Nadert de Volkswagen Golf zijn einde?

0

Herbert Diess is nog maar net ontslagen als topman van Volkswagen of zijn opvolger stelt al meteen enkele heilige huisjes in twijfel bij de autofabrikant. In een interview met de Duitse pers meldt Thomas Schäfer dat het niet zeker is dat er nog een nieuwe Golf komt.

De nieuwe baas van het Volkswagen concern verklaarde dat de beslissing om wel of niet een volgende generatie Golf te ontwikkelen in de loop van de komende 12 maanden wordt genomen. Er moet een grondige kostenanalyse worden gemaakt want met name de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren die aan de toekomstige emissienormen voldoen (Euro 7) drukt zwaar op de financiële balans.

Schäfer zegt dat de Euro 7 norm de kostprijs van een auto met een verbrandingsmotor gemiddeld met 3.000 tot 5.000 euro zal verhogen. Hij voegt er aan toe dat het voortbestaan van auto’s die in Duitsland 20.000 euro kosten dan ook ernstig bedreigd is. Hieruit kan worden afgeleid dat ook de toekomst van de Polo (basisprijs bij onze oosterburen: 19.345 euro) aan een zijden draadje hangt, voor zover dit model al niet ten dode is opgeschreven.

Ook een eventuele nieuwe Golf wordt dus fors duurder, Tegelijkertijd is de verwachting dat elektrische auto’s op termijn goedkoper zullen zijn dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. Dit betekent dat de volgende generatie ID.3 nog meer aan de stoelpoten van de Golf gaat zagen dan nu al het geval is. We zien dat het marktaandeel van elektrische auto’s de afgelopen 2 jaar snel stijgt en die ontwikkeling zal zich de komende jaren versterkt voortzetten. Dat heeft ook te maken met de hoge prijzen van benzine en diesel. Het ligt daarom voor de hand dat de ID.3 en de Golf in de toekomst samensmelten tot één (volledig elektrisch) C segment model.

De komst van een 9de editie van de Golf is dus onzeker, maar het huidige model krijgt zeker nog wel een facelift. Die is gepland voor het derde kwartaal van 2023. Met de facelift moet de Golf er nog 4 jaar tegenaan kunnen. Als er een Golf IX komt, dan zal dat niet eerder dan in 2027 zijn. Die introductiedatum zit te dicht op de verkoopstop van auto’s met een verbrandingsmotor op bepaalde (Europese) markten vanaf 2030. Volkswagen heeft dan nog maar 3 jaar de tijd om de ontwikkelingskosten terug te verdienen (ondanks dat de autofabrikant pas in 2033 helemaal wil stoppen met de verkoop van modellen met een verbrandingsmotor). Dat is tekort want doorgaans hebben autofabrikanten daar 7 jaar voor nodig. China biedt alas afzetmarkt geen respijt omdat de Golf aldaar geen populair model is. En in Noord Amerika is om kostentechnische redenen alleen de GTI uitvoering te koop.

Mocht het doek voor de Golf medio 2027 vallen, dan is dat een historisch moment. Dit Volkswagen model is al sinds 1974 op de markt en kreeg zelfs een complete autoklasse naar zich vernoemd. Ook aan de basisopzet (motor dwars voorin, standaard voorwielaandrijving, grote achterklep) is 48 jaar lang nooit gesleuteld. Maar ondanks dat de Golf gedurende zijn levensloop uitgegroeid is tot een ‘household name’ in de autowereld, ontstaan er de laatste jaren scheuren in zijn ooit als onaantastbaar beschouwde marktpositie. De Golf is al lang niet meer de best verkochte auto in Europa. En op basis van de meest recente verkoopcijfers moet er rekening mee worden gehouden dat dit Volkswagen model bij ons eerder van de markt verdwijnt dan in Duitsland (anders dan bij onze oosterburen zijn bij de Sharan, de Touran en de Touareg al niet meer te koop).

De Golf staat dus op de tocht, maar Schäfer maakt als nieuwe CEO van het Volkswagen concern ook duidelijk dat dit eveneens geldt voor ‘mobiliteit op het huidige instapniveau’. Dat komt dus door de complexere uitlaatgasreiniging. Individuele mobiliteit is een basisbehoefte, maar het is de vraag of dit in de toekomst haalbaar blijft. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd het grote publiek voldoende welvarend om een eigen auto aan te kunnen schaffen, maar het kan best zo zijn dat Jan Modaal zijn heilige koe na 2030 om kostentechnische redenen weer moet gaan inleveren.

 

 

Reageren is niet mogelijk.