Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst: Volvo EX30

0

Volvo heeft officieel bevestigd dat er een kleiner model aan het gamma toegevoegd zal worden: de EX30. Topman Jim Rowanlaat weten dat die in China gebouwd zal worden in een van de fabrieken van moederbedrijf Geely in Chengdu, Daqing en Taizhou. De voormalige directeur van Dyson (foto) kondigde ook aan dat de EX30 in 2023 op de markt zal komen, zonder een specifieke datum te noemen.

Met de EX30 wil Volvo zich richten op een jonger publiek. Daarbij heeft het merk met name 18- en 19-jarigen (de zogeheten Generatie Z) in het vizier die toe zijn aan hun eerste auto. Volvo denkt deze nieuwe generatie klanten aan zich te kunnen binden met een all-in abonnementsformule met een minimumlooptijd van 3 maanden, inclusief pechhulp en verzekering. Het marketingconcept lijkt op het bedrijfsmodel van concerngenoot Lynk & Co.

VolvoEX30plaag

Volvo verkocht vorig jaar net geen 700.000 auto’s. Dit jaar zal de afzet als gevolg van onderdelen schaarste wat lager uitkomen, namelijk op 600.000 stuks, maar het Zweedse merk wil groeien naar 1,2 miljoen exemplaren in 2025. Daarbij is een grote rol weggelegd voor de volledig elektrische nieuwe EX30 (op de foto links naast de nieuwe EX90), aldus de in maart aangetreden Rowan. De SUV krijgt om de kosten te drukken relatief kleine batterijen. Volvo verwacht dat het model vooral online besteld gaat worden en dan met name op lease/huurbasis met een flexibel contract.

Rowan geeft toe dat het goedkoper maken van elektrische auto’s een uitdaging blijft, zeker nu de prijzen van grondstoffen torenhoog zijn. Hij heeft zijn hoop gevestigd op nieuwe materialen en een efficiënter design met minder gebruik van chips. “We gaan naar een andere manier van autobezit, namelijk naar autodelen en abonnementen. Daarmee verandert ook het verdienmodel van de auto en kan het voor fabrikanten weer rendabel worden om compacte auto’s te bouwen”.

In 2025 wil Volvo de helft van alle auto’s online verkopen tegen een operationele winstmarge van 8 à 10 procent. Ter vergelijking: in 2021 was dat 7,2 procent. Het afzetaandeel van volledig elektrische modellen dient halverwege het decennium 50 procent te zijn. Rowan denkt niet dat de komst van de EX30 zal leiden tot een verminderde belangstelling voor de XC40 (of de C40). “Wij spreken met het nieuwe model een andere doelgroep aan: de jonge automobilist”. Rowan zegt dat hij hierbij de ervaring kan toepassen die hij opdeed in zijn vorige baan. Dyson doet namelijk (ook) veel zaken via internet. En de stofzuigers van dit merk doen het vooral goed bij jonge huishoudens die open staan voor wat nieuws.

Reageren is niet mogelijk.