Het is moeilijk om op het verkeer te letten als je het touchscreen gebruikt. Volgens de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, varieert de mate van afleiding sterk per automodel.
Steeds meer functies vergroten het risico op afleiding achter het stuur van moderne auto’s. De werking van het touchscreen van de Tesla Model 3 vraagt veel aandacht, zo bleek uit een test van de ADAC. Maar ook de systemen van andere fabrikanten zijn niet perfect.
Bij de beoordeling lag de focus op veiligheidsaspecten; gebruiksgemak en het scala aan functies speelden slechts een ondergeschikte rol. Er is geen rekening gehouden met spraakbesturing indien beschikbaar. Testwinnaars zijn de compacte modellen Mazda 3 en BMW 1-serie met het goede algemene waardering. Beide compacte middenklassers scoren met hun intuïtieve bediening van veiligheid gerelateerde functies en de testploeg vond het ook prettig dat er een aparte airconditioningbediening is. Bij sommige andere auto’s zit dit tegenwoordig vaak verstopt in de menustructuur van het touchscreen en is het daardoor lastiger te gebruiken tijdens het rijden. Als nadeel ervaren de experts dat bij zowel de Mazda 3 als de BMW 1-serie het infotainmentsysteem wordt bediend via een draai-drukknop, wat leidt tot een langere invoertijd.
De Volkswagen Golf en Dacia Duster, waarbij het infotainment via een touchscreen wordt bediend, wisten zich pas in het midden van het veld te plaatsen. Bij de Golf geldt dat ook voor de airconditioning, waarvan de bediening door de testers als “omslachtig” werd beoordeeld. Het touchpad-systeem van de Mercedes A klasse, dat vrij moeilijk te gebruiken was, kreeg evenmin de handen unaniem op elkaar.
Het besturingssysteem in de Tesla Model 3 kwam op de laatste plaats met een “voldoende” als waardering. Vrijwel alle functies in deze elektrische auto worden bediend via touchscreen, ook de veiligheid gerelateerde items. De ADAC mat daarvoor veruit de langste bedieningstijd en daarmee ook de langste periode waarin de bestuurder is afgeleid. Als het echter gaat om het gebruiksgemak van het infotainmentsysteem, presteert de Tesla echter het beste van de geteste modellen.