Toen Volvo eerder deze maand de EX90 voorstelde, meldde de autofabrikant dat de SUV weliswaar over vierwielaandrijving beschikt maar in de basis een achterwiel aangedreven auto is. De achterste elektromotor doet dus het meeste werk. En niet uit te sluiten valt dat er op termijn een goedkopere variant van de EX90 komt met louter achterwielaandrijving. Als alternatief voor de BMW iX3 zou dat zo gek nog niet zijn.
Maar dat is toekomstmuziek. Het nieuws van vandaag is dat Volvo de C40 en de XC40 een ongebruikelijk grote technische update heeft gegeven. De goedkoopste uitvoeringen van de compacte elektrische modellen van het merk (dat wil zeggen: de versies met slechts 1 elektromotor) maken de overstap van voor- naar achterwielaandrijving. In het kader van de update krijgen de elektrische C40 en XC40 ook een grotere accu. Verder kunnen zo voortaan sneller laden en zijn ze efficiënter geworden.
Net als de EX90 worden de elektrische C40 en XC40 dus in de basis auto’s met achterwielaandrijving. Dat de enige krachtbron achterin zin, vereist minder ingrijpende technische aanpassingen dan bij een traditioneel door een verbrandingsmotor aangedreven auto. Er is immers veel minder koellucht nodig. Ook is een elektromotor compacter waardoor hij eenvoudiger op een plek kan worden gemonteerd die voor de gewichtsverdeling van de auto gunstig is. Wel kunnen er flinke ingrijpen aan de wielophanging noodzakelijk zijn.
De prijzen van de vernieuwde versies van de C40 en XC40 zijn inmiddels al bekend. Uiterlijk verschillen die niet van de exemplaren van voor de update. Zoals gezegd monteert Volvo voortaan een grotere accu. In plaats van 78 kWh heeft de Extended Range versie nude beschikking over 82 kWh. De simpelste Single Motor uitvoering doet het voortaan met 69 kWh in plaats van 63 kWh. Het motorvermogen van de Extended Range variant bedraagt 252 pk. Daarmee is hij iets sterker dan de versie met de standaard accu die het tot 238 pk schopt.
Volvo claimt dat het stroomverbruik van de elektrische C40 en de XC40, voorheen niet bepaald een sterk punt, fors is afgenomen. De WLTP cyclus belooft voor de XC40 een consumptie van 17,1 à 18,2 kWh per 100 km, tegen 19 à 23 voor de uitvoeringen van voor de update. De lagere, minder wind vangende C40 doet het met 16,5 kWh/100 km zelfs nog iets beter. Onder de streep levert dit een fors grotere actieradius op. De achterwiel aangedreven XC40 met de grote batterij komt 496 à 515 kilometer ver en de C40 heeft in die uitvoering zelfs een rijbereik van 515 à 534 kilometer. De versie met de standaard accu komt nu verder dan de uitvoering met het grotere accupakket voor de update: tot 460 km in het geval van de XC40 en 477 km voor de C40. Is de accu leeg, dan laadt hij ook weer sneller op. De elektrische XC40 en C40 halen bij de snelle lader nu 150 tot 200 kW, tegen voorheen maximaal 150 kWh.
Volvo………. | MG…………. | Polestar……. | Volkswagen….. |
XC40 | Marvel | 2 | ID.4 |
69 kWh | 70 kWh | 63 kWh | 77 kWh 204 pk |
Core | Luxury | – | Pro |
47.995 euro | 47.485 euro | 47.900 euro | 48.190 euro |
Volvo………. | Hyundai…….. | Skoda………. | Tesla………. |
XC40 | Ioniq 5 | Enyaq | Model Y |
82 kWh | 77 kWh | 80 kWh | 80 kWh |
Plus | Connect | – | – |
53.995 euro | 54.495 euro | 54.490 euro | 50.995 euro |
Volvo………. | Ford……….. | Mercedes……. | Nissan……… |
C40 | Mustang ME | EQA | Ariya |
82 kWh | RWD standard | 250+ | 87 kWh |
Ultimate | – | Business | Advance |
59.495 euro | 58.100 euro | 59.675 euro | 57.790 euro |
De prijzen van de onderhuids compleet vernieuwde C40 en XC40 zijn zoals gezegd inmiddels bekend. Er kan worden ingestapt in de XC40 voor 47.995 euro. Voor dit bedrag levert Volvo de achterwiel aangedreven versie met de standaard accu in Core-trim. Ter vergelijking: de oude basisversie mocht weg voor 44.995 euro. Liever de grotere accu? Dan wordt de prijs 49.995 euro. Omdat je voor die 2 mille extra dus ook een sterkere motor krijgt, zijn de meerkosten heel schappelijk.
Voor meer toeters en bellen kan de klant terecht bij de Plus uitvoeringen. Die kost als ‘Single Motor’ 51.995 euro en ‘Extended Range’ 53.995 euro. De variant met de grotere accu is er ook in een superluxe Ultimate uitvoering en kost dan 57.995 euro. Verder is er de XC40 Dual Motor met vierwielaandrijving die 408 pk sterk is. Als Plus moet de Volvo dan 58.495 euro opbrengen en als Ultimate 62.495 euro.
De C40 is over de gehele linie 1.500 euro duurder dan de XC40 en heeft dan standaard een (vast) panorama dak. Metallic lak is op alle uitvoeringen standaard, net als 19 inch velgen. De benzineversies van de XC40 blijven in 2023 gewoon leverbaar. De B3 uitvoering met 163 pk is er vanaf 50.995 euro. De plug-in hybride is er als T4 met 211 pk voor 49.795 euro en als T5 met 262 pk voor 51.295 euro. Kortom, wil je de goedkoopste XC40, dan kom je uit bij een elektrische versie. Volvo laat daarmee zien dat klimaatneutraal rijden niet duur(der) hoeft te zijn!