Geen echte hybride: test Fiat 500X 1.5 Hybrid

0

Waarom deze test?

Fiat levert de 500X in Nederland alleen nog maar in hybride uitvoering. Onder de kap zit een 1,5 liter 4 cilinder die elektrisch op milde wijze ondersteund wordt en die gekoppeld is aan een 7-traps automaat. De 500X is inmiddels 8 jaar oud. Moet hij hoognodig met pensioen of is hij nog steeds fris en fruitig? Deze test geeft een antwoord op die vraag.

Fiat500XhybridTest7

 

Wat voor auto is het?

Uit het feit dat de Fiat 500X intussen al 8 jaar meegaat, kan je afleiden dat hij niet wegens gebrek aan succes voortijdig van de markt is gehaald. Bij zijn introductie liep het weliswaar niet storm, maar de verkopen zijn door de jaren heen net zo stabiel als dat zijn ronde neo-retro design tijdloos is. Hij is duidelijk lid van de ‘500’ familie waarbij de metamorfose tot cross-over opvallend goed geslaagd is. Dat Fiat ook wel eens de plank misslaat bij deze gezinsuitbreiding, weten we van de 500L en 500L Living. Die doen qua lelijkheid maar weinig onder voor de Multipla.

Fiat500XhybridTest16

Inmiddels zijn we als facelifts verder en vond er een motorische update plaats door de dieselversie te saneren en door de 1,0 liter 3 cilinder uitvoering te vervangen door een nieuwe 1.5 liter 4 cilinder met milde elektrische ondersteuning. De elektromotor die hier voor zorgt is slechts 22 pk sterk en de batterijspanning is beperkt gebleven tot 48 volt. Het milde (en vooral: goedkope) karakter van de hybride techniek betekent dat de 500X anders dan het repertoire van bijvoorbeeld Toyota geen kilometers emissievrij kan afleggen. Daardoor moeten we voor wat betreft de reductie van de CO2 uitstoot van deze Fiat geen wonderen verwachten: die bedraagt nog altijd 129 à 133 gram. Ter vergelijking: de Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid heeft, de duurste versies met dikke wielen uitgezonderd, een emissiewaarde van 102 gram/km.

Fiat500XhybridTest

 

Is het wat?

Met de 500X 1.5 Hybrid kan je hooguit elektrisch parkeren of enkele honderden meters emissievrij in de stad rijden. De benzinemotor slaat vrij snel aan zodra er via het gaspedaal een opdracht tot accelereren wordt gegeven, maar als de snelheid weer onder de 70 km/u zakt, dan wordt de 4 cilinder weer uitgeschakeld om brandstof te besparen. Dat in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor verloopt redelijk soepel, al zit er soms wat inertie in de aandrijflijn. De grootste verbruikswinst behaalt het hybride systeem in druk stadsverkeer, mits men het rechterpedaal zacht beroert en maximaal profiteert van de remenergie recuperatie.

Fiat500XhybridTest13

De 7-traps automaat heeft een dubbele koppeling en doet zijn werk naar behoren. Commando’s van de bestuurder die via het gaspedaal worden doorgegeven, weet hij goed te interpreteren. Er zijn geen verschillende rij modi om uit te kiezen, maar het is wel mogelijk om de automatische transmissie handmatig aan te sturen door de selectiehendel een tik te geven. Dat kan handig zijn als jij het niet eens bent met de schakelstrategie van de versnellingsbak.  Wat de prestaties betreft: de 500X 1.5 Hybrid zit vanuit stilstand in 9,4 seconden op 100 km/u. Tijdens die pittige acceleratie zet de Fiat weliswaar een luide keel op, maar storend is dat geluid van de 4 cilinder niet. Op kruissnelheid hoor je de motor amper meer, al komt dat ook doordat windgeruis en rolgeluiden dan de bovenhand voeren. Daarmee is niet gezegd dat de 500X luidruchtig is want dat is niet het geval.

Fiat500XhybridTest11

Het weggedrag van de 500X is sportief, maar het heeft wel een keerzijde. Aan bochten heeft de Italiaan beslist geen hekel. Ook als je die met een flink tempo induikt, wordt de neiging tot overhellen onderdrukt. Ook volgt de 500X gedwee de door jou gewenste koers terwijl jij best wat stuurplezier beleeft. Rijden op bochtige wegen is dus beslist geen straf, maar oh wee als de kwaliteit van het wegdek te wensen overlaat. Dan merk je dat de 500X een erg stugge ophanging heeft. Met als gevolg dat oneffenheden te weinig weg gefilterd worden en dat leidt dan weer tot verticale krachten die inwerken op jouw lichaam. Niet prettig. Dus als comfort zeg maar jouw ding is, dan kan je beter een andere cross-over of SUV uit de prijsklasse van de Fiat kopen.

Fiat500XhybridTest14

De materialen die Fiat voor het interieur gebruikt, kunnen ermee door, net als de algehele afwerking. Het ontwerp van de stoelen zorgt er voor dat langere ritten in de 500X geen kwelling zijn, al zoek je vergeefs naar een knop om de lendensteun te verstellen. De zitpositie is uitstekend. De haar in de soep is evenwel het infotainment. In het inmiddels 8 jaar oude dashboard is weinig ruimte voor een aanraakscherm. Men moet het dus doen met een display van vrij bescheiden formaat, dat bovendien qua graphics en functionaliteit achterop begint te raken bij de concurrentie. Ook heeft men nog steeds een kabeltje nodig om jouw telefoon te integreren in het infotainment systeem en zal er tevergeefs gezocht worden naar een draadloze oplader.

Fiat500XhybridTest15

Als het gaat om de veiligheidsvoorzieningen laat de uitrusting van de 500X evenwel niks te wensen over: Attention Assist, Autonomous Emergency Brake, Intelligent Speed Assist, Lane Control, Adaptive High Beam en Blind Spot Assist zijn hetzij standaard of tegen meerprijs verkrijgbaar, net als een adaptieve cruise control. Die reageert echter nogal lomp als er plotseling een auto voor jou invoegt en pikt de draad traag weer op.

Fiat500XhybridTest3

 

 

50%
50%
Awesome

Hoeveel sterren?

Tweeën een half. Kort door de bocht heeft de mild hybride techniek de 500X flink duurder gemaakt zonder dat daar een evenredig verbruiksvoordeel tegenover staat. Dat is op zich al een reden om nog even een nachtje te slapen over de eventuele aanschaf van deze Fiat. Maar de prijzige hybride techniek zorgt er ook voor dat de 500X in een tariefklasse is beland waar diverse stuk ruimere concurrenten te koop zijn. Die beschikken weliswaar niet over mild hybride techniek, maar verbruiken niet meer. Jammer, want de 500X is weliswaar hard geveerd, maar heeft een plezierig weggedrag en is leuke aangekleed.

  • 5
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    6.6

Reageren is niet mogelijk.