What’s in a name: Greenwheels wordt groen

0

Je heet Greenwheels of niet. Het autodeel bedrijf positioneert zich al geruime tijd nadrukkelijk als milieuvriendelijk (één deelauto zou voor meerdere huishoudens een privé exemplaar overbodig maken), maar die claim mist scherpte zolang het aanbod bestaat uit modellen met een verbrandingsmotor. Daar komt nu verandering in: de deelauto’s van Greenwheels worden de komende 36 maanden versneld vervangen door elektrische exemplaren. Greenwheels wil in 2025 compleet CO2-neutraal zijn. Daartoe zullen (vrijwel) alle exemplaren van de Volkswagen Up worden vervangen door ID modellen.

Greenwheels heeft op dit moment 2.300 deelauto’s rijden in 135 gemeenten in Nederland. Ook buiten de Randstad is het bedrijf sinds vorig jaar actief. Van de 2.300 deelauto’s is momenteel 10 procent volledig elektrisch aangedreven. De volgende 500 elektrische auto’s staan in bestelling, zo meldt het bedrijf. Greenwheels is onderdeel van Volkswagen Pon Financial Services. De 10 procent auto’s die reeds volledig elektrisch zijn, zijn zodoende bijvoorbeeld van het type Volkswagen e-Golf en Seat Mii Electric in de vloot.

“Wij realiseren ons dat wij voor een enorme klus staan, maar we gaan ‘uitstoot vrij’ rijden nog toegankelijker én aantrekkelijker maken”, aldus algemeen directeur Andrew Berkhout. Dit betekent dus dat de huidige Up en Golf Variant van Greenwheels langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Zij worden zoals gezegd vervangen door ID modellen van Volkswagen, al meldt Greenwheels niet om welke types het precies gaat. De ID.3 lijkt de meest logische kandidaat te zijn. Vanaf 2025 kan Greenwheels ook de compactere ID.1 en ID.2 aan inzetten.

In samenspraak met lokale overheden worden ook de parkeerplekken, waar de gebruiker de auto ophaalt en terugbrengt, uitgebreid met laadpalen en waar nodig worden extra locaties gerealiseerd. “Met elektrische auto’s, zeker in combinatie met snelladen, kunnen gebruikers met gemak afstanden van honderden kilometers per dag afleggen”, aldus Berkhout, die daarbij aangeeft dat Greenwheels met de komst van de elektrische auto’s verder kan doorgroeien. “Greenwheels wil als aanjager van duurzame stadsmobiliteit blijven fungeren. Dit betekent dat we de lat voor onszelf hoog moeten leggen, bijvoorbeeld met het versneld elektrificeren van de vloot”.

Het aantal autodelers steeg volgens Greenwheels in 2021 met 20 procent; dit groeipercentage was in lijn met voorgaande jaren. Het deelauto bedrijf gaat de vloot tegelijkertijd uitbreiden om te voldoen aan de groeiende vraag. “Met elektrische auto’s, zeker in combinatie met snelladen, kunnen gebruikers met gemak afstanden van honderden kilometers per dag afleggen”, aldus Berkhout.

Reageren is niet mogelijk.