De Indiase autogigant Mahindra is begonnen aan een nieuw hoofdstuk uit haar autogeschiedenis: elektrificatie. De eerste stap daartoe is gezet met de onthulling van 5 nieuwe, emissievrije SUV modellen.
Als speerpunten van haar nieuwe Born Electric strategie vertegenwoordigen deze auto’s voor Mahindra een stapsgewijze verandering op het gebied van styling en technologie. Ze werden symbolisch onthuld tijdens een evenement ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de onafhankelijkheid van India.
4 van de 5 modellen zullen tussen 2024 en 2026 in de verkoop gaan en Mahindra heeft de wens geuit om de auto’s naar Europa te gaan exporteren als de marktomstandigheden goed zijn. De nieuwe SUV modellen zijn onderverdeeld in 2 verschillende sub merken: XUV en BE. De eerste, – hier vertegenwoordigd door de XUV:e8 en de XUV:e9, – wordt omschreven als een merk dat “voortbouwt op de Mahindra-erfenis, terwijl het de toekomst omarmt”. Mahindra stelt zich voor dat auto’s die onder deze vlag worden verkocht (die gebaseerd zullen zijn op modellen met een verbrandingsmotor uit de Mahindra-line-up) “klanten zullen aanspreken die de passie hebben om over grenzen heen te leven en tegelijkertijd een verschil te maken”.
Het is nog niet bevestigd of ze op dezelfde productielijn zullen worden gebouwd als hun benzine en diesel verbrandende broers en zussen; Mahindra beraadt zich momenteel op een businesscase van een paralele lopende band.
Het merk BE vertoont volgens Mahindra een “gedurfde nieuwe designtaal” met als doel “klanten te laten zijn wie ze willen zijn”, zoals blijkt uit de BE.05, BE.07 en BE.09. De eerste is het vlaggenschip en wordt beschreven als een sportwagen die “je hartslag zal verhogen”.
Alle 5 de modellen tonen Mahindra’s nieuwe Heartcore ontwerpfilosofie, die naar eigen zeggen gericht is op aanwezigheid, kracht en houding. Veelzeggend is dat het bedrijf ook suggereert dat ze “een opwindende aanwezigheid zullen creëren, zowel op de weg als daarbuiten”, wat suggereert dat, ondanks hun potentiële wereldwijde focus, de auto’s zijn ontworpen met de soms uitdagende wegomgevingen in India in gedachten.
Mahindra blijft zich focussen op SUV modellen, ondanks dat de flexibele MEB architectuur ook andere carrosserietypes toelaat, en zegt dat Volkswagen’s uitfasering van MEB ten gunste van het nieuwe SSP platform vanaf 2025 geen invloed zal hebben op de introductie van haar nieuwe modellen. Rajesh Jejurikar, hoofd van de autodivisie van Mahindra, zei dat lokale productie van onderdelen van cruciaal belang zal zijn voor de voortgang van Mahindra en haar eigen plannen nu Volkswagen van strategie is veranderd. Toch zal de Indiase autofabrikant ook de komende jaren nog afhankelijk blijven van componenten van haar Duitse branchegenoot. Volkswagen Groep in de make-up van de auto’s.
Het zogeheten Inglo platform, dat in India is ontwikkeld terwijl de auto’s die daar gebruik van maken werden ontworpen bij Mahindra Advanced Design Europe in Banbury, Oxfordshire, zal vanaf nu de basis vormen voor alle elektrische modellen van Mahinda. Het Europese ontwerpcentrum van de Indiërs zit op dezelfde locatie als het succesvolle Formule E-raceteam, dat volgens het bedrijf samenwerking bevordert op het gebied van efficiënte elektrische aandrijflijnen, aerodynamica en andere technologische aspecten van elektrificatie.
Het Inglo-platform is ontworpen met een gelijke focus op geavanceerde batterijh ardware, rekenkracht en mens-machine-interactie, met capaciteit voor “opwindende” prestaties en “uitstekend bereik en efficiëntie”, terwijl tegelijkertijd een nieuwe virtual reality-interface en 5G-functionaliteit worden geïntroduceerd om over-the-air software-updates toestaan. Details blijven vooralsnog onduidelijk over hoe vergelijkbaar Inglo en MEB (zoals gebruikt door onder andere de Volkswagen ID.3, de Audi Q4 e-Tron en de Cupra Born) precies gerelateerd zijn, maar Mahindra’s heeft zeker een vergelijkbare visie op de moduleerbaarheid van de nieuwe architectuur, waardoor er nieuwe segmenten verkend kunnen worden en een reeks nieuwe modellen geïntroduceerd kunnen worden, terwijl de ontwikkelingskosten worden geminimaliseerd en de aftersales-activiteiten worden gestroomlijnd.
Mahindra beweert dat de skateboardarchitectuur een van ’s werelds lichtste in zijn soort is. Het bevat LFP batterijen, variërend in capaciteit van 60 kWh tot 80 kWh en in staat om op te laden met snelheden tot 175 kW. Dat is sneller dan elke op de MEB architectuur gebaseerde elektrische auto die momenteel te koop is, maar de modellijn van de Volkswagen Groep zal worden geüpgraded met grotere batterij cellen. Ondertussen is een nieuw batterijbeheersysteem geïntegreerd om ervoor te zorgen dat intense laad-ontlaadcycli geen ernstige impact hebben op de levensduur van de batterij, waardoor afval en kosten worden verminderd.
De op Inglo gebaseerde auto’s zullen worden geleverd met een semi-actief ophangingssysteem dat gericht is op het verbeteren van het veercomfort en de respons in bochten. Mahindra belooft in dit kader “een meeslepende sportieve rijervaring”. Ook zal een stuursysteem met dubbele rondsels de controle vergroten terwijl de bediening “vederlicht” blijft. De integratie van brake-by-wire-technologie betekent dat bestuurders kunnen kiezen hoe ze willen dat hun remmen presteren, afhankelijk van de rijsituatie.
De batterij laadt aandrijflijnen op met een enkele motor, achterwielaandrijving of tweemotorige vierwielaandrijving. Mahindra houdt de lippen stijf op elkaar over gedetailleerde prestatiecijfers, maar heeft gezegd dat haar nieuwe generatie elektrische auto’s een “toonaangevend” bereik en “best-in-class” recuperatie van hun regeneratieve remmen zullen bieden. Het vermogen zal variëren van 231 pk tot 286 pk in de eenmotorige auto’s en van 340 pk tot 395 pk in de 4WD versies, en hoewel de definitieve specificaties nog ver weg zijn, heeft Mahindra al een acceleratietijd (0-100 km/u) beloofd van tussen de 5 en 6 seconden.
De mogelijkheid dat de Volkswagen Groep Inglo zelf gaat gebruiken om betaalbare elektrische auto’s in India te lanceren (waarschijnlijk onder het Skoda label) is nog niet uitgesloten. Mahindra zou voorstander zijn van een dergelijke stap, zei Jejurikar, omdat “je zo schaalvoordelen krijgt”. Tijdens de presentatie van de toekomstplannen zei Jejurikar: “Onze visie op Born Electric wordt ondersteund door het toekomstbestendige Inglo-platform, 2 nieuwe opwindende merken en de Heartcore-ontwerpfilosofie. Mahindra zal hierdoor zowel een sportiever als avontuurlijker imago krijgen. “We willen de harten en hersenen van SUV liefhebbers in India en de rest van de wereld elektrificeren”.
Mahindra is al comfortabel marktleider in het segment van elektrische driewielers in India, wat geresulteerd heeft in lessen die het bedrijf naar eigen zeggen kan toepassen in deze eerste tranche van vierwielige elektrische voertuigen en alle andere producten die volgen. Hoewel het nog niet volledig gegarandeerd is dat deze elektrische auto’s naar Europa zullen komen (India heeft in eerste instantie de hoogste prioriteit), zal het ontwerpcentrum van Banbury een fundamentele rol spelen bij de uitrol van deze strategie.