Lamborghini Urus doet 20.000

0

Toevoeging van een SUV aan het gamma van een (exclusief) automerk kan wonderen doen voor de verkopen. Dat weten we sinds Porsche en haar Cayenne en nu is er nieuw bewijs voor deze stelling uit Italië: 4 jaar nadat het eerste exemplaar van de band liep, heeft Lamborghini het 20.000ste exemplaar van de Urus gebouwd. Daarmee is de SUV de absolute verkooptopper in de geschiedenis van het merk.

Al sinds zijn introductie is de Urus met afstand het populairste model van Lamborghini. Hij zorgde er voor dat de exclusieve Italiaanse autofabrikant uit Sant’agatha haar verkopen de afgelopen jaren heeft weten te verdubbelen. In 2021 verkocht Lamborghini 8.405 auto’s. Daarvan waren er liefst 5.021 stuks een Urus. Het jaar daarvoor bracht Lamborghini 7.430 auto’s aan de man. Daaronder bevonden zich liefst 4.391 exemplaren van de Urus. Dat jaar, in 2020 dus, passeerde de SUV trouwens de mijlpaal van 10.000 gebouwde eenheden. In 2019 eindigde de verkoopteller van Lamborghini op 8.205 auto’s. Daarvan nam de Urus 4.962 stuks voor zijn rekening.

LamborghiniUrus20000exemplaren3

Lezers die goed zijn in (snel) hoofdrekenen hebben inmiddels door dat het vooral de laatste tijd heel erg hard gaat met ver verkopen van de SUV, want afgelopen jaar passeerde Lamborghini al de mijlpaal van 15.000 exemplaren. In amper 11 maanden tijd heeft men in Modena er dus nog eens 5.000 extra van gebouwd.

LamborghiniUrus20000exemplaren2

Lamborghini trok in december 2017 het doek van de Urus. In Italië had men toen al veel vertrouwen dat de SUV een gelukkige verkooptoekomst tegemoet zou gaan en een schot in de roos zou worden. Ondanks dat de LM002 uit de vorige eeuw slechts in homeopathische aantallen was verkocht. Maar dat was dan ook geen echte SUV, maar eerder een uit zijn krachten gegroeide terreinwagen. De businesscase van de Porsche Cayenne had bewezen dat het hebben van veel geld niet perse hoeft te betekenen dat je alleen maar in lage (super)sportwagen wilt rondrijden. Zeker als je met het hele gezin op pad wil, kan een auto met achterportieren wel zo handig zijn. En de praktische bruikbaarheid wordt extra vergroot als er sprake is van een grote achterklep. Verder weten we sinds de Range Rover dat de autoconsument die het breed kan laten hangen een vorstelijk hoge zitpositie weet te waarderen.

LamborghiniUrus20000exemplaren

Net als de tot nu toe genoemde voorbeelden werd ook de Lamborghini dus een succes. Het 20.000ste exemplaar van de Urus is een in Viola Mithras (lees: knal paars) gespoten exemplaar dat voor een klant in Azerbeidzjan is bestemd. Inmiddels werkt Lamborghini aan een gefacelifte versie van de SUV. Die gaat waarschijnlijk ‘Urus Evo’ heten en biedt de klant een nog betere verhouding tussen motorvermogen en gewicht. Uiterlijk 2024 zal de SUV worden voorzien van stekker hybride techniek waardoor er in stadscentra dociel als een lammetje mee gereden kan worden. In zijn huidige vorm heeft de Lamborghini een 650 pk sterke 4,0 liter grote V8 met 2 turbo’s onder de kap. Daarmee kan de SUV in 3,6 tellen naar 100 km/u sprinten om pas bij 305 km/u te stoppen met versnellen. Met deze prestaties staat de Urus, feitelijk een ‘Super SUV’, bovenaan de segmentladder want familielid Bentley Bentayga weet hem op dit vlak niet eenduidig te verslaan.

LamborghiniUrus20000exemplaren4

Dat de Lamborghini Urus heeft kunnen uitgroeien tot een grote hit, komt niet alleen door zijn carrosserietype maar ook door de combinatie van bekende techniek (de 4,0 liter V8 motor kan in basisvorm ook in de Audi van jouw buurman zitten) met een exotisch exterieur dat typisch Lamborghini is. Anders gezegd: het design is lekker over de top en zeer buitenissig. De ervaring leert dat klanten van het merk daar graag hun knip voor trekken. Zeker in het zwart is de Urus een buitenaardse, intimiderende uitstraling waarvoor je maar al te graag ruimte maakt op de linkerbaan van de snelweg. Mooi, subtiel of elegant hoeft een Lamborghini daarvoor niet te zijn. Sterker nog: liever niet juist. Want een Lamborghini levert geen waar voor zijn geld als de eigenaar omstanders er niet mee kan choqueren.

 

Reageren is niet mogelijk.