogelijk.