Alfa Romeo Tonale verslaat Mercedes GLA

0

Alfa Romeo wordt dit jaar actief in het segment van de compacte premium SUV modellen. De Italianen zijn daar tamelijk laat mee, maar wie weet verstaat de Tonale, de auto in kwestie, wel beter de kunst van de verleiding dan de Mercedes GLA. Dat model behoort in het betreffende segment tot de gevestigde orde en kan zodoende als een benchmark worden gestempeld. De confrontatie vindt plaats tussen de (afgerond) 160 pk sterke benzineversies van de Tonale en de GLA.

Al meer dan 20 jaar doen de avonturen van Alfa Romeo de harten van haar geliefden bloeden. Maar met de oprichting van Stellantis, een krachtenbundeling van de autoconcerns Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles, probeert het merk nu een nieuwe comeback te maken. Het ontwerp van de Tonale dateert weliswaar van vóór de oprichting van de Frans – Italiaanse – Amerikaanse reus, maar na de huwelijksvoltrekking werden er onder leiding van het nieuwe merkmanagement van Alfa Romeo nog een aantal verbeteringen doorgevoerd. Stellantis is er van overtuigd dat de compacte SUV nu beter beslagen ten ijs komt. Nu is het woord aan de pers en de klant. Autointernationaal was na de kennismaking met de Tonale niet direct verkocht, maar moet toegeven dat voor het betreffende segment geldt dat niet alles goud is wat er blinkt. Dat zou kunnen betekenen dat de Alfa Romeo toch wegkomt met het feit dat hij zijn onderkant deelt met de Jeep Compass (niet bepaald een hoogvlieger) en niet profiteert van het specifieke Alfa Romeo platform dat onder de Stelvio en Giulia te vinden is.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest2

De Giulia heeft als sedan de pech te moeten opereren in een krimpend segment. Ondanks het feit dat dit Alfa Romeo model tal van kwaliteiten heeft, vallen de verkopen daardoor tegen. De Tonale heeft daar geen last van, want die heeft het geluk om zichzelf uit te nodigen in een segment waar momenteel een groot verkoopfeest aan de gang is. Dus ook voor modellen zonder bovengemiddeld goede kwaliteiten is het dan relatief eenvoudig om een graantje mee te pikken van de populariteit van compacte premium SUV modellen.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest3

Daar komt bij: in tegenstelling to de ‘onderkant’ van de Tonale weer zijn carrosseriedesign wel de handen op elkaar te krijgen. De SUV oogt als een echte Alfa Romeo (in werkelijkheid nog veel overtuigender is dan op foto’s) en cultiveert daarmee ​​de huisstijl van het merk. Toch zullen de mooie rijen lampen aan de voorkant, de zorgvuldig bestudeerde kleuren en de ’telefoon’ velgen niet genoeg zijn om een ​​van alle kanten gehonoreerde klantenkring te bekeren. Om zijn intrinsieke kwaliteiten te beoordelen, koos ik er daarom voor om de 160 pk sterke (mild) hybride benzineversie te vergelijken tegen de ‘200’ uitvoering van de Mercedes GLA.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest5

Vernieuwd in 2020, maakt hij onderdeel uit van de Germaanse heilige drie-eenheid die hij samen met de Audi Q3 en de BMW X1 vormt. In Nederland is de GLA van dit trio het minst populair, maar elders heeft Mercedes niet te klagen over de belangstelling voor haar compacte premium SUV. Daardoor is de Mercedes bij uitstek geschikt om de kwaliteiten van zijn Italiaanse concurrent te beoordelen, in ieder geval beter dan de X1 waarvan de nieuwe generatie nog niet beschikbaar is voor een uitgebreide test.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest4

De Tonale die voor deze vergelijkingstest is uitgenodigd, is de sportiefste en meest luxe uitvoering, de Veloce variant. Die is niet alleen herkenbaar aan zijn rode Brembo remklauwen, maar ook aan zijn aluminium pedalen, stuurwiel peddels en dorpels. De Alfa Romeo beschikt ook over een speciale ophanging, die de bestuurder 2 instellingen voor schokdemper stijfheid biedt, zonder dat die van het actieve type zijn. Deze Tonale kost 51.500 euro en is uitgerust met handsfree toegang, een elektrische achterklep en Matrix projectoren. Van een “all-inclusive” menu is echter geen sprake. Er zijn veel uitrustingspakketten die op de optielijst aangevinkt kunnen worden, waarmee Alfa Romeo laat zien de do’s en dont’s in het premium segment goed begrepen te hebben. Er zijn 2 rijhulp pakketten. De eerste biedt adaptieve cruisecontrol en een rijstrookassistent, terwijl de tweede alle functies voor autonoom rijden en een 360 graden camera biedt. Er is ook een premium interieurpakket met leer, elektrische stoelen en een Harman Kardon audiosysteem. Tot slot kan het winterpakket worden aangevinkt. Er moet ook worden opgemerkt dat deze SUV profiteert van een garantie van 5 jaar of 200.000 km, de meest royale voorwaarden die gevonden kunnen worden onder premium merken.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest6

De Mercedes GLA 200 gaat in dit duel in AMG Line tenue de confrontatie aan. Die is fors duurder (57.867 euro), maar na het lezen van bovenstaande alinea dat je een dergelijk bedrag ook makkelijk kan uitgeven aan een Alfa Romeo Tonale. Toch maakt ook de Duitse SUV graag gebruik van de optiecatalogus. Bovendien verbruikt de GLA 200 zonder (milde) hybridisatie duidelijk meer benzine dan zijn Italiaanse rivaal. Dat is goed zichtbaar in de hogere CO2-uitstoot: 153 gram per km voor de Mercedes versus 138 gram voor de Alfa Romeo. Dat kost natuurlijk punten, maar voor je zou het als een voordeel kunnen zien dat er uit de optielijst van de Duitse SUV veel meer te kiezen valt. Zoals echte adaptieve dempers, virtual reality of een hoofd vooruit display.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest9

Bij het starten van de Tonale wacht jou een verrassing: de verbrandingsmotor slaat niet aan. Dat komt doordat de Alfa Romeo dankzij zijn micro hybride systeem met een relatief forse accu de eerste meters elektrisch kan rijden. Op de rand van het predicaat een ´echte´ hybride te zijn, maakt de Tonale vaak gebruik van zijn elektromotor, vooral in de stad. Helaas openbaart de aandrijflijn een gedrag dat nog moet worden geperfectioneerd, aangezien schokken van de transmissie bij lage snelheid relatief vaak voorkomen.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest7

Alfa Romeo is er altijd snel bij om de sportvezel te laten vibreren en kondigt zijn nieuwe dynamische capaciteiten aan die in lijn zijn met het erfgoed van het merk. Want hoewel de Tonale op het onderstel van de Jeep Compass rust, is een groot deel van de onderdelen van zijn ophanging specifiek voor hem ontwikkeld. Helaas heeft dat niet tot een langer gewicht geleid, met als gevolg dat de Alfa Romeo zwaarder is dan het segmentgemiddelde. De Tonale weegt bijna 115 kg meer dan zijn rivaal en benadert gevaarlijk het gewicht van zijn grote broer Stelvio. Met die laatste heeft hij op dynamisch vlak niets te maken: ondanks een vrij direct werkende besturing vertoont hij een vrij rustig temperament. En mocht jij de mate van stuurbekrachtiging overdreven vinden, dan kan die gelukkig opnieuw worden gekalibreerd door het beroemde DNA wiel, dat het mogelijk maakt om de rij modus aan te passen. De ophanging biedt bij de Veloce uitvoering zoals gezegd 2 instellingen, waarvan er één sportiever is in de stevigheid van zijn vering. Maar de percussie die die stand veroorzaakt, leidt al snel tot de deactivering ervan. De Tonale wordt meer gewaardeerd bij een vlot maar beheerst tempo, waarbij hij de stilte van zijn motor benadrukt (helaas verstoord door windgeruis op de snelweg). Ondanks deze laatste dissonant is de Alfa Romeo vrij comfortabel en daardoor aangenaam om mee te rijden. Het blijft evenwel jammer dat Stellantis niet meer de tijd had om het platform van de Peugeot 3008 onder de Tonale te schroeven. Ook teleurstellend is het praktijkverbruik. Alfa Romeo noemt als het voordeel van hybridisatie de bescheiden dorst en hoewel het inderdaad mogelijk is om met de Tonale gemiddeld onder de 7 liter per 100 km uit te komen, wordt dit cijfer gemakkelijk 9 liter wanneer je kiest voor een pittigere rijstijl. Dat is de prijs die je betaalt voor zijn hoge gewicht …

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest8

Visueel geeft de Mercedes GLA de indruk lager te zijn dan de Alfa. Toch is hij 1 cm hoger. Hetzelfde gevoel bij het instappen: de rijpositie lijkt veel meer op die van een hatchback. En ik werd nog steeds misleid toen ik de eerste reeks bochten nam. Dankzij zijn lagere gewicht, ligt de Mercedes beter op de weg en is hij nauwkeuriger te plaatsen dan de Tonale, ondanks zijn meer afstandelijke besturing. Misschien is de GLA in de 1,3 liter vorm van de ‘180’ en ‘200’ uitvoering wel de meest wendbare variant uit het gamma. De Duitser behoudt ondanks zijn sportievere inslag daarbij zijn hoge comfortniveau, zelfs zonder adaptieve dempers. Aan de andere kant profiteert de Mercedes niet van zijn geringere massa op het gebied van prestaties, omdat hij praktisch dezelfde tijd neerzet als zijn rivaal op het sprintonderdeel ‘van 0 tot 100 km/u’. Verstoken van milde hybridisatie, kan de transmissie in alle rust zijn werk doen. De GLA is ook minder hebzuchtig als het om benzine gaat. Dat is wél te danken aan zijn lagere gewicht en aan de inmiddels bewezen efficiëntie van de 1,3 liter motor die gedeeld wordt met Nissan en Renault. Zo noteerde ik een verbruik van slechts 6,5 liter per 100 km bij 130 km/u. De verdiensten van de lichte hybridisatie van de Alfa moeten dus gerelativeerd worden: de officiële cijfers in de folder zijn opvallender dan het innamegedrag in de praktijk.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest11

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest14

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest20

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest17

De Tonale, die van buiten mooi is ontworpen, cultiveert zijn gevoel van enscenering aan de binnenkant, met een aantrekkelijk ontwerp van het dashboard en opvallende details, zoals de gestileerde voorkant van de auto die op het instrumentenscherm verschijnt bij het opstarten, of een zeer uitgewerkt ontwerp van de digitale tellers. Maar deze verfrissende cocktail neemt niet weg dat er nog een paar voor verbetering vatbare afwerkingsdetails zijn, zoals twijfelachtige kunststoffen in het onderste deel van het dashboard of niet echt geruststellend polystyreen ter ondersteuning van de koffervloer. Niets dramatisch, maar het is wel genoeg om de voorkeur aan de Mercedes GLA te geven. De Duitse SUV blijkt op dit gebied onberispelijk te zijn, vooral omdat hij ook weet hoe hij een show moet neerzetten met zijn 2 grote schermen (als je de 10,25 inch instrumentarium optie hebt aangevinkt) en zijn spectaculair ogende ventilatieroosters.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest12

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest13

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest15

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest18

De Mercedes behoudt ook de technologische voorsprong. Zelfs als de ergonomie twijfelachtig blijft, is hij het die de meest complete systemen biedt. Het is echter op dit gebied dat Alfa Romeo de meeste vooruitgang heeft geboekt, want de Tonale beschikt over een multimediasysteem dat eindelijk up-to-date is, dat online kan worden bijgewerkt en dat is uitgerust met de Amazon Alexa assistent. Er zijn echter enkele onvolkomenheden, vooral in de navigatiemenu’s. Ten slotte wint de Tonale punten dankzij zijn 12 cm grotere lengte bij het onderdeel ‘ruimte van de achterpassagiers’. De Alfa Romeo is hier veel gastvrijer. Ook in termen van koffervolume, dat 65 liter groter is, gaat hij met de winst aan de haal. Dat maakt de Tonale een belangrijke aanwinst voor gezinnen.

 

Mijn keuze: Alfa Romeo Tonale

Met de Tonale toont Alfa Romeo realisme. Toegegeven, deze SUV biedt niet de typische sportiviteit van het merk. Hij lijdt aan een te hoge massa, een schokkerige transmissie en een afwerking die niet foutloos is. Maar zijn verleidelijke design, zijn completere uitrusting, zijn superieure bewoonbaarheid en vooral zijn goede comfortniveau zorgen er voor dat hij de Mercedes kan verslaan. Die is zeker op diverse onderdelen beter, maar uiteindelijk te duur, zeker als je de uitrusting gelijk trekt. Maar houd in het achterhoofd dat de inruilwaarde van de GLA hoger zal kunnen zijn. Dit Mercedes model is tweedehands zeer gewild en op dat vlak moet de Alfa Romeo Tonale zich nog bewijzen.

AlfaRomeoTonaleMercedesBenzGLAtest10


Reageren is niet mogelijk.