BYD, China’s grootste fabrikant van (deels) elektrische auto’s, heeft in eigen land een goedkoop elektrisch model op de markt gebracht. Die gaat omgerekend 10.400 euro kosten. Zo laag zal de prijs in Nederland niet kunnen zijn (BYD verkoopt sinds kort ook elektrische auto’s bij ons), maar een tarief onder de 18,5 mille moet zeker haalbaar zijn. Wie wil er dan nog een Dacia Spring?.
Het betreffende model, Seagull genaamd, werd op de autotentoonstelling van Shanghai door BYD onthuld. De kleine elektrische auto heeft een actieradius van 305 kilometer. De versie met een grotere accu, goed voor een rijbereik van 405 kilometer, kost 2.000 euro meer. Het opladen van de accu van 30 naar 80 procent moet kost volgens BYD een half uur. De elektromotor van de Seagull is goed voor 75 pk en 135 Nm.
Chinese automarkt experts verwachten dat de Seagull binnen 6 maanden de best verkochte elektrische auto in China zal zijn. “De Seagull is een voorbeeld van de agressieve prijsdruk van Chinese fabrikanten”, zegt Morgan Stanley-analist Adam Jonas. Steeds meer