Europa doet benzine- en dieselauto’s definitief in de ban

0

Europa kapt met auto’s met een benzine- of dieselmotor. Vanaf 2035 komen die niet meer op de markt. Rekenend met een levensduur van 15 jaar moet dit er voor zorgen dat het autoverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.

In de periode tot 2035 zullen de emissienormen verder worden aangescherpt. Die maatregel geldt ook voor bestelauto’s. Het Europese Parlement hoopt zo haar doel om over 8 jaar 55 procent minder CO2 uitstoot te hebben, te kunnen realiseren. In 2050 moet er sprake zijn van klimaatneutraliteit. Beide doelen zijn nodig om te voorkomen dat onze planeet te maken krijgt met een temperatuurstijging van meer dan anderhalve graad. Het Parlement en de Europese Commissie moeten nu nog de neuzen van alle lidstaten dezelfde kant op zien te krijgen.

De stemming in het parlement was spannend omdat de conservatief/christendemocratische EVP als grootste fractie tegen een volledige uitfasering van de verbrandingsmotor was. Zij wilde niet verder gaan dan 90 procent elektrische auto’s in 2035, vooral uit angst 500.000 banen te verliezen in met name de Duitse auto-industrie. “Wij willen af van CO2, maar niet van de industrie”, aldus EVP fractieleider Manfred Weber. Klimaatcommissaris Frans Timmermans riep het Parlement echter hartstochtelijk op om geen uitzonderingen toe te staan omdat automakers dan te lang hun investeringsbudgetten moeten blijven verdelen over verschillende aandrijftypes. “Bovendien zijn ze zelf klaar voor een snelle overgang”, aldus Timmermans. Parlementsonderhandelaar Jan Huitema (VVD) is het met hem eens.

Sommige merken willen al in 2030 of 2028 de volledige overstap maken. Als wij hen niet helpen, aldus Timmermans, pakken straks de Chinezen of Amerikanen de markt. Baanverlies is volgens hem bij verstandig beleid niet aan de orde omdat ook de ‘nieuwe’ automarkt personeel zal vergen. De consument, ook diegenen met een kleinere beurs, hoeft de vernieuwing van het personenwagenpark niet te vrezen, aldus Timmermans. Hij is er van overtuigd dat de elektrische auto, gerekend over diens volledige levensduur en inclusief de benodigde stroom, nu al goedkoper is dan een model met een verbrandingsmotor. Voor het klimaat gaat het om een belangrijke stap, zo stelt Timmermans. Het wegvervoer is verantwoordelijk voor ruwweg 20 procent van de CO2-uitstoot in de Europese Unie. Personen- en bestelauto’s nemen daarvan 70 procent voor hun rekening.

 

Reageren is niet mogelijk.