Volkswagen: hoe Herbert Diess zijn eigen graf groef

0

Het einde van het Diess tijdperk is aangebroken.De aankondiging dat de topman op zoek kan naar een andere baan kwam voor velen uit de lucht vallen.Kort voordat hij eruit werd gezet, sprak Herbert Diess (63) de medewerkers nog toe met een vrolijke LinkedIn post en wenste hij hen en fijne vakantieperiode die maandag begint.“Bedankt allemaal, collega’s”, schreef hij.“We zijn goed gepositioneerd voor de tweede helft van het jaar”.

Daar dacht de Raad van Commissarissen toch een tikkeltje anders over. De aanpak van Diess (het was ‘alles of niets’ voor de topman) werkte niet meer. De Raad van Commissarissen van Volkswagen overhandigde hem vrijdag daarom een cadeaubon. Er waren te veel onopgeloste problemen. Daar moet een Raad van Commissarissen niet ‘eeuwig’ door lastig gevallen worden. Er waren genoeg waarschuwingsschoten richting Diess geweest, maar de hoofdpijndossiers (afhankelijkheid van China, softwarechaos, leveringsproblemen) bleven. De Raad van Commissarissen had daar zijn buik van vol. Maar omdat de Duitse kranten in hun dikke zaterdagedities de ellende bij Volkswagen breed zouden gaan uitmeten, werd het nieuws pas bekend gemaakt toen de persen al draaiden. Diess was trouwens op dat moment op dienstreis in de Verenigde Staten.

DiessVolkswagenVertrekt3

Met Diess vertrekt een radicale bestuurder. Het is alles of niets voor hem. Hij kent alleen 100 procent elektrische mobiliteit op batterijen, zonder alternatief. Hij werkte op de zenuwen van velen met zijn retoriek en zijn voor de draaiende camera’s beleden vriendschap met industriële agitator Elon Musk. Hij beledigt. Zijn aanhangers zien hem daarentegen als een visionair. Harmonie is nooit zijn doel geweest. Diess zoekt ook de confrontatie in zijn managementstijl. Hij gaat een gevecht nooit uit de weg. Als niets onderwerp van strijd is, zal niets zijn mening aanscherpen. Dus reuring is verplichte kost.

In een bedrijf als Volkswagen met honderdduizenden medewerkers, een sterke ondernemingsraad en staatspolitici aan de bestuurstafel (de deelstaat Nedersaksen is een belangrijk aandeelhouder) is deze stijl suïcidaal. Daarmee heeft Diess te veel vijanden in eigen huis gemaakt. Dit neemt niet weg dat zijn expertise ongeëvenaard is. Als geen andere manager in Duitsland dringt hij tot de kern van de problematiek door. Zijn entourage zou hem volgen naar beurzen met voicerecorder in de hand. Zijn impulsen voor de transformatie van Volkswagen zijn correct. Tegenstanders van hem hebben daar ook respect voor.

BlumePorsche911b

Maar succesvol management in Wolfsburg vereist ook compromisbereidheid. De radicale initiatiefnemer Diess negeerde dat. Zijn opvolger, Porsche baas Oliver Blume (54), is het tegenovergestelde in stijl en management. Hij is een teamspeler die in Zuffenhausen op handen wordt gedragen. Samen succes behalen is zijn invulling van leiderschap. En dat bevalt ook de eigenarenfamilies Piëch en Porsche. Hij moet zorgen voor rust in de winkel, zeker met het oog op de belangrijke beursgang van Porsche (de fabrikant van elegante sportwagens en minder elegante SUV modellen) in het najaar.

Maar Blume moet ook de problemen oplossen. Hij wordt een soort Atlas die naast de leiding bij Porsche, nu ook de eindverantwoordelijkheid voor het hele Volkswagen concern op zijn schouders neemt. Die dubbelfunctie verrast beleggers, net zoals zij ook verbaasd zijn over het besluit dat CFO Arno Antlitz ook de CEO als Chief Operating Officer moet gaan ondersteunen.Op deze manier wordt de overbelasting van de ene persoon gecompenseerd door de overbelasting van een ander.

BlumeDiess

De Raad van Commissarissen geeft de sportieve manager de tijd om het softwarehuis Cariad en de Chinese business te repareren. Blume is geen fan van een ‘zwart / wit’ aanpak, maar houdt zijn opties liever open. Zo is hij niet alleen geïnteresseerd in elektrische aandrijving, maar ook in e-fuels om verbrandingsmotoren in de toekomst schoon te houden. Daarmee verschilt hij van solodanser Diess. Blume begint op 1 september in zijn functie. Naast het aanpakken van de genoemde problemen, zal hij ook weer een hecht team moeten gaan smeden van het 11-koppige XXL bestuur van Volkswagen. De wereld van Wolfsburg zal dan in ieder geval iets minder zwart-wit zijn.

Overigens kan Diess rekenen op meer dan een cadeaubon. Aangezien zijn contract tot 2025 loopt, kan hij rekenen op een vergoeding van 20 miljoen tot 30 miljoen euro en, volgens de gebruikelijke beleid van de Volkswagen Groep bij dit soort machtswisselingen, een adviescontract. Diess wordt daarmee een consultant moet visies produceren, maar hij zal meestal niet verantwoordelijk zijn voor de implementatie: een rolomschrijving die zou kunnen passen bij de gevallen topman. Voorlopig blijf Volkswagen een bouwplaats waarvan het implementeren van oplossingen net zo stroperigheid verloopt als de bouw van een nieuwe luchthaven nabij Berlijn of die van een nieuw hoofdstation in Stuttgart. 

 

Reageren is niet mogelijk.