Volvo laat veiligheidsdoelstelling vallen

0

Het is nog maar 2 jaar geleden dat Volvo de ambitie uitsprak om er voor te gaan zorgen dat in 2025 niemand meer in een auto van dit merk mag omkomen. Maar sinds de indiensttreding van een nieuwe CEO waait er een andere wind bij het Zweedse bedrijf.

Jim Rowan, die sinds september bij Volvo achter het stuur zit, denkt namelijk dat de ‘0 doden in een Volvo doelstelling’ niet realistisch is: “Ik weet niet of het mogelijk is. Maar met externe partners als Nvidia (processor) en Luminar (lidar) zetten wij wel maximaal in op ‘crash avoidance’. Dat is volgens mij nog steeds de meest effectieve manier om te voorkomen dat iemand in een auto gedood wordt of gewond raakt”. Maar of wij kunnen stellen dat er op een dag (in 2025, red.) geen doden meer zullen vallen in een Volvo? Dat is bijna onmogelijk.

RowanVolvoEX90

Rowan (foto) belooft wel dat elk toekomstig Volvo model uitgerust gaat worden met de (nu nog) dure lidar technologie die vorige week in de EX90 werd geïntroduceerd. “De vraag is of dus niet of wij het aan zullen bieden, maar wel of dat het deel zal uitmaken van de standaarduitrusting”. Bij de EX90 is de lidar technologie dus wel bij de prijs inbegrepen. Over deze SUV zegt Rowan: “Met dit nieuwe model en zijn unieke combinatie van radar, lidar en camera’s zouden wij het aantal ongevallen met doden en gewonden met minstens 20 procent of meer moeten kunnen verminderen”. Lang leve de vooruitgang dus, maar ’20 procent’ is nog mijlenver verwijderd van ‘100 procent’.

Maar bovengenoemde ’20 procent’ is natuurlijk wel een stap in de goede richting. Rowan: “Dait is grotendeels te danken aan het vermogen van de lidar om tot 250 meter ver te ‘zien’, zelfs in volledige duisternis. Helaas gebeurt een groot deel van de ernstige ongevallen ’s nachts, meestal omdat de bestuurder dan minder fit en minder geconcentreerd is, en zijn reflexen verminderd zijn. En maar al te vaak is het moment waarop de bestuurder het obstakel zien terwijl hij met hoge snelheid rijdt al te laat om effectief te kunnen remmen en om een aanrijding te voorkomen. Dit is waar onze lidar technologie van pas komt en de veiligheid sterk kan verbeteren”.

 

 

Reageren is niet mogelijk.