Ford ziet winstmarge op Mustang Mach-E verdampen

0

Ford heeft flink te lijden onder de stijgende grondstofkosten. Vooral de (deels) elektrische auto’s van de Amerikaanse autofabrikant zijn door de prijsstijgingen van de benodigde componenten veel duurder geworden om te maken.

Volgens de financieel directeur van Ford, John Lawler, lopen de inkoopkosten zo hard op dat een reeks elektrische modellen onrendabel is geworden. Daaronder ook de populaire Mustang Mach-E. Bij de lancering van het populaire model had Ford verwacht winst te zullen maken. Maar door de gestegen grondstofprijzen is van de marge niets meer over, zei Lawler woensdag tijdens een autoconferentie van Deutsche Bank.

Ford ziet nog wel mogelijkheden om de productiekosten te reduceren van de Mach-E. Dat geldt ook voor andere modellen die deels elektrisch zijn, zoals de PHEV uitvoering van zowel de Kuga als de Explorer. Evengoed ziet Ford zich genoodzaakt de prijzen te verhogen om de gestegen kosten te compenseren. Het nieuwe, nog naamloze elektrische model van Ford zal daarom worden aangepast. Hoeveel duurder de Mustang Mach-E in Europa gaat geworden zei Lawler niet.

Volgens Lawler kost het bouwen van de Mustang Mach-E momenteel 25.000 dollar (omgerekend zo’n 24.000 euro) meer in vergelijking met een gelijkwaardige cross-over met benzinemotor (zoals de Edge uit eigen gelederen). Ford kondigde eerder aan 50 miljard dollar uit te trekken voor de uitrol van elektrische modellen. Tegen 2026 wil Ford jaarlijks 2 miljoen stekkerauto’s produceren. Het doel is uiteindelijk ook om daar geld mee te verdienen, aldus Lawler.

 

 

Reageren is niet mogelijk.