Prijs vergelijking BMW M3 Touring

0

De prijs van de BMW M3 Touring, de nieuwe carrosserievariant van de high performance premium middenklasser uit München, is bekend: 138.967 euro.

De eerste M3 Touring ooit combineert volgens BMW authentiek autosportgevoel met een onderscheidend karakter en vele praktische kwaliteiten. Hij wordt standaard geleverd als Competition xDrive. Dat betekent een vermogen van 510 pk en 650 Nm aan koppel. De vierde carrosserievariant in de line-up van de high-performance premium middenklasser kan daarmee n 3,6 seconden naar 100 km/u accelereren. BMW geeft een gemiddeld brandstofverbruik op van 10,1 à 10,4 liter per 100 km (WLTP), hetgeen een gecombineerde CO2 uitstoot van 232 gram/km betekent.

BMW Alfa Romeo Audi
M3 Stelvio RS4
Touring Quadrifoglio Avant
€138.967 €141.950 €133.010
Maserati Mercedes-AMG Porsche
Grecale C 63 S E Perf. Macan
Trofeo Estate GTS
€166.087 ± €130.000 €147.400

De M3 Touring heeft volgens BMW een unieke, krachtige uitstraling met duidelijke differentiatie binnen de line-up. Er zou sprake zijn van M specifieke exterieur designkenmerken die perfect aansluiten op de technische eisen van een high-performance sportauto. Voorbeelden zijn grote koelluchtinlaten, de verticaal geplaatste BMW nierengrille, uitgeklopte wielkasten, M Air Breather, prominent verlengde en verbrede dorpels, diverse inzetstukken in zwart uitgevoerd en uitlaatsysteem met 4 uitlaatpijpen. Verder heeft de M3 Touring een model specifieke dak spoiler met Gurney en is het dak standaard in hoogglans zwart of optioneel in carrosseriekleur uitgevoerd. Een M Carbon exterieurpakket is optioneel verkrijgbaar.

Het maximale motortoerental is 7.200. De aandrijflijn is ontwikkeld met expertise uit de autosport en vormt ook basis van de aandrijflijn in de BMW M4 GT3 endurance sportauto. Het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen om extreem hoge longitudinale en laterale dynamische krachten op het circuit te weerstaan. Het motorvermogen wordt via een 8-traps M Steptronic automaat met Drivelogic overgebracht op het wegdek. De transmissie beschikt over 3 schakelprogramma’s en peddels aan het stuur. M xDrive vierwielaandrijving en een actief M sperdifferentieel op de achteras maximaliseren volgens BMW zowel de tractie als de richtingsstabiliteit en de bochtendynamiek. Het accent van de aandrijving ligt op de achterwielen. De bestuurder kan kiezen uit 3 modi om de ervaring van de prestaties naar eigen smaak aan te passen: 4WD, 4WD Sport en 2WD (100% achterwielaandrijving en uitgeschakeld stabiliteitscontrolesysteem).

Een M-specifieke onderstelafstelling zorgt volgens BMW voor een karakteristieke balans tussen topprestaties en maximaal rijcomfort bij dagelijks gebruik en tijdens langere ritten. De M3 Touring beschikt over model specifieke verstevigingselementen voor de ondervloer en bagageruimte. Een adaptief M onderstel met elektronisch geregelde schokdempers en M Servotronic besturing met variabele overbrenging zijn standaard. Het remsysteem kent 2 instellingen voor pedaal gevoel en respons. Het M Compound remsysteem is standaard. M Carbon keramische remschijven zijn optioneel verkrijgbaar. De gesmede M lichtmetalen velgen hebben vóór de maat 19 inch en achter 20 inch. Circuitbanden zijn optioneel verkrijgbaar. Standaard zijn ook DSC (Dynamic Stability Control) inclusief M Dynamic Mode plus integrale wielslipbeperking en M Drive Professional (bestaat uit M Traction Control met wielslipbeperking: in 2WD-modus van het M xDrive systeem instelbaar in 10 trappen, plus M Drift Analyzer en M Laptimer).

BMW spreekt van een “uitzonderlijk praktisch gebruiksgemak in een high-performance sportauto van de M GmbH divisie”. Bij de M3 Touring kan het laad volume namelijk worden vergroot van 500 liter tot maximaal 1.510 liter. Een elektrisch te openen achterklep is standaard, inclusief handige, afzonderlijk te openen achterruit. De rugleuning van de achterbank is neerklapbaar in 40:20:40 verhouding. Verder beschikt de M3 Touring over een fors opbergvak onder de bagageruimte, een handig scheidingsnet voor de bagageruimte en een afdekhoes voor bagage. Anti-sliprails voor in de bagageruimte zijn optioneel verkrijgbaar.

De M3 Touring beschikt over de nieuwste BMW iDrive inclusief het zogeheten Curved Display met M specifieke eigenschappen. Dit betekent dat er sprake is van een volledig digitale schermindeling dat verwerkt is achter een enkel glasoppervlak, schuin naar de bestuurder gericht. Relevante rij-informatie inclusief Shift Lights worden gepresenteerd met nieuwe graphics op het 12,3 inch informatiedisplay. M-specifieke widgets voor auto-setup en bandenconditie kunnen worden weergegeven op het startscherm van het 14,9 inch bedieningsdisplay. Een Head-up display met eveneens M specifieke content is optioneel leverbaar. Personalisatie is mogelijk via BMW ID en My BMW App. Smartphone integratie kan met Apple CarPlay en Android Auto. BMW claimt een geoptimaliseerde connectiviteit via een 5G-compatibel antennesysteem.

Standaard is de M3 Touring uitgerust met M Sportstoelen en bekleding in Merino leder. Lichtgewicht M Carbon kuipstoelen zijn optioneel verkrijgbaar. De standaarduitrusting omvat ook automatische klimaatregeling met 3 zones, BMW Live Cockpit Plus met BMW Maps navigatiesysteem, sfeerverlichting, een hifi-luidsprekersysteem en een binnen- en buitenspiegelpakket. De M3 Touring is verder voorzien van een M specifiek bedieningsconcept inclusief een set-up knop voor directe toegang tot de instellingen voor de motor, het chassis, de besturing, het remsysteem en M xDrive. Met de M knoppen op het stuur kunnen 2 individueel geconfigureerde set-ups worden geactiveerd.

De M3 Touring beschikt over een uitgebreide selectie bestuurdersassistentiesystemen voor deels autonoom rijden en parkeren. Approach Control Warning, Speed Limit Info en Park Distance Control zijn standaard. Opties zijn onder meer Driving Assistant Professional met Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control, Automatic Speed Limit Assist, verkeerslichtdetectie en Active Navigation, plus Parking Assistant met Reversing Assistant. De M Mode knop maakt individuele configuratie van de display-inhoud en interventieniveau van het rijhulpsysteem mogelijk. Daarbij kunnen de instellingen Road, Sport en Track worden geselecteerd.

 

Reageren is niet mogelijk.