Dit zijn de elektrische sportwagens van Lexus en Toyota

0

Na de lancering van de nieuwe GR 86 zet Toyota haar opmars in het sportwagen segment voort. Dat doen de Japanners door nu hun performance label Gazoo Racing te elektrificeren. In dit kader zal de Toyota MR2 een comeback beleven. Ook met elektrische aandrijving zal hij zijn kenmerken en kwaliteiten (lenig, compact, 2 zitplaatsen en betaalbaar) niet verliezen.

De uitrol van Toyota’s E-TNGA modulaire architectuur voor elektrische auto’s, die gekenmerkt wordt door een vlakke vloer,  zoals voor het eerst toegepast in de BZ4X en de daaraan nauw verwante Subaru Solterra plus Lexus RZ, geeft het Japanse bedrijf de flexibiliteit die nodig is om ​​aanbod in elk segment te behouden terwijl het haar gamma elektriseert. Eind vorig jaar zinspeelde Toyota op de diversiteit van zijn toekomstige elektrische line-up door met een vloot van 15 conceptstudies uit te pakken (waarvan 4 voor het premium merk Lexus), waaronder een kleine cross-over voor in de stad, een met de Tesla Model 3 rivaliserende sedan, een volwaardige pick-up en de agressief vormgegeven Sports EV concept. Dat laatste model zal naar verwachting uitgroeien tot een moderne MR2: de eerste op maat gemaakte elektrische sportwagen van het merk.

De toekomst van Gazoo Racing staat in de schijnwerpers na Toyota’s respect afdwingende aankondiging dat het van plan is om tegen 2030 minimaal 30 nieuwe elektrische auto’s te lanceren; er zijn maar weinig autofabrikanten die een ambitieuzere elektrificatie doelstelling hebben. Toyota doet niet aan blufpoker, maar speelt wel hoog spel. Dat blijkt ook uit de mededeling dat de veelgeprezen GR 86 slechts 2 jaar in productie zal blijven omdat het ontwerp niet voldoet aan de toekomstige Europese crashveiligheidsvoorschriften.

Toyota heeft in de afgelopen maanden meerdere keren benadrukt dat batterijtechnologie naar haar overtuiging niet de enige benadering is die de auto-industrie kan volgen om koolstof arm te worden. In het bijzonder Gill Pratt, de CEO van het Toyota Research Institute, heeft voortdurende het potentieel van waterstof / brandstofcel aandrijflijnen benadrukt en herwerkte zelfs enkele van de bestaande performance motoren van het Japanse autoconcern tot krachtbronnen die op waterstof draaien. Maar met een kant-en-klare skateboard architectuur voor batterij – elektrische auto’s op tafel en een snel verbeterend internationaal oplaadnetwerk voor eigenaren van dergelijke auto’s, past een volledig elektrische 2-zitter logischerwijs in de line-up van het bedrijf.

Toyota werkt ook hard aan de ontwikkeling van productierijpe Solid State batterijen, die dankzij hun verhoogde vermogensdichtheid zowel lichter als efficiënter zijn dan de conventionele lithium/ion exemplaren die vandaag de dag in de meeste elektrische auto’s te vinden zijn. Dat maakt ze perfect geschikt voor gebruik in kleine, op rijdynamiek gefocuste sportwagens. Of Gazoo’s elektrische debuutmodel de ontvanger zal zijn van deze nieuwe generatie batterijen valt nog te bezien, maar het intrigerende is dat de proporties van de met een Targadak uitgeruste Sports EV conceptstudie realistisch genoeg lijken om grotendeels ongewijzigd in productie te worden genomen. Daarbij lijkt het middenmotor silhouet ontworpen te zijn om er een spirituele voorganger van de MR2 van te maken, maar dan dus met elektrische aandrijving.

Sportwagens met hun elektromotor midscheeps achter zijn technisch mogelijk: de opvolgers van de Porsche 718 Cayman / Boxster, de Alpine A110 en de Lotus Elise zullen hun batterijen verticaal achter de stoelen stapelen om de massa van het voertuig in het chassis te centraliseren en om zo de rijeigenschappen van hun benzine-voorgangers te kunnen evenaren.

 

Lexus

Toyota’s verschuiving van haar ontwikkelingsactiviteiten naar volledige elektrificatie maakt ook de weg vrij voor Lexus om terug te keren naar de wereld van supersportwagens. Dit betekent dat wij ook een spirituele opvolger van de LFA (die tussen 2010 en 2012 wereldberoemd werd met zijn huilende V10 motor) kunnen verwachten. De bolide die het stokje gaat overnemen wordt een futuristische lange afstand sportwagen die gaat concurreren met de Lotus Evija, de Rimac Nevera en de Pininfarina Battista. De imposante elektrische krachtpatser van Lexus zal radicaal anders zijn dan de emissievrije sportwagen die moederbedrijf Toyota plant. Er wordt gemikt op een actieradius van 650 kilometer (dankzij Solid State batterijtechnologie) en een acceleratietijd (0-100 km/u) van minder dan 2,5 seconden. Dat moet van de Lexus niet alleen een van de snelste elektrische sportwagens maken, maar ook een auto met een bovengemiddeld groot rijbereik.

Aangezien het waarschijnlijk nog enkele jaren zal duren voordat Lexus een productierijpe versie van haar elektrische supersportwagen zal onthullen, blijven de technische details goed verborgen. Maar het merk heeft de eerste hints gegeven dat het andere platforms (los van de E-TNGA architectuur van de RZ) gaat inzetten voor haar auto’s. De Europese regiodirecteur van het bedrijf, Spiros Fotinos, zei onlangs in een interview: “Het platform dat Lexus gaan gebruiken moet maximale betrokkenheid van de bestuurder bij het rijden garanderen. Of dat nu een bestaand Toyota platform, een gedeeld aangepast platform of een exclusief platform betekent, alle opties zijn open”.

LexusLFAopvolgerConcept

Reageren is niet mogelijk.