Autoverkoop februari: goud en zilver voor Zuid-Korea

0

Afgelopen maand zijn er in Nederland 28.128 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, zo blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, de BOVAG en het RDC. Dat is een stijging van 23,8 procent ten opzichte van februari 2022. De positieve verkooptrend van januari (6,5 procent hogere verkopen) zet dus versterkt door. In totaal zijn er dit jaar tot nu toe 60.822 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 13,5 procent meer dan in de eerste 2 maanden van 2022.

Na 2 maanden kunnen we constateren dat er qua verkoop van nieuwe auto’s weer licht aan het einde van de tunnel gloort. Dat is conform de prognose die Autointernationaal.nl eerder dit jaar had afgegeven. Duidelijk te zien is dat de leveringen door de fabrikanten weer goed op gang zijn gekomen.  Zo is de verwachting van producenten als Volkswagen en Stellantis dat het grootste deel van de backorders in de loop van het derde kwartaal weggewerkt zal zijn. Voor heel 2023 verwacht Autointernationaal.nl een totaal van 345.000 registraties. Dat is een plus van ruim 10 procent. Economische ontwikkelingen en consumentenvertrouwen kunnen het daadwerkelijke aantal autoverkopen dit jaar nog gaan beïnvloeden.

 

Merken

Het populairste automerk in februari was KIA met 2.295 registraties en 8,2  procent marktaandeel. Daarna volgen Hyundai (1.975 en 7,0 procent), Volkswagen (1.820 en 6,5 procent), Ford (1.785 en 6,4 procent) en Toyota (1.742 en 6,2 procent). Daarna volgen Renault (1.709 registraties), Peugeot (1.642), Opel (1.512), Volvo (1.475) en BMW (1.255). Volkswagen gaat over heel 2023 wel nog aan de leiding met 5.884 registraties versus 4.418 stuks voor KIA.

KIA wist in vergelijking met februari 2022 afgelopen maand 8,2 procent minder auto’s op kenteken te zetten. Zustermerk Hyundai pluste daarentegen met 34,0 procent en bij Volkswagen kwam het aantal registraties zelfs 41,7 procent hoger uit. Ford deed het nóg beter met een afzetplus van 59,5 procent. Toyota leverde daarentegen 10,4 procent in. Een teken dat de autoconsument uitgekeken begint te raken op hybride modellen die niet oplaadbaar zijn en nu de voorkeur geeft aan volledig elektrische auto’s? Bij de rest van de merken in de top 10 zien we dat Renault (+49,0 procent) en Opel (+67,3 procent) fors meer personenwagens op kenteken wisten te zetten. Volvo blijft met een plus van 25,6 procent de algehele marktgroei net voor. Peugeot moest daarentegen 3,9 procent inleveren en BMW zelfs 15,8 procent.

Merken die in februari niet wisten te profiteren van de algehele marktgroei van 23,8 procent en tegen de trend in juist minder auto’s op kenteken wisten te zetten, zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (ondanks de nieuwe Tonale …), BMW (de 3- en 5-serie zijn zó 2022), Citroën (na Frankrijk flopt de C4 nu ook bij ons), Honda (ondanks de nieuwe Civic …), Kia (zoals door Autointernationaal.nl ligt de nieuwe Niro bij de gemiddelde Nederlander visueel te zwaar op de maag), Lexus (levert over de hele linie in … en nou moet de merk chef het totale Toyota concern gaan leiden …) Mini (de huidige Countryman loopt op zijn laatste benen), Polestar (de facelift van de ‘2’ komt geen moment te vroeg), Peugeot (het is tijd voor een nieuwe 3008), Porsche (zie Polestar, maar vervang ‘2’ door ‘Cayenne’), Skoda (de Fabia wordt vroeg oud), Suzuki (hybride techniek zorgen bij de Vitara en S-Cross niet voor hogere verkopen als de aandrijflijn verfijning mist) en Toyota (volgend jaar komt er een nieuwe RAV4 en dat is maar goed ook).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich merken die in februari bovengemiddeld goede zaken deden en hun verkopen minimaal wisten te verdubbelen. Dat waren Cupra (met name dankzij de Born en de Formentor), Dacia (de Jogger is een hardloper), Lynk & Co (heeft een abonnement op jaarlijkse verversing van het abonneebestand), MG (yep, de ‘4’ is in Nederland gearriveerd, maar eigenlijk zit elk model in de lift), Mitsubishi (wat moet dit merk straks zonder Space Star?), Seat (op de Leon na scoort dit (actie)merk met alle andere modellen) en Tesla (de komst van de Model Y is niet onopgemerkt gebleven).

Bij alle nieuwe Chinese merken (dus met uitzondering van Lynk & Co, MG en Polestar) zien we dat de BYD Atto 3 dit jaar al 142 kee rop kenteken gezet, 14 mensen kochten een NIO, waarvan 11 personen de EL7. Tussen kunst en kitsch is een populair televisieprogramma en dat verklaart wellicht waarom zowaar al 24 Nederlanders iets zagen in de Hongqi E-HS9. 

