Klassieke aanduiding krijgt een nieuw leven: Opel Manta-e

0

Opel belooft vanaf 2028 een volledig elektrische portfolio. Momenteel heeft het Duitse merk al 5 geheel emissievrije modellen in de showroom staan: de kleine Rocks-e, de Corsa-e, de Mokka-e, de Combo-e en de Zafira-e. Ze zijn allemaal gebouwd op het platform dat ze delen met merken van het voormalige PSA concern (Peugeot, Citroën en DS). De nieuwe Astra komt volgend jaar ook in een volledig elektrische vorm op de markt. Opel wil echter ook modellen lanceren in nieuwe niches en kijkt in haar archief of daar namen uit het verleden tussen zitten die hergebruikt kunnen worden. Dat is wel zo duurzaam.

Het is nog niet lang geleden dat de naam Zafira na een paar jaar winterslaap weer opdook voor een gloednieuw model. Zo’n behandeling staat ook ‘Manta’ te wachten. Opel heeft bevestigd dat er een nieuwe editie komt en het Duitse merk heeft ons al plaagafbeeldingen laten zien in de vorm van schetsen en een conceptauto. Deze exclusieve computertekening geeft een duidelijker beeld van wat de fabrikant in petto heeft als de nieuwe Manta over een paar jaar op de markt komt.

Terwijl de klassieke versie en de conceptstudie Manta GSe ElektroMOD, die vorig jaar werd getoond, 2-deurs coupés waren, wordt de productieversie van de nieuwe editie aanzienlijk praktischer. Toegegeven, het zal nog steeds een coupé zijn, maar hij zal 4 portieren krijgen, evenals een grote achterklep en een beetje extra bodemvrijheid, zodat hij niet alleen goed geschikt kan zijn als gezinsauto maar ook voor oudere consumenten die een hoge zitpositie met bijbehorend in/uitstap comfort prefereren.

Qua formaat zal de Manta ongeveer gelijk zijn aan de onlangs gefacelifte Grandland, maar dankzij de volledig elektrische aandrijflijn (een verbrandingsmotor ontbreekt) zal hij een ruimer interieur hebben met voldoende ruimte voor 5 personen plus bagage. De CEO van Opel heeft de Manta beschreven als een zeer emotionele auto die snel accelereert en die een hoge mate van rijdynamiek zal bieden. Die eigenschappen zijn belangrijk om de aanduiding waar te kunnen maken.

De Manta-e wordt gebouwd op een nieuw platform dat momenteel bij moederconcern Stellantis in ontwikkeling is. Vergeleken met de jongste Astra heeft de Manta-e grotere wielen en een grotere spoorbreedte voor een robuuster gevoel. Aangezien Opel gaat kiezen voor het aankomende STLA platform, zal dit een batterijcapaciteit van 87 à 104 kWh mogelijk maken, wat een rij bereik van maximaal 700 kilometer betekent; ongeveer 2 keer zoveel als de actieradius van de huidige elektrische Opel modellen. De techniek maakt een laadsnelheid van 32 extra kilometers per minuut mogelijk.

Qua aandrijflijn wordt in de wandelgangen van het hoofdkantoor van Opel 170 à 245 pk gesuggereerd, maar er kan ook een GSe topmodel komen met 2 elektromotoren, vierwielaandrijving en maximaal 450 pk. Opel verkoopt haar auto’s nu nog hoofdzakelijk in Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, waar de modellen de merkaanduiding Vauxhall hebben, maar de Duitsers willen met hun puur elektrische autoportfolio de pijlen ook gaan richten op China, dat verreweg de grootste automarkt ter wereld is.

Reageren is niet mogelijk.