Prijs indicatie Dacia Jogger E-Tech Hybrid

0

Hoewel de Jogger al naam heeft gemaakt, is dat uiteindelijk minder door zijn hybride stijl (een mix van stationwagen en SUV) dan door zijn aanstaande status als de eerste Dacia met een hybride aandrijflijn. Dat wordt werkelijkheid in 2023.

De herlancering van het automerk Dacia in West Europa in 2004 is een enorm succes. Aanvankelijk ook in Nederland. Dat was niet in de eerste plaats te danken aan de eerste generatie Logan MCV, een ‘Break’ in de stijl van de Peugeot 203 / 403 / 404 / 504 / 505 Familiale, maar dan een slag kleiner en ook voor Jean met de pet betaalbaar. Maar de laatste jaren staat Dacia op de Nederlandse automarkt toch een beetje aan de zijlijn. Dat komt door de op CO2-uitstoot gebaseerde BPM. Dat maakt modellen waarbij de focus niet op een laag brandstofverbruik ligt relatief duur. Niet in de laatste plaats het repertoire van Dacia.

Maar in de toekomst zou Dacia prijstechnisch in Nederland een stukje scherper aan de wind kunnen gaan varen. Dat zal het merk vanaf volgend jaar kunnen gaan doen met de nieuwe Jogger, waarvan we sinds de lancering weten dat dit model leverbaar zal worden als hybride. Momenteel worden prototypes van de door een elektromotor geassisteerde uitvoering getest. Optisch zal de hybride variant nauwelijks te onderscheiden zijn van de thermische uitvoeringen. Voor wat betreft de techniek vindt Dacia het wiel niet opnieuw uit. De Roemeense autofabrikant neemt de hybride aandrijflijn over van moederbedrijf Renault. Die gebruikt hem sinds 2009 voor zijn Clio, Captur en, inmiddels in enigszins herziene vorm, ook voor de Arkana. Dit betekent dat een 91 pk sterke atmosferische 4 cilinder als basisunit fungeert. Die gaat in de toekomst volgens de Atkinson cyclus opereren en deze verandering zal gecompenseerd worden door de inhoud van de motor te vergroten tot 1,8 liter. Dit blok wordt bijgestaan ​​door een elektrische collega van 50 pk die zijn stroom uit een kleine 1,2 kWh batterij haalt. Onder de streep levert dat bij Renault een cumulatief vermogen op van tussen de 140 en 150 pk (afhankelijk van het model).

De omarming van de hybride techniek van moederbedrijf Renault door Dacia zal van de Jogger ook de enige versie met een automatische versnellingsbak maken (de Eco-G 100 en TCe 110 varianten zijn alleen leverbaar met een handgeschakelde 6 versnellingsbak). De kleine batterij stelt de bestuurder in staat om 1 à 2 km elektrisch te rijden (voorwaarde: een fluwelen rechtervoet). De accu laadt zichzelf op tijdens het remmen of dankzij de hulp van het thermische blok. Omdat de bestuurder eigenlijk geen omkijken naar de techniek heeft en de scherpe randjes van de door Renault ontworpen aandrijflijn er na 3 jaar wel af zijn, zou de Jogger E-Tech Hybrid zeer bevredigend rijplezier moeten bieden. Reken op een gewicht rond de 1.400 kg. Dat is voor een in de basis eenvoudige auto fors, maar goed we hebben het hier natuurlijk over een 7-zitter. Bovendien is er niet minder dan circa 145 pk beschikbaar om alle inzittenden van A naar B te brengen.

Waarschijnlijk gaat de Jogger Hybrid in Expression tenue rond de 26,5 mille kosten. De klant betaalt geen extra prijs in de vorm van een kleiner volume van de kofferbak of het vervallen van de mogelijkheid om voor de 1.000 euro duurdere 7-zits uitvoering te kiezen. Een instaptarief van circa 26,5 mille heeft weliswaar niets meer te maken met ‘low-cost’, maar zoals altijd zal Dacia voor deze prijs geen concurrenten op de markt hebben. Want de Kia Niro Hybrid is pas vanaf 31.995 euro te koop en zowel de Suzuki Vitara Hybrid als de Toyota Corolla TS Hybrid zijn met respectievelijk 31.700 en 31.857 euro vrijwel even duur.

Reageren is niet mogelijk.