De Europese Unie wil de regels voor autorijden aanscherpen. Volgens de plannen vanuit Brussel moeten senioren boven de 70 jaar regelmatig bewijzen dat zij nog geschikt zijn om deel te nemen aan het verkeer.
Een van de belangrijkste redenen om de regels aan te scherpen, is het plan om in 2050 geen verkeersdoden meer te hebben in de Europese Unie. In 2030 moet dat aantal al gehalveerd zijn. Dat is een zeer ambitieus doel, zeker als je naar de huidige cijfers kijkt. In 2022 verloren 20.600 mensen het leven op Europese wegen. Dat is een stijging ten opzichte van de 2 pandemische jaren 2020 en 2021, toen minder dan 20.000 mensen stierven.
Om bovenstaand doel toch te bereiken, plant de Europese Unie nu een ingrijpende hervorming van het rijbewijs, die onder meer de verkeersveiligheid moet verbeteren. Eén van de eisen is dat in de toekomst de rijvaardigheid van bestuurders ouder dan 70 elke 5 jaar wordt gecontroleerd. In Nederland is een medische keuring nu verplicht vanaf 75 jaar, maar in veel ons omringende landen krijgen automobilisten nog altijd een rijbewijs voor het leven. Zij worden dus geacht zelf te bepalen wanneer het verstandig is om niet langer de weg op te gaan. De ervaring is dat veel automobilisten dat niet goed kunnen inschatten.
Volgens het voorstel van de Europese Commissie worden rijbewijzen in de nabije toekomst 15 jaar geldig in de hele Europese Unie in plaats van 10 jaar nu. Daarnaast moeten rijbewijzen digitaal worden, zodat de verlenging ook online kan worden afgehandeld. De geldigheidsduur van 15 jaar gaat echter niet voor automobilisten van 70 jaar en ouder gelden. Zij krijgen dan alleen nog een rijbewijs dat 5 jaar geldig is. Dit moet het mogelijk maken om de rijgeschiktheid van senioren regelmatig te controleren.
Ook worden de minimale medische eisen waaraan een persoon moet voldoen om een rijbewijs te krijgen of te laten verlengen aanzienlijk uitgebreid. Het is echter niet bekend wanneer de Europese Unie de nieuwe eisen exact wil invoeren.
Geen alcohol meer voor beginnend bestuurders
Voor beginnend bestuurders staat er ook wat te veranderen. Nu mag men in Nederland nog 0,2 promille alcohol in het bloed hebben als er auto gereden wordt. Dat is minder dan 1 glas wijn of bier. Volgens het Trimbos Instituut kan zelfs dit kleine beetje alcohol al invloed hebben op het reactievermogen, de coördinatie en het evenwichtsgevoel van de bestuurder. Daarnaast zijn soms de eerste signalen van slaperigheid te zien. Niet bepaald handig tijdens het rijden. Om ongelukken te voorkomen, is straks elke druppel er 1 te veel.
In de plannen van de Europese Commissie staat dat dit strenge alcoholbeleid van toepassing is gedurende de eerste 2 jaar na het halen van het rijbewijs. In Nederland is men echter 5 jaar na het behalen van het rijbewijs beginnend bestuurder. Het is niet bekend of Nederland het zero-tolerance voorstel van de Europese Commissie wil verlengen tot 5 jaar, of dat bij beginnend bestuurders na 2 jaar wel weer maximaal 0,2 promille alcohol wordt geaccepteerd.