Porsche verplaatst productie naar Osnabrück

0

De auto’s van Porsche zijn gewild als nooit tevoren. De hoofdfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen draait op volle toeren en het personeel aldaar heeft zijn handen vol aan de bouw van de modellen 911 en 718. Daarom wordt nu een deel van de productie verplaatst naar de Volkswagen-vestiging in Osnabrück in Nedersaksen.

De sportwagenfabrikant volgt een ambitieuze strategie op het gebied van elektrische mobiliteit: de 718-serie krijgt medio 2025 een volledig elektrische opvolger. Net als bij de Taycan het geval is, kunnen wij daar diverse vermogensvarianten van verwachten, variërend van een naamloos basismodel via een GTS uitvoering tot een Turbo S versie. In 2030 moet het verkoopaandeel van de (nieuwe) modellen met volledig elektrische aandrijving meer dan 80 procent bedragen. Maar de ombouw van de productielijn van de 718-serie naar een lopende band waarop zijn opvolger het levenslicht gaat zien, kost ruimte in de fabriek. En dat gaat ten koste van de output capaciteit in Stuttgart-Zuffenhausen. Daarom zal de voormalige Karmann fabriek in Osnabrück een groter deel van de productie van de sportwagens van Porsche voor zijn rekening nemen.

Ondanks de elektrificatie plannen blijven de 718 en 911 modelreeksen volgens de fabrikant op de 2-deurs assemblagelijn in Zuffenhausen geproduceerd worden. “De multi merken fabriek in Osnabrück was in het verleden al een bewezen partner in ons Porsche productienetwerk”, zegt Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek bij Porsche AG. “De collega’s waren verantwoordelijk voor de overloopproductie van de Cayenne en de 718 Cayman. We zijn blij dat we kunnen putten uit deze jarenlange ervaring en dat we zoveel mogelijk sportwagen dromen van onze klanten kunnen waarmaken”. Volgens de sportwagenfabrikant komen de banen van Porsche medewerkers in Stuttgart-Zuffenhausen door de verhuizing van de autoproductie niet in gevaar.

Reageren is niet mogelijk.