Nieuwe Ford Mustang is een ouderwets brullende muscle car

0

Ford heeft op de autotentoonstelling van Detroit een nieuwe editie van de Mustang gepresenteerd. Die blijft bewust ver weg van de elektrificatietrend, maar trakteert zijn fans als vanouds op veel akoestisch plezier dat afkomstig is van een knallende V8 motor.

Dat er in de nieuwe Mustang weer een ouderwetse verbrandingsmotor zit, zullen wij weten ook. Er zit een knopje op de afstandsbediening van de centrale vergrendeling. Indien daar op gedrukt wordt, zal de motor van de geparkeerde Mustang aanslaan. Men kan dan vanop afstand zijn of haar auto horen brullen. Ford noemt deze functie “Remote Rev”. Het kan handig zijn voor wie zijn auto niet terug kan vinden op het parkeerterrein. In plaats van een toeterende claxon kan je dan horen waar het gebrul van de V8 motor van de Mustang GT vandaan komt.

FordMustang

Ook al is de auto-industrie, Ford niet uitgezonderd, druk bezig met elektrificatie van het automodellen aanbod, voor de Mustang wordt vastgehouden aan de klassieke manier van aandrijving. Het in Dearborn gevestigde bedrijf denkt bij de fans van de ‘muscle car’ daar beter mee te kunnen scoren dan met een krachtige elektromotor. Voor klanten die wél elektrisch willen gaan rijden, heeft Ford trouwens de Mustang Mach E in de aanbieding. Maar de iconische sportwagen met het logo van een pony in de grille is bestemd voor mensen die nog geen zin hebben om het milieu te ontzien. De Amerikanen kennende, is dat vermoedelijk een omvangrijke klantengroep. Ford hoeft die straks niet meer te delen met Dodge, want die landgenoot stopt volgend jaar met de productie van de Challenger. En General Motors heeft na tegenvallende verkopen besloten om geen vervolg te geven aan de Chevrolet Camaro.

FordMustangMY2024b

Ford houdt dus nog even vast aan ‘oude tijden’. Ook met het design van de Mustang. En dat is, ongeacht of je nou wel of niet een voorstander bent van de elektrificatie trend, toch een beetje jammer. Want je moet 2 keer kijken om te zien dat dit de nieuwste versie van de Mustang is. De Ford volgt hiermee de strategie van Nissan, wiens nieuwe Z sportwagen weinig meer is dan oude wijn in een nieuwe zak. Maar fans van de Mustang zullen het ongetwijfeld waarderen dat er amper optische verschillen zijn tussen de nieuwe en de huidige editie. En Ford evenmin. Die wil, zo lang het nog kan, het imago van de Mustang nog een keer verzilveren. En dat doet zij dus met een uiterlijk, een geluid en een aantrekkingskracht van weleer.

FordMustangMY2024c

 

Volgens Jim Farley, de CEO van Ford, is de cockpit van de Mustang “geïnspireerd op een gevechtsvliegtuig”. Dat zal menig fan ook als muziek in de oren klinken, al was er vooral kritiek op de bouwkwaliteit en de laagwaardige materialen in de sportwagen. Hopelijk heeft Ford daar ook wat aan gedaan. Er is volgens Farley wel geïnvesteerd in de 5,0 liter V8 motor die nog krachtiger dan voorheen zou zijn. Voor wie toch wat op de benzinerekening wil letten, is er ook een zuinigere 2,3 liter 4 cilinder Ecoboost variant. Alle kaarten worden dus ingezet op een klassieke vorm van aandrijving. Of zoals Farley het formuleert: “Ford zet anders dan de concurrentie een turbo op de verbrandingsmotoren”.

FordMustang4

Schat Ford de (Amerikaanse) marktsituatie goed in, dan zal er een run op de nieuwe Mustang ontstaan. In ieder geval gedurende de 2 jaar na het showroom debuut want sportwagens pieken verkoop technisch maar kort. Analisten verwachten voor 2026 of 2027 een duidelijke daling van het aantal bestellingen. Tegen die tijd zal de Mustang Mach-E zijn naamgever voorbij steken in de verkoopstatistieken. Maar voorlopig kan Ford rekenen op veel grotere orderaantallen voor de brullende Mustang dan voor de elektrische versie. Ook omdat anderen de markt verlaten. Farle: “daar zullen wij daarvan profiteren”.

FordMustang3

 

Europa

De nieuwe Mustang komt alleen in V8 uitvoering naar Europa. De relatief zuinig 4 cilinder versie, zich qua cultureel bij ons veel meer thuis zou moeten voelen, blijft in Noord Amerika. Wij in Europa krijgen ook de circuitgerichte Dark Horse uitvoering met de krachtigste V8 motor van het merk ooit. Dat Ford niet de moeite neemt om ook de goedkopere 4 cilinder versie naar Europa te verschepen, is onze eigen schuld: wij kochten vooral ’the real thing’ oftewel een Mustang met V8 motor. Begrijpelijk, want alleen in deze vorm is er sprake van een echte muscle car.

FordMustangMY2024d

Eind 2023 start in Europa de verkoop. Dat de Dark Horse naar ons continent komt, wil overigens nog niet zeggen dat hij ook in Nederland verkocht gaat worden. “Hoe het aanbod er in hier uit gaat zien, kan ik op dit moment nog niet zeggen”, aldus een woordvoerder van de importeur. Goedkoop zal de nieuwe Mustang in ieder geval niet worden. De huidige editie kost vanwege het forse BPM bedrag reeds ruim meer dan 100.000 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.