McLaren: alleen een SUV als hij ijs en XXX elektrisch is

0

McLaren stond lange tijd afwijzend tegenover het verschijnsel ‘SUV’. Begrijpelijk, want hoge, zware auto’s staan haaks op wat men in Woking wil bouwen. Maar nood breekt wet. De rek voor wat betreft verkoopgroei van de diverse sportwagens van McLaren is er uit. Dit betekent dat principes van gisteren vandaag niet langer heilig zijn. Bovendien: als Lotus het zich denkt te kunnen permitteren om een 2-tal SUV modellen aan haar gamma toe te voegen, dan moet een exemplaar van McLaren ook kunnen.

McLaren verbindt er wel een voorwaarde aan: de SUV dient een volledig elektrische aandrijflijn te krijgen. Daarmee kan het bedrijf zich weliswaar niet onderscheiden van de Lotus Eletre (die ook emissievrij wordt), maar wel van de Porsche Cayenne, de Lamborghini Urus, de Aston Martin DBX en de Ferrari Purosangue. Dat er bij McLaren een andere wind waait, komt ook doordat de kwakkelende sportwagenspecialist (in coronatijd balanceerde het Britse bedrijf zelfs op het randje van het faillissement en het gaat nog steeds niet florrissant) een andere CEO heeft: Michael Leiters. Deze Duitser was in het verleden betrokken bij de ontwikkeling van de Porsche modellen Cayenne plus Macan en de Ferrari Purosangue, en wil nu dus ook McLaren tot het SUV geloof bekeren.

McLarenAreonSUV2

Beslissingen die vandaag in autoland genomen worden, hebben meestal pas over 3 à 4 jaar in zichtbare resultaten. Dus de McLaren SUV hoeven wij niet voor 2026 te verwachten. Leiters (de opvolger van Mike Flewitt voor wie SUV modellen als een rode lap op een stier werkten) wil wachten tot de batterijtechnologie verbeterd is. Doel is om het extra gewicht dat een accu set veroorzaakt tot een minimum beperkt blijft. Om deze reden is het Composite Technology Centre van McLaren inmiddels bezig met een volledig van koolstofvezel vervaardigd onderstel. In combinatie met een onderscheidend carrosseriedesign en een lekker bekkende naam moet dat leiden tot een SUV (waarschijnlijk de eerste McLaren met vierwielaandrijving) waar Leiters als CEO bereid is om zijn handtekening onder te zetten.

Dat Leiters ook eisen stelt voor wat betreft de vormgeving van de SUV en de naam, komt doordat hij zich eerder kritisch heeft uitgelaten over het generische design van de McLaren modellen. De diverse sportwagens van het merk zouden volgens hem teveel op elkaar lijken. En de typeaanduiding is volgens hem onoverzichtelijk. Daar zit wat in, want McLaren heeft een zekere traditie opgebouwd met de combinatie van cijfers en letters voor haar sportwagens, dus de Artura is wat dit betreft een vreemde eend in de bijt. Dat dit model een stekker hybride aandrijflijn heeft is volgens Leiters geen excuus. Modelnamen als P1 en Speedtail maken er volgens de nieuwe CEO van McLaren helemaal een rommeltje van. Dus de SUV moet ook qua naampolitiek klare wijn gaan schenken.

McLaren zal wel op zoek moeten naar een partner om de SUV te kunnen bouwen, want de fabriek in Woking heeft een capaciteit van (slechts) 6.000 sportwagens per jaar. De ervaring van Aston Martin, Bentley en Lamborghini leert dat de verkopen verdubbelen zodra een SUV toegevoegd wordt aan het gamma. Daarop is de fabriek in Woking niet berekend want de genoemde 6.000 productieplaatsen zijn gereserveerd voor sportwagens. Verdubbeling van de outputcapaciteit naar 12.000 auto’s is dus vereist als Leiters van de SUV net zo’n succes weet te maken als de concurrentie gedaan heeft. McLaren zal wellicht de accutechniek gaan ontwikkelen in samenwerking met BMW. De batterijen van de stekker hybride Artura komen namelijk ook bij deze branchegenoot vandaan. Echter, het Britse merk heeft de deur open staan voor andere partijen die techniek willen leveren.

 

Reageren is niet mogelijk.