Europa protesteert tegen discriminerend subsidiesysteem voor elektrische auto’s in de VS

0

De Europese Unie vindt het prima dat haar lidstaten met subsidies strooien om de verkoop van elektrische auto’s een impuls te geven, maar de voorwaarden die de Amerikaanse regering voor een soortgelijk beleid heeft opgesteld, zijn in ‘Brussel’ in het verkeerde keelgat geschoten.

De Verenigde Staten wil met financiële steunmaatregelen aan consumenten de klimaatverandering tegengaan. Prima, maar het subsidiesysteem dat de regering van Joe Biden (foto) hiervoor bedacht heeft, zou in strijd zijn met de internationale handelsregels. De Amerikaanse president wil kopers van een elektrische auto over de streep trekken met een belastingvoordeel van 7.500 dollar. So far so good: er zijn ook Europese landen die er op deze manier belastinggeld doorheen jagen. Maar waar de Europese Unie over valt, zijn de voorwaarden die aan het belastingvoordeel worden verbonden. Om te voorkomen dat Chinese producenten van batterijen en de bijbehorende componenten indirect gaan profiteren van de subsidie, wordt als eis gesteld dat dit vitale onderdeel van een elektrische auto in de Verenigde Staten zelf geproduceerd moet worden. Dit betekent echter ook dat de meeste Aziatische en Europese emissievrije modellen buiten de boot vallen. Dat zint de Europese Unie niet.

De financiële steunmaatregelen voor de aankoop van een elektrische auto in de Verenigde Staten maken deel uit van de zogeheten ‘Climate and Energy Bill’, die de Amerikaanse Senaat onlangs met de kleinst mogelijke meerderheid heeft goedgekeurd. Het gaat om een beleidspakket met een waarde van niet minder dan 430 miljard dollar. De Europese Commissie vindt de Amerikaanse maatregelen echter in strijd met de regels van de Wereldhandelsorganisatie WTO en doet een dringend beroep op de Amerikanen om de voorwaarden aan te passen zodat ze in lijn zijn met de internationale handelsregels om zo concurrentievervalsing te voorkomen.

Eerder hadden een aantal autofabrikanten, waaronder Toyota, het beleidsplan van Biden al bekritiseerd. Of de Amerikaanse president zich wat aantrekt van de Europese kritiek, is de vraag. Ook als het om vliegtuigen gaat, geldt voor beide partijen heel duidelijk: ‘eigen industrie eerst’.

Reageren is niet mogelijk.