Californië kampt met een hittegolf en heeft eigenaren van een elektrische auto daarom gevraagd hun voertuig niet op te laden tussen 16 en 21 uur om zo het verouderde elektriciteitsnet niet te overbelasten. Dat is een opmerkelijk verzoek voor een Staat die al jaren ‘schone’ personenwagens promoot…
De American Public Power Association wil als netwerkbeheerder waarschuwen voor brandgevaar. De kans daarop zou toenemen als het elektriciteitsverbruik tijdens piekuren te hoog is. Oorzaak is het feit dat het net behoorlijk verouderd is. Normaliter is dat geen probleem, maar wel als mensen bij warm weer (nou ja, we kunnen gerust spreken van een verzengende hitte) de airconditioning aan gaan zetten. Dat zijn ware stroomverslinders. Dus naast het verzoek om elektrische auto’s niet tussen 16 tot 21 uur op te laden, vraagt de American Public Power Association ook om de airco wat minder koud te zetten (en om lichten niet onnodig te laten branden).
De Californische overheid kwam eerder deze week in het nieuws met de mededeling dat zij in navolging van Europa vanaf 2035 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden. Klinkt stoer, maar het daarvoor benodigde huiswerk (het waarborgen van een elektriciteitsnet dat tegen een stootje kan) hebben de lokale politici nog niet gedaan. Verwonderlijk is dat overigens niet, want de Amerikaanse infrastructuur verkeert over het algemeen in een erbarmelijke toestand. Vliegvelden, wegen, bruggen, openbaar vervoer en elektriciteitscentrales: alles wordt gekenmerkt door verval. President Joe Biden is niet voor niets van plan om het land met een budget van 1.200 miljard dollar te gaan moderniseren.
