Autoverkopen Nederland januari: Volkswagen terug aan de top

0

In januari zijn in Nederland 32.845 nieuwe personen­auto’s op kenteken gezet. Het waren er 6,5 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar, toen de teller op 30.848 exemplaren eindigde. Hoewel de autobranche nog steeds te kampen heeft met leveringsproblemen als gevolg van mondiale tekorten aan computerchips en andere onderdelen zoals microchips en kabelbomen, lijkt een eerste herstel in zicht. Wel blijft het verkoopresultaat van januari nog stevig achter bij dezelfde maanden van 2019 en 2020. Toen werden er respectievelijk ruim 44 duizend en 41 duizend nieuwe personenwagens op kenteken gezet.

 

Merken

De 5 populairste automerken waren in januari achtereenvolgens Volks­wagen (4.086 registraties en 12,4 procent marktaandeel), Toyota (2.369 en 7,2 procent), Skoda (2.197 en 6,7 procent), Kia (2.124 en 6,5 procent) en Peugeot (1.827 en 5,6 procent). Daarna volgen Renault (1.705 registraties), Audi (1.663), BMW (1.630), Hyundai (1.457) en Seat (1.449). De Volkswagen Groep is dus met 4 merken vertegenwoordigd in de verkoop top-10!

Merken die in januari niet wisten te profiteren van het herstel van de automarkt en hun verkopen in vergelijking met 2022 juist zagen dalen, waren achtereenvolgens BMW (zowel de 1-serie als de 3- en 5-serie leverden allemaal fors in), Citroën (klanten die vroeger een C1 kochten, kiezen nu niet voor een C3 en al helemaal niet voor een C4), Dacia (de afzet van de Sandero halveerde vrijwel), Fiat (de 500 verloor een derde van het aantal regitraties en de rest van het gamma is verkoop technisch kruimelwerk), Ford (de Puma, Focus en Kuga kregen harde klappen), Honda (Nederland houdt niet van de Jazz), Hyundai (de i20 heeft maar kort gepiekt en de nieuwe Kona kan niet snel genoeg leverbaar worden), Jaguar (verkoopt amper sedans meer), Jeep (de Renegade en de Wrangler verloren terrein), Lexus (is al tijden aan het prutsen; dat de chef van dit merk nu het stuur van Toyota in handen heeft gekregen, belooft weinig goeds), Mercedes (de A klasse is niet meer hip), Mini (de afzet van de Hatch is vrijwel gehalveerd), Opel (zorgt de nieuwe Astra voor hogere verkopen? Integendeel!), Peugeot (de hoge modellen 2008 en 3008 waren in januari verkoop technisch laagvliegers), Renault (de afzet van de Captur halveerde ruimschoots), Smart (de Forfour is vrijwel uitverkocht), Suzuki (dit merk moest het in januari zonder lichtpuntje doen), Toyota (de eerste honger naar beide Yaris modellen is gestild) en Volvo (de V60 is lang niet meer zo populair als voorheen).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken die in januari hun afzet minimaal wisten te verdubbelen. Dat waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (dankzij de Tonale), BYD (de Atto 3 vormt de ruggengraat), Cupra (zelfde situatie, maar dan met de Born), Lynk & Co (er werden ruim 2 keer zoveel exemplaren van de 01 op kenteken gezet), MG (scoort met het hele gamma prima, behalve met de EHS: waarom wordt dit enige niet-volledig elektrische model niet geschrapt?), Polestar (de 02), Seat (zette enorm veel exemplaren van de Ibiza en Arona op kenteken) en Tesla (plust enorm, maar dat komt vooral doordat er in januari 2022 bizar weinig auto’s op kentenen werden gezet).

 

Modellen

De 5 populairste automodellen waren in januari achtereenvolgens de Volkswagen T-Roc (870 registraties en 2,7 procent marktaandeel), de Peugeot 208 (848 en 2,6 procent), de Volkswagen Polo (827 en 2,5 procent), de Lynk and Co 01 (796 en 2,4 procent) en de Seat Ibiza (788 en 2,4 procent). Daarna volgen de Toyota Aygo X (733 registraties), de Volkswagen Taigo (630), de Opel Corsa (622), de Kia Picanto (587) en de Volvo XC40 (580).

Modellen die in januari minimaal 200 keer op kenteken werden gezet, waren de Audi A1 (211), de Audi A3 (506), de BMW i4 (211), de BMW X1 (226), de Citroën C3 (288), de Fiat 500 (209), de Ford Fiesta (276), de Ford Focus (342), de Ford Puma (221), de Hyundai i10 (308), de Hyundai Tucson (421), de Kia Ceed (232), de Kia Niro (520), de Kia Picanto (587), de Kia Sportage (276), de Mazda 2 (254), de Mazda CX-5 (398), de Mini Hatch (325), de Mitsubishi Space Star (304), de Nissan Qashqai (505), de Opel Corsa (622), de Peugeot 208 (848), de Peugeot 2008 (440), de Peugeot 308 (250), de Renault Captur (204), de Renault Clio (497), de Renault Mégane E-Tech Electric (236), de Seat Arona (359), de Seat Ibiza (788), de Skoda Fabia (251), de Skoda Kamiq (424), de Skoda Karoq (260), de Skoda Kodiaq (511), de Skoda Octavia (276), de Suzuki Vitara (234), de Tesla Model Y (492), de Toyota Aygo X, de Toyota Corolla (263), de Toyota Corolla Cross (224), de Toyota Yaris (358), de Toyota Yaris Cross (504), de Volkswagen Golf (463), deVolkswagen Polo (827), de Volkswagen T-Cross (281), de Volkswagen T-Roc (870), de Volkswagen Taigo (630), de Volkswagen Tiguan (452), de Volvo XC40 (580) en de Volvo XC60 (226).

 

Elektrisch

Tesla wist in de eerste maand van dit jaar de meeste nieuwe elektrische auto’s op kenteken te zetten, namelijk 591 exemplaren. Daarna volgen Volvo (539 registraties), BMW (531), Peugeot (501) en Renault (435)

Tesla merk leverde in januari ook het populairste automodel in dit segment: de Model Y. Daarvan werden 492 exemplaren op kenteken gezet. In heel 2022 was de Skoda Enyaq iV het meest gewild. De Tsjech wist afgelopen maand echter geen plek te bemachtigen in de top 5 van populairste elektrische auto’s. Wel van de partij in dit rijtje waren de Volvo XC40 Electric (420 registraties), de Peugeot e-208 (256), de Peugeot e-2008 (241), de Renault Mégane E-Tech Electric (236), de BMW i4 (211), de BMW iX3 (198), de Dacia Spring (185), de Hyundai Ioniq 5 (185) en de Porsche Taycan (177).

 

Prognose

Het aantal registraties in januari ligt in lijn met de verwachting van Autointernationaal.nl dat er in heel 2023 in totaal 345.000 auto’s geregistreerd gaan worden. Die verwachting is gebaseerd op signalen van autodealers en fabrikanten dat de orderboeken goed gevuld zijn en leveringen weer steeds beter op gang komen.

 

Reageren is niet mogelijk.