Radicale koerswijziging bij Rolls-Royce

0

Welke fabrikanten zet niet in op elektrische auto’s? Rolls-Royce in ieder geval wel en kondigt daarom een radicale koerswijziging. “Tegen het einde van 2030 zal er geen V12 model meer zijn”, aldus topman Torsten Müller-Ötvos in een interview.

Dat Rolls-Royce een radicaal andere koers gaat varen, zal mede komen doordat elektromotoren eigenlijk prima bij het Britse merk passen. Ze zijn stil en koppelrijk waardoor zijn majestueus maar discreet en soepel hun werk doen. De V12 motor van Rolls-Royce scoort weliswaar ook niet slecht op deze eigenschappen, maar het kan altijd beter. En wel door te opteren voor elektromotoren.

Indien het idee van een elektrische aandrijflijn de klant pijn in het hart doet, hoeft diegene niet perse direct naar de huisarts om zich een medicijn voor te laten schrijven. De komende 7 jaar zal hij bij Rolls-Royce gewoon nog een model met een V12 motor kunnen bestellen. De enige voorwaarde is een flinke portemonnee en als aan dat criterium wordt voldaan, is er de keuze uit de Dawn, de Wraith, de Cullinan, de Phantom en de Ghost (foto). Deze modellen gaan nog wel geüpdatet worden, maar de CEO voorziet geen opvolger. Althans niet met een verbrandingsmotor. Wel zal de huidige V12 de komende 7 jaar nog wat aanpassingen ondergaan om aan de toekomstige emissie-eisen te kunnen voldoen.

De radicale koerswijziging van Müller-Ötvos betekent dat Rolls-Royce geen tussenstop zal maken bij het ‘hybride aandrijflijn station’. De Britten gaan dus direct van een V12 motor naar elektrische aandrijving. Daar is wat voor te zeggen want wat zijn bij concurrent Bentley de minst aansprekende modellen? Juist, de uitvoeringen met hybride techniek (en een armzalige V6) onder de kap.

Rolls-Royce zal dit jaar haar eerste elektrische model presenteren: de Spectre. Dit coupémodel lijkt sterk op de Wraith, maar is wat ronder met het oog op het reduceren van de luchtweerstand. Dat is belangrijk om de actieradius te kunnen maximaliseren. Voor de Spectre wordt die zo’n 520 kilometer (gemeten volgens de WLTP methode). Hoe groot de batterij van dit model wordt, hebben de Britten nog niet laten weten, maar Autointernationaal.nl verwacht een capaciteit van 112 kWh.

De net geen 3.000 kilogram wegende Spectre kan vanuit stilstand in 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Dat heeft de kilos te danken aan een aandrijflijn die goed is voor 585 pk en 900 Nm. Het prijskaartje van de Spectre is afgerond 500.000 euro. De levering van de eerste elektrische auto van Rolls-Royce moet volgens de planning in het vierde kwartaal op gang komen. Dat de Spectre nogal sterk op de Wraith lijkt, is overigens geen toeval. Dit model is namelijk (samen met de Dawn) het oudste familielid van Rolls-Royce en dus als eerste aan vervanging toe. Dat gaat dus een elektrische coupé worden en geen type meer met een V12. Daarna is de Phantom aan de beurt.

 

Reageren is niet mogelijk.