Ford verkoopt Focus fabriek wellicht aan BYD

0

Ford bespreekt momenteel de verkoop van haar fabriek in het Duitse Saarlouis aan BYD. De Chinezen, mondiaal marktleider op het gebied van zogeheten New Energy Vehicles (stekker hybride modellen en volledig elektrische auto’s) krijgen daarmee een uitvalsbasis binnen de Europese grenzen in handen. Het kan de doorbraak betekenen van BYD in onze marktregio.

Momenteel loopt in Saarlouis de Focus van de band. Hoewel dit model redelijk goed verkoopt, wil Ford geen vervolg geven aan deze conventioneel aangedreven middenklasser. De toekomst is immers elektrisch. Bovendien gelooft Ford niet meer in ‘lage’ modellen zoals hatchbacks en sedans. Het moet allemaal cross-over, SUV en pick-up worden. Het is duidelijk dat de Focus, ooit het best verkochte Ford model, niet in dit plaatje past.

FordSaarlouis

Ford trekt zich niet terug uit Europa, maar wil de Duitse productie van elektrische voertuigen concentreren in Keulen. Daar rolt momenteel een ander model van de band dat niet zal worden vervangen, de Fiesta. In die fabriek gaat Ford in de periode een elektrische SUV en een SUV Coupé op basis van de MEB architectuur van Volkswagen bouwen.

BYD, de afkorting van Build Your Dreams, produceerde zijn laatste voertuig met verbrandingsmotor in 2022. Het bedrijf kan zich nu volledig concentreren op de bouw en verkoop van volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen. De toonaangevende Chinese automaker is momenteel bezig om zijn netwerk razendsnel uit te breiden. Het startte een marktproef in Noorwegen in 2020 en zit nu middenin en Europese uitrol van haar gamma. Onlangs kondigde BYD ook aan om haar elektrische auto’s in Japan te gaan verkopen.

BYD lijkt een wereldleider op het gebied van (deels) elektrische auto’s te worden met een groeiende Europese aanwezigheid. Het bedrijf zei dat het tegen het einde van 2022 zou beginnen met de verkoop van elektrische voertuigen in Nederland, Duitsland en Zweden, terwijl het dit jaar gaat uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere grote markten. Toen bevestigde BYD ook haar plannen om ten minste 1 (en misschien 2) fabriek(en) in Europa te bouwen om haar expansieplannen te ondersteunen om een wereldwijde krachtpatser op het gebied van elektrische auto’s te worden.

Ford ontkent noch bevestigt geruchten dat functionarissen van haar management in Duitsland van plan zijn volgende week naar China te reizen om de mogelijke verkoop van de fabriek in Saarlouis aan BYD te bespreken. Zij waarschuwt echter voor te snelle conclusies. De gesprekken bevinden zich nog in de beginfase en de deal kan nog afketsen. Ford laat weten dat BYD slechts 1 van de ongeveer 15 potentiële investeerders os.

Een investering van BYD in de Duitse fabriek van Ford zou de auto-industrie bij onze oosterburen verder kunnen opschudden. Het land voelt zich reeds ietwat ongemakkelijk bij de aanwezigheid van Tesla. Verder wordt de verkoop van Opel aan een Franse fabrikant, waarop Duitsers zo graag mogen afgeven vanwege vermeende ondermaatse bouwkwaliteit, als een vernedering ervaren. Vorig jaar verloren Duitse autofabrikanten veel terrein in China. De verwachting is dat dit verlies aan marktaandeel dit jaar door zal zetten. En nu gaan die brutale Chinezen autofabrieken in hun Heimat opkopen …

 

 

Reageren is niet mogelijk.