De Opel Insignia staat op het punt een gedurfde transformatie te ondergaan en deze exclusieve afbeelding geeft een voorproefje van hoe het nieuwe vlaggenschip uit Rüsselsheim er uit zou kunnen gaan zien.
Vorig jaar nam Europa afscheid van de Opel Insignia. De eens zo populaire gezinsauto leed aan ‘het moet premium zijn!’ virus dat in het D segment al vele slachtoffers heeft gemaakt, waaronder de Citroën C5, de Ford Mondeo en de Renault Talisman. De reeds dalende verkopen belandden in een neerwaartse spiraal als gevolg van de SUV-boom en een gepredikte behoefte naar elektrificatie. Er was geen redden meer aan. Maar een automerk dat Duitsland als thuismarkt heeft, kan het zich niet permitteren om niet actief te zijn in het D segment. In die hogere middenklasse realiseren Audi (A4), BMW (3-serie) en Mercedes (C-klasse) immers hun hoogste verkopen. Het marktsegment is te interessant voor Opel om als verloren te beschouwen.
En dus heeft Opel plannen maakt voor de terugkeer van de Insignia. De opvolger wordt echter niet ‘meer van hetzelfde’. Dat werkt niet. Maar medio 2025 kunnen wij wel een radicaal andere auto verwachten. Het nieuwe model zal waarschijnlijk de vorm aannemen van een hoog op zijn poten staande, strak gelijnde cross-over. De design chef van Opel, Mark Adams, bevestigt desgevraagd dat de opvolger van de Insignia, als reactie op de SUV-trend, zijn traditionele liftback / stationwagen stijl zal verlaten.
In een toelichting op zijn aankondiging zei Adams: “Wij gaan de Insignia vervangen door iets anders. Het zal beslist geen sedan worden. Grote sedans opereren in een krimpend deel van de markt. Voor merken als Opel die actief zijn in de ‘upper-mainstream’ sector, werkt die carrosserievorm niet meer. We hebben nagedacht over de juiste balans en wij zijn van mening dat de auto die de Insignia gaat vervangen, niet alleen aantrekkelijk maar ook ambitieus moet zijn. Het gaat er om die nieuwe formule te vinden”.
Toen hij werd gevraagd naar markttrends die van invloed zullen zijn op het design van het nieuwe model, gaf Adams toe dat “de populariteit van SUV’s enorm is”. Hij voegde eraan toe dat Opel zich daar aan zal conformeren. Maar nu het merk besloten heeft om vanaf 2028 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen, zal de vervanger van de Insignia dus geen traditionele SUV worden. Door te kiezen voor een andere, lagere carrosserievorm denkt Adams enerzijds gewicht te kunnen besparen en anderzijds de actieradius te kunnen vergroten.
Dit zijn volgens Adams belangrijke overwegingen die het nieuwe model zullen beïnvloeden. “Wij erkennen dat auto’s steeds groter en zwaarder worden, en dat is geen goede zaak”, vertelde hij. “Klanten houden van een hogere zitpositie en een gevoel van bescherming, en de truc voor de toekomst is om die connecties met de klant te maken, maar dan verpakt in een pakket dat efficiënter is”. Als zodanig zou de nieuwe Insignia een vorm kunnen volgen die vergelijkbaar zijn met die van de andere Stellantis producten zoals de Peugeot 408 en de Citroën C5 X. Beide auto’s hebben SUV-achtige kenmerken geïntegreerd in een slankere, fastback carrosserievorm, hoewel slechts één van beide, de Citroën, een conventioneel model regelrecht heeft vervangen, aangezien Peugeot de 508 nog steeds verkoopt.
Het is echter al bekend dat Peugeot een meer radicale aanpak zal kiezen met zijn geheel nieuwe, derde generatie 3008 die later dit jaar zal worden onthuld. Die auto zal een verhoogde, maar slankere carrosserie hebben om het rijbereik te vergroten en zal gebaseerd zijn op het aanstaande STLA Medium platform van Stellantis. Diezelfde architectuur zal waarschijnlijk worden gebruikt voor de opvolger van de Opel Insignia.
Voor de dit jaar te introduceren nieuwe Peugeot 3008 is het nog te vroeg om helemaal afscheid te nemen van verbrandingsmotoren, dus dat model wordt ook leverbaar in mild hybride vorm. Maar het nieuwe topmodel van Opel zal alleen in elektrische vorm verkrijgbaar zijn. Peugeot heeft voor de e-3008 al een actieradius van maximaal 700 kilometer in het vooruitzicht gesteld en het is de verwachting dat de Insignia opvolger die waarde (vrijwel) zal kunnen evenaren. Van de STLA Medium architectuur is bekend dat het batterijformaten van 87 tot 104 kWh kan accepteren.
Aangezien de vervanging van de Insignia meer interieurruimte en een grotere kofferbak moet bieden dan de e-3008, zal hij waarschijnlijk een langere wielbasis krijgen. Dat stelt Opel ingenieurs op hun beurt in staat om een grotere batterij te installeren om het forsere formaat van de auto te compenseren en om de actieradius te leveren die klanten in 2025 verwachten van een grote gezinsauto. Het grotere e-5008 model van Peugeot zal ook gebaseerd zijn op het STLA Medium platform, dus het is waarschijnlijk dat de vervanger van de Insignia qua grootte vergelijkbaar zal zijn met die auto.
STLA Medium zou een instapvermogen van 204 pk bieden, wat waarschijnlijk genoeg zou moeten zijn, zeker in combinatie met het instant beschikbare maximale koppel van de elektromotor, om een voertuig van het formaat van de Insignia bevredigende prestaties te geven. Het platform ondersteunt ook configuraties met 2 motoren tot 450 pk, dus er zal genoeg ruimte zijn voor Opel om een GSe performance versie van de nieuwkomer aan te bieden.
Het is niet bekend of de naam Insignia nieuw leven wordt ingeblazen voor het aanstaande vlaggenschip van Opel. Hoe dan ook, verwacht niet dat het model voor eind 2024 wordt onthuld, met een showroomdebuut waarschijnlijk halverwege dit decennium. Met een dergelijke planning loopt Opel niet alleen in de pas met de introductieagenda van de nieuwe Peugeot e-5008 maar ook met die van aanstaande elektrische middenklassers van Alfa Romeo, DS en Lancia.
De technische verwantschap met dit trio zou Stellantis topman Carlos Tavares er toe kunnen doen besluiten om de opvolger van de Insignia in een Zuid Europees land te laten bouwen, waarschijnlijk Italië. Voor Opel fans zal dat wel even slikken zijn (maar hoe groot is de trouwe achterban van dit merk nog?), maar het vooruitzicht om op dezelfde assemblagelijn het levenslicht te zien als een Alfa Romeo, DS of Lancia zal het Duitse volumemerk wellicht ook in staat stellen om weerstand te bieden aan ‘het moet premium zijn!’ virus dat in de tweede helft van het decennium nog zeker zal rondwaren in het D segment …