 

Modellen

In februari werd de Lynk & Co 01 het vaakst op kenteken gezet, namelijk 1.089 keer. Dit aantal registraties was goed voor een marktaandeel van 3,9 procent. Dat de Lynk & Co 01 de lijst aanvoert, komt doordat dit model primair via een abonnementsmodel wordt verkocht. Na 12 maanden wordt de auto standaard vernieuwd. Op die manier blijven de registratieaantallen hoog.

Na de Lynk & Co 01 volgen de Opel Corsa (887 en 3,2 procent), de Volvo XC40 (749 en 2,7 procent), de Ford Focus (687 en 2,4 procent) en de Tesla Model Y (653 en 2,3 procent) die afgelopen maand de populairste volledig elektrische auto was. Van de Model Y (die in de afgelopen 6 maanden 2 keer fors in prijs verlaagd werd) vertienvoudigde vrijwel (+920,3 procent) in februari het aantal registraties. De rest van de top 10 bestond in februari uit de Peugeot 208 (587 registraties), de Peugeot 2008 (568), de Hyundai Tucson (566), de Kia Picanto (534) en de Toyota Aygo X (488).

In vergelijking met februari 2022 nam het aantal registraties van de Lynk&Co 01 met 197,8 procent toe. De Opel Corsa pluste 142,3 procent. Groei was er ook voor de Volvo XC40 (+23,2 procent) en voor de Ford Focus (+53,3 procent). Van de andere modellen in de top 10 namen de verkopen van de Hyundai Tucson het sterkst toe, namelijk met 81,4 procent. De Peugeot 208 werd 6,1 procent vaker op kenteken gezet maar die stijging was niet voldoende om het marktaandeel vast te houden. De Peugeot 2008 leverde 4,4 procent in en de KIA Picanto zelfs 29,1 procent. Gelukkig krijgt dit model binnenkort een facelift. De Toyota Aygo X is nieuw in de top 10.

Modellen die in februari minimaal 200 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (229), de Audi Q4 e-Tron (229), de Citroën C3 (323), de Fiat 500 (297), de Ford Fiesta (216), de Ford Focus (687), de Ford Kuga (416), de Ford Puma (366), de Hyundai i10 (302), de Hyundai Ioniq 5 (258), de Hyundai Kona (278), de Hyundai Tucson (566), de Kia Ceed (371), de Kia EV6 (229), de Kia Niro (456), de Kia Picanto (534), de Kia Sportage (352), de Mazda 2 (227), de Mazda CX-5 (357), de Mini Hatch (215), de Mitsubishi Space Star (271), de Nissan Micra (261), de Nissan Qashqai (207), de Opel Corsa (887), de Opel Mokka (324), de Peugeot 208 (587), de Peugeot 2008 (568), de Renault Captur (316), de Renault Clio (363), de Renault Mégane E-Tech Electric (387), de Seat Ibiza (223), de Skoda Enyaq (366), de Skoda Octavia (263), de Toyota Aygo X (488), de Toyota Corolla (216), Toyota Yaris (321), Toyota Yaris Cross (247), Volkswagen Golf (204), Volkswagen ID.3 (319), Volkswagen Polo (486), Volvo XC40 (749) en Volvo XC60 (286).

Modellen die tot nu toe geen enkele een Nederlandse eigenaar hebben gekregen, zijn niet alleen de sportwagens van Morgan, maar ook de DS 9, de Ford Mustang, de Hyundai Nexo, de Lamborghini Huracan en de Maserati Levante.

 

Elektrisch

Voor de tweede maand op rij dit jaar was de Tesla Model Y de populairste elektrische auto. Daarvan werden in februari in Nederland zoals gezegd 653 exemplaren op kenteken gezet; 33 procent meer dan in januari. Op plek 2 vinden we de immer populaire elektrische versie van de Volvo XC40. Dit model was in februari goed voor 520 registraties; afgerond 24 procent meer dan in januari. De Renault Mégane E-Tech Electric wordt gestaag populairder. De emissievrije Fransman eiste in februari met 387 exemplaren de derde plek op (+64 procent) in de registratie statistieken. Van de Peugeot e-208 werden in februari ook meer nieuwe exemplaren geregistreerd dan in januari, maar omdat andere modellen vaker op kenteken werden gezet, zakt de elektrische leeuw terug van plek 3 naar plek 5.

De overige 5 populairste nieuwe elektrische auto’s in de top 10 van februari zijn achtereenvolgens de Volkswagen ID.3 met 319 registraties, de Hyundai Ioniq 5 (258), de Audi Q4 e-Tron (229), de Kia EV6 (229) en de Peugeot e-2008 (229).

 

 

Reageren is niet mogelijk.