Elektrische autorijder wil geen laadpaal stress en kiest tijdens vakantie voor brandstofmodel

0

Autoverhuurbedrijven merken dat veel eigenaren van een elektrische auto op vakantie een benzine- of dieselmodel huren om onderweg minder stress te hebben. Veel mensen die afhankelijk zijn van een stekkeraansluiting durven het namelijk niet aan om lange ritten naar Zuid- of Oost-Europa te maken.

“Mensen willen zorgeloos reizen. Het geeft stress als er onderweg niet snel een laadpaal in zicht is”, erkent voorzitter Henk van den Helder van Bovag Autoverhuur. “In het buitenland, met name in Zuid- en Oost-Europa, zijn er een stuk minder laadpalen en als je er een vindt, dan kan de wachttijd oplopen tot 2 uur. Reken daar ook nog de 20 minuten oplaadtijd bij. Dat is kostbare tijd die van je vakantie afgaat, dat wil je niet”.

Dat ziet ook de ANWB. “In Nederland zijn we verwend met veel laadpalen, maar dat is niet in heel Europa het geval. En als je dan bijvoorbeeld op zwarte zaterdag rijdt dan kan ik mij voorstellen dat mensen liever kiezen voor een auto op fossiele brandstof, voordat je in een lange rij komt met mensen die allemaal tegelijk willen laden”, legt Marco van Eenennaam van de ANWB uit.

Er zijn verschillende oplossingen te bedenken. Soms ruilen mensen hun elektrische auto met die van een collega die op benzine of diesel brandstof rijdt. Anderen huren een dergelijk model. Het kan ook zijn dat de leasemaatschappij een andere auto voor de vakantie verzorgt. “Het voordeel van ruilen is dat de collega die normaal op benzine of diesel rijdt eens elektrisch kan rijden”, aldus de ANWB.

“Er zijn wel mensen die met hun volledig elektrische auto op vakantie gaan, maar dat vergt een goede planning. Het is wel te doen, maar vaak moet je iets meer tijd in acht nemen voor het laden. Het is een ontluikende markt, waarbij er ook nog valkuilen zijn”, weet Van Eenennaam. “Zo moet je in Oostenrijk bijvoorbeeld niet alleen voor de stroom betalen, maar ook voor het bezet houden van de paal. In die tijd kan er niemand anders laden. Dus als je overnacht en jouw auto 3 dagen laat staan, kan er een gepeperde rekening op je deurmat vallen”.

Maar bestuurders van elektrische auto’s worden niet aan hun lot overgelaten. Er zijn apps die helpen met het uitstippelen van een route en die aangeven op welke locatie er laadpalen staan. Zo kun je met ‘A Better Routeplanner’ zien wanneer en waar je kan laden. En via oplaadpunten.nl heb je een overzicht van alle laadpunten in Europa. In Nederland rijden volgens de laatste cijfers van het CBS ruim 136.000 mensen zakelijk en zo’n 38.000 particulier een volledig elektrische auto. Die zouden allemaal van zo’n app gebruik kunnen maken.

Maar er zijn meer beren op de weg. Een ander probleem voor vakantiegangers is namelijk dat veel elektrische auto’s geen caravan kunnen trekken. Er komen wel meer emissievrije modellen op de markt die dat wel kunnen, maar vooralsnog zijn velen die dat probleem wel hebben aangewezen op een personenwagen met een benzine- of dieselmotor. Dat is ook handiger als er in de volle hitte gereden moet worden, oftewel als de airconditioning stevig aan de bak moet. Die comfortverhogende voorziening vreet stroom en dat gaat natuurlijk ten koste van de actieradius …

Europa heeft klimaatdoelstellingen die in 2030 gehaald moeten worden. Elektrische auto’s maken daar onderdeel van uit. “Laten we hopen dat landen waar elektrisch rijden nog niet zo in zwang is tempo wordt gemaakt, zodat steeds meer Nederlanders zorgeloos met de elektrische auto op vakantie kunnen gaan”, spreekt BOVAG-voorzitter van den Helder hoopvol uit. De ANWB vindt dat er om de 60 kilometer een snellader zou moeten zijn, maar dat is nog niet in alle landen het geval. “Dat is een Europese richtlijn maar nog niet de werkelijkheid”.

Reageren is niet mogelijk.