Premies autoverzekering stijgen volgend jaar nog harder

0

De premies voor autoverzekeringen stijgen fors. Die worden nu al soms met 25 procent verhoogd en volgend jaar wordt het nog erger, zo is de verwachting. De reden: verzekeraars berekenen hun door inflatie gestegen kosten door aan de klant.

Een deel van de verzekeraars heeft de afgelopen maanden al hun prijzen verhoogd, waaronder Allianz Direct. “Maar bij ongewijzigde omstandigheden zullen de prijzen in het nieuwe jaar verder moeten worden aangepast”, laat de verzekeraar weten. Bij Hema Verzekeringen steeg de premie sneller dan andere jaren omdat zowel het aantal schadegevallen als de kosten om die te herstellen toenemen. Ook Nationale-Nederlanden ziet de kosten stijgen, waardoor bij een deel van de klanten de premie omhoog gaat. Vooral in de tweede helft van dit jaar verhoogden verzekeraars hun premies, merkt Hans de Kok, directeur van prijs vergelijking website Pricewise. Het gaat volgens hem om verhogingen die liggen tussen de 5 en 25 procent.

Directeur Johan van den Neste van Univé Schade ziet “voor het eerst bewegingen dat bij verschillende verzekeraars de premies beginnen toe te nemen”. Het gaat volgens hem om prijsstijgingen die gemiddeld variëren van 7 tot 11 procent. De impact van inflatie op premies werd dit jaar nog beperkt doordat verzekeraars vooraf prijsafspraken maken met schadeherstelbedrijven. “Volgend jaar ligt dat anders”, zegt Van den Neste. “De kosten stijgen nog veel verder en best wel spectaculair”. Hans de Kok van Pricewise hoort in de markt geluiden dat de premiestijgingen in 2023 daarom veel hoger zullen worden dan tot nu toe. “Het is stilte voor de storm”.

De herstelkosten zijn inderdaad met zo’n 11 procent toegenomen, zo weet directeur Arno Onink van Trend-RX, een onderzoeksbureau met veel kennis van mobiliteit en verzekeringen. Maar dit bepaalt volgens Onink slechts voor een klein deel de hoogte van de premies: “Je zult zien dat verzekeraars de kostenstijging aangrijpen om de premies te verhogen. Een groot deel van de Nederlandse autoverzekeringsmarkt is namelijk niet rendabel”. Vooral WA-verzekeringen zijn “ongelooflijk” verlieslatend voor verzekeraars, zegt Onink. Hij verwacht hier dan ook de grootste prijsstijgingen, een trend die Pricewise en concurrent Independer nu al waarnemen.

Om de kosten te drukken, schrappen verzekeraars welkomstkortingen. Ook worden klanten dringend verzocht om af te zien van vervangend vervoer bij reparatie, zelfs als ze daar recht op hebben. Onder meer Univé hoopt mede zo de premiestijgingen voor klanten binnen de perken te houden. “Wij kijken naar mogelijkheden om onze klanten maximaal te stimuleren om hiervan af te zien”, zegt Johan van den Neste. “Je ziet de kosten voor vervangend vervoer echt de pan uit rijzen”. Klanten die besluiten om de optie niet te gebruiken, hoeven bijvoorbeeld geen eigen risico te betalen. Toch moet ook Univé de premies aankomend jaar verhogen, al gaat het naar eigen zeggen “eerder over een paar procent, dan over meer dan 10 procent”.

Reageren is niet mogelijk.