Niet in 2040, maar uiterlijk in 2030 moeten chauffeurs die ritten willen aanbieden via Uber overgestapt zijn naar een elektrische auto.
Of je nu voor of tegen het businessmodel van Uber bent, voor heel wat mensen zijn de ritten die dit bedrijf aanbiedt (naast maaltijdleverdiensten) vandaag de dag niet meer weg te denken uit de maatschappij. Maar de multimodale mobiliteit (critici zullen spreken van een oneerlijke concurrentie voor traditionele taxi’s) gaat er binnenkort wel anders uitzien.
Uber had eerder aangekondigd dat het vanaf 2040 alleen nog maar chauffeurs met een elektrische auto in haar aanbod wil hebben. Maar CEO Dara Khosrowshahi heeft in een interview laten weten dat die beleidsmaatregel al 10 jaar eerder van kracht wordt, namelijk in 2030. Chauffeurs zonder elektrische auto zullen vanaf de eerstvolgende decenniumwisseling dus niet meer welkom zijn op het platform. Op die manier wil het bedrijf naar eigen zeggen een steentje bijdragen aan een schoner milieu.
Het jaar 2030 lijkt misschien nog ver weg, maar Uber biedt in de Verenigde Staten nu al de mogelijkheid aan klanten om enkel te kiezen voor ritten met een elektrische voertuig. Gebruikers op haar Europese platform krijgen die mogelijkheid binnenkort ook. Om de chauffeurs een handje te helpen met de overstap naar een elektrische voertuig, krijgen ze in de Verenigde Staten 1 dollar extra per rit. Daarnaast heeft Uber afspraken met laadpaalbedrijven gemaakt om Uber chauffeurs met een elektrische auto in staat te stellen goedkoper stroom te tappen. Ook is er een overeenkomst met verhuurbedrijf Hertz, waar chauffeurs tegen gereduceerde tarieven een voertuig zonder verbrandingsmotor kunnen huren.
Sixt
Autoverhuurder Sixt gaat het elektrificatietempo ook opvoeren. Tegen 2030 moet 70 tot 90 procent van de voertuigen van de vloot elektrisch zijn. Daarnaast gaat Sixt 50 miljoen euro investeren in de uitbouw van haar eigen laadinfrastructuur.
Het Duitse bedrijf wil bovendien sterke partners in haar zogeheten Sixt One Platform binnenhalen met als doel om huurders van een elektrische auto met één login en één app toegang te verlenen tot 300.000 laadpalen in de Europese landen waar het actief is.
Sixt wil verder de eigen bedrijfsvestigingen al vanaf volgend jaar klimaatneutraal laten opereren. Oorspronkelijk was voor deze doelstelling ‘2028’ aangekruist in de agenda. Voornaamste actiepunt hierbij is het grootschalig installeren van zonnepanelen. Waar Sixt niet zelf verder kan besparen, gebeurt dat door de inzet van compensatieprojecten, zo staat in het uitgebreide programma voor meer klimaatbescherming dat de Raad van Bestuur van Sixt heeft opgesteld.
.