‘JAMA positie Toyota topman is onhoudbaar’

0

De hoogste baas van Toyota, Akio Toyoda, is vandaag negatief in het nieuws gekomen omdat hij zijn positie als voorzitter van het Japanse equivalent van de ACEA (de belangenclub van Europese autofabrikanten) zou hebben misbruikt om bij politieke partijen te lobbyen voor een voorkeursbehandeling van de hybride modellen van Toyota. Die zouden op dezelfde (fiscale) voordelen moeten kunnen rekenen als volledig elektrische modellen.

Het is prima dat Toyoda de hybride modellen van zijn familiebedrijf wil aanprijzen. Maar dat moet hij doen vanuit zijn functie als president en CEO van Toyota en niet als voorzitter van een brancheorganisatie dat de belangen van alle leden dient te behartigen. Dus bijvoorbeeld ook die van Nissan, die veel minder op heeft met hybride aandrijving en juist relatief meer werk maakt van volledig elektrische auto’s. Toyoda gaat zijn boekje ver te buiten door alleen voor Toyota de kastanjes uit het vuur te halen. Dat is misbruik en een voorzitter van een belangenclub (die neutraal dient te zijn) onwaardig.

Het nieuws over de scheve schaats van Toyoda stelt Toyota opnieuw in een slecht daglicht. Pensioenfondsen krijgen steeds meer moeite met het beleggen in aandelen van deze autofabrikant. Reden is de weerstand bij Toyota tegen volledig elektrische aandrijving. Vorige week kwam daar het nieuwsbericht bij dat de BZ4X, een elektrische cross-over die Toypta als spuit-11 alsnog op de markt heeft gebracht, nu alweer terug naar de dealer moet wegens een productiefout. Het is zeer contraproductief als de topman bij de Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) het verkeerde voorbeeld aan het geven is.

In autoland krijgt Toyoda doorgaans een positieve pers omdat hij “van sportieve auto’s zou houden”. Maar ja, dat deed wijlen prins Bernhard ook en die had ze in ethisch opzicht ook niet allemaal op een rijtje. Er is weinig meer voor nodig om te concluderen dat Toyota beter af is met een andere topman. De Japanse autofabrikant heeft een uitstekend imago opgebouwd, hetgeen vooral te danken is aan de bouwkwaliteit. Maar ook voor Toyota geldt: vertrouwen gaat te paard en komt te voet. Het autoconcern is dan ook niet gediend met een botterik die zich gedraagt als een olifant in een porseleinkast.

Reageren is niet mogelijk.