Waarom nog opladen? NIO wisselt batterijen

0

De Chinese autofabrikant NIO heeft haar eerste batterijwisselstation in Nederland geopend. Het zogeheten Power Swap Station staat in Tilburg. Daar kunnen dagelijks maximaal 300 klanten van NIO de batterij van hun elektrische auto laten verwisselen.

Dat is nog toekomstmuziek want NIO heeft tot nu toe nog maar 37 auto’s op kenteken gezet in Nederland en dat zijn vooral exemplaren voor eigen gebruik en voor demonstratiedoeleinden. Maar goed, je moet ergens beginnen. In de Power Swap Stations, door NIO ook wel batterijhotels genoemd, schroeven robots ter plaatse het accupakket onder de auto vandaan en wordt er direct een ander exemplaar gemonteerd zodat men snel weer zijn of haar weg kan vervolgen.

NIOpowerSwapStation8

Het eerste wisselstation is neergezet op het parkeerterrein bij het Van der Valk hotel langs de A58 in Tilburg. NIO rijders kunnen daar volautomatisch binnen 5 minuten hun batterij laten wisselen. In de huidige opzet zijn maximaal 312 ‘swaps’ per dag mogelijk. In het station is plek voor 13 batterijen die geladen worden met een vermogen van 20 tot 80 kW. Bij volle benutting van de capaciteit, en er voor het gemak rekening mee houdend dat de klant tussen 1 en 4 uur ’s nachts niet of nauwelijks gebruik zal maken van het station, betekent dit dat er op de rest van de dag gemiddeld minimaal 16 swaps per uur plaats zullen vinden. Een voorraad van 13 batterijen is dan niet voldoende. Maar zoals gezegd: dat is nog toekomstmuziek.

NIO zegt te werken aan een landelijk dekkend netwerk van batterijwisselstations in Nederland. Op verschillende locaties, waaronder Utrecht en Apeldoorn, wordt al gebouwd. Binnen een jaar wil NIO in Europa 120 stations openen. Het eerste model van het merk, de ET7, werd eind oktober geleverd aan klanten. Die elektrische sedan kan trouwens ook op de klassieke manier, namelijk met een stekker, worden opgeladen. Maar eigenlijk vindt NIO dat dus hopeloos ouderwets. Het verwisselen van het accupakket zou een veel efficiëntere methode zijn.

NIOpowerSwapStation5

In China staan al 1.200 Power Swap Stations, waarvan 100 stuks in Shanghai. De eerste exemplaren werden 4 jaar geleden in gebruik genomen. In China zijn er al meer dan 14 miljoen van deze accuwissels uitgevoerd; volgens NIO allemaal zonder problemen. De doelstelling is om voor 2025 wereldwijd meer dan 4.000 van deze wisselstations te hebben geopend, waarvan minimaal 1.000 buiten China. In Europa zet NIO zoals gezegd voor 2023 in op een stevige 120 Power Swap Stations. Maar dat moeten er daarna snel 1.000 worden zodat een internationaal dekkend netwerk ontstaat. In Duitsland kunnen NIO rijders al terecht bij een Power Swap Station in de nabijheid van Düsseldorf (Hilden) en op het traject tussen Stuttgart en München (Zusmarshausen). Begin 2022, op 19 januari, werd het eerste wisselstation in het Europese Power Swap netwerk van NIO geopend in Noorwegen. Daarna volgden stations in zowel Zweden als Duitsland. De Power Swap Stations voor de Europese markt worden geproduceerd in een eigen fabriek in Boedapest (Hongarije). Daar zag afgelopen september het eerste Power Swap Station het levenslicht. Het bouwen van een Swap Station kost ongeveer 2 maanden. In Tilburg kunnen nu 6 accupakketten tegelijkertijd opgeladen worden.

Tilburg heeft in Nederland de primeur voor de Power Swap Stations. Volgens NIO is deze stad een strategische locatie tussen Breda en Eindhoven. De Chinese autofabrikant verwacht veel rijders tussen deze steden. De bereikbaarheid zou ook goed zijn voor inwoners van Tilburg. In de toekomst komen er meer van de zogeheten batterijhotels te staan bij vestigingen van Van der Valk. NIO noemt onder meer al Den Haag, Utrecht, Harmelen en Apeldoorn. In Tilburg is men overigens al met al 10 minuten kwijt aan de handeling. Dat komt doordat het oprijden van de parking een paar minuten duurt.

NIOpowerSwapStation7

“Met dit batterijwisselstation introduceren wij een Power Swap-systeem dat gestandaardiseerd is voor alle NIO modellen en dat een volautomatische batterijwissel in 5 vijf minuten mogelijk maakt. Dit geeft NIO klanten maximale flexibiliteit. Naast de mogelijkheid om thuis te laden, aan de openbare laadpaal of via snelle lader langs de snelwegen, kunnen zij ook kiezen om de batterij binnen 5 minuten te vervangen voor een vol exemplaar, om dan direct weer de rit te vervolgen”, aldus Daniel de Groot van NIO Nederland.

Hoewel het aan de buitenkant oogt als een aluminiumkleurige kubus met zwarte roldeur, zit er aan de binnenkant het nodige vernuft. NIO noemt de Power Swap Stations ter grootte van een dubbele garagebox niet voor niets ‘batterijhotels’. Het automerk garandeert dat een accupakket altijd voor minimaal 90 procent is opgeladen. Voor het wisselen van een accupakket hoeft de NIO rijder zelf niks te doen. De auto’s van het merk kunnen zichzelf geheel autonoom achteruit inparkeren. Als de accuwissel wordt uitgevoerd, kan de bestuurder in zijn auto blijven zitten.

NIOpowerSwapStation3

Techniek in het accuwisselstation tilt de auto op waarna alle schroeven met lasertechnologie worden losgedraaid. Een magneet pakt vervolgens het batterijpakket vast en laat die in de vloer zakken. Vervolgens wordt er in het batterijhotel een nieuw exemplaar opgehaald die vervolgens onder de auto wordt geschroefd. Klaar is kees. Geen vieze handen van het vulpistool of de laadkabel. Zonder dat de bestuurder zelf iets heeft moeten doen, is de NIO weer klaar voor gebruik. In 2023 volgt er wel een nieuwe generatie van het batterijhotel. Die variant heeft ook de mogelijkheid om op piekmomenten stroom uit het elektriciteitsnet op te vangen, om die desgewenst op een later moment terug te leveren wanneer daar behoefte aan is.

Om het stroomnet niet te zwaar te belasten worden accupakketten in het batterijhotel met 20 tot 80 kW opgeladen. Dat is ook beter voor de levensduur van een accu. Een Power Swap Station neemt ongeveer 65 vierkante meter in beslag. Dat is een stuk minder dan bijvoorbeeld een laadplein van Tesla. Ook de aansluiting van een NIO Power Swap Station op het net is een stuk kleiner, waardoor alles technisch vrij eenvoudig te regelen is. Alleen het verkrijgen van vergunningen kost volgens de autofabrikant bijzonder veel tijd.

NIOpowerSwapStation2

De 3 modellen die NIO momenteel in Nederland in de aanbieding heeft, hebben een 75 kWh of 100 kWh accupakket. Daar komt in 2023 een 150 kWh variant bij. Die maakt een actieradius van liefst 1.000 kilometer mogelijk. Het is dus mogelijk om voor de vakantie richting Spanje, Oostenrijk of Italië voor een accu-upgrade naar 150 kWh te kiezen om vervolgens ter plekke, of eenmaal weer thuis, over te schakelen op een 75 kWh exemplaar. NIO heeft daar dus goed over nagedacht en heeft ook hoge verwachtingen van haar zogeheten ‘Battery as a Service’ filosofie. Voorwaarde is dan wel dat de apart batterij gehuurd wordt en niet onderdeel was van de koopovereenkomst. NIO zorgt er dan naar eigen zeggen voor dat de klant altijd over de nieuwste versie beschikt.

Tot 31 maart 2023 is een sessie bij een Power Swap Station gratis. Wat de accuswap daarna gaat kosten, is nog niet bekend.

 

Reageren is niet mogelijk.