De Nederlandse kolencentrales draaien harder om de energiecrisis te beteugelen. Dus kijkt klimaatminister Rob Jetten naar maatregelen om die extra CO2 uitstoot te compenseren.
Een van zijn voorstellen is een versneld verbod op auto’s met een verbrandingsmotor voor zakelijke rijders. In het Europese klimaatplan staat dat vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenwagens emissievrij moeten zijn. Jetten wil die regel voor leaseauto’s dus al vanaf 2024 of 2025 invoeren.
Europa
Om de aanschaf en het gebruik van volledig elektrische en (plug-in) hybride voertuigen te bevorderen, hanteren de 27 lidstaten van de Europese Unie geen uniform beleid op het gebied van belastingvoordelen en aankoopsubsidies. Ook de daarmee gemoeide bedragen zijn allemaal anders, zo blijkt uit een overzicht van ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie.
Volgens de ACEA bieden momenteel 21 van de 27 lidstaten van de Europese Unie stimuleringsmaatregelen voor de aanschaf van elektrische auto’s. Dat zijn er 4 meer dan in 2021. Frankrijk kwam onlangs nog met een leaseplan voor elektrische auto’s. 6 landen (4 minder dan in 2021) kennen geen aankoopsubsidies, maar geven eigenaren van een dergelijke personenwagen wel een belastingvoordeel. Dit zijn Bulgarije, Denemarken, Estland, Litouwen. Malta en Slowakije. Estland is volgens de ACEA het enige land dat helemaal geen financiële voordeeltjes geeft aan kopers van een elektrische auto. Bulgarije kent maar één maatregel: een belastingvrijstelling. In Nederland is er voor tweedehands elektrische auto’s volgend jaar meer subsidie beschikbaar.