MG onthult de Mulan met 600 km rijbereik

0

De MG Mulan is een volledig elektrische hatchback die ook naar Europa komt. Onlangs besteedde Autointernationaal al aandacht aan zijn komst. En nu komt MG officieel met opwindende informatie over de Mulan.

Volgens MG is de Mulan een zeer sportieve, volledig elektrische hatchback met een extreem laag zwaartepunt die voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 3,8 seconden nodig heeft. Het model wordt gepositioneerd als de ‘first global car’ van het merk. MG meldt dat hij nog dit jaar in Europa zal worden gepresenteerd. Inmiddels is de productie van de Mulan in Ningde van start gegaan. MG vernoemde haar jongste aanwinst naar een bekende Chinese volksheldin en zegt dat de elektrische hatchback “kracht, moed en jezelf zijn” belichaamt.

MGmulan4

De MG Mulan is gebaseerd op het modulaire Nebula platform voor elektrische auto’s van moederbedrijf SAIC. De afmetingen van de hatcback zijn 4.287 x 1.836 x 1.516 mm, met een wielbasis van 2.705 mm. Het leeggewicht is 1.665 kilo. De MG Mulan heeft een ternaire batterij gemaakt door Ningde E-Con Power System. Dit bedrijf is eigendom van haar naamgenoot in Shanghai, waar SAIC 30 procent van de aandelen bezit. De MG Mulan heeft een enkele elektromotor gemaakt door UAES (een joint venture tussen Zoomlion en Bosch). Hij zit op de achteras en genereert 204 pk. Dat is geen indrukwekkend vermogen. Hoogstwaarschijnlijk zal de Mulan later krachtigere motoren krijgen.

MGmulan2

De achterwielophanging is een constructie met 5 draagarmen. Dankzij het Nebula platform slaagde de MG Mulan voor de Euro NCAP veiligheidstests met 5 sterren. Bovendien heeft de auto een erg laag zwaartepunt. MG claimt ook een 50:50 gewichtsverdelingsverhouding. De fabrikant is erg trots op hoe dun de accu is, namelijk 110 mm voor de versie met de kleinste capaciteit, terwijl de grotere 137 mm en 140 mm hoog zijn. Vermeldenswaard is verder dat de zogeheten One Pack batterij van de Mulan een breedte van 1.300 mm en een lengte van 1.690 mm heeft. De accu’s van de MG zijn zo compact dankzij zogeheten LSB technologie. Dit betekent dat cellen horizontaal zijn geplaatst. Ze liggen letterlijk in de verpakking. De batterij van de Mulan bevat ook CTP technologie (Cell-To-Pack) en biedt extra bescherming om thermische oververhitting te voorkomen. De MG krijgt 2 batterijopties. De ene heeft een capaciteit van 51 kWh en de grotere is 64 kWh. Wat het bereik betreft, biedt de Mulan 3 smaken: 400 km, 500 km en 600 km.

MGmulan3

De Mulan is het nieuwste offensief van MG voor haar expansie naar het buitenland. In 2021 betrad het meer dan 80 landen en regio’s en verkocht het merk 30.600 auto’s in het Verenigd Koninkrijk en 39.025 stuks in Australië. MG is al 3 jaar op rij het populairste Chinese merk op overzeese markten. Volgens MG zal de prijs van Mulan in China niet hoger zijn dan 200.000 RMB (omgerekend naar de Nederlandse marktsituatie 39.500 euro). Het model wordt daarmee een sterke concurrent van de Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3. MG hoopt dat de Mulan net zo’n icoon wordt als de Volkswagen Golf. Oftewel een model dat over de hele wereld populair is. Al met al lijkt de Mulan een serieuze kanshebber te zijn voor het winnen van de ‘Auto van het Jaar 2023’ verkiezing. De Japanse en Zuid-Koreaanse auto-industrie hebben er afgerond 30 jaar over gedaan om die bokaal te bemachtigen. MG zou daar in iets meer dan 3 jaar in kunnen slagen. Als iets de opkomende concurrentiekracht van de Chinese auto-industrie illustreert, dan is dit het wel …

MGmulan5

Reageren is niet mogelijk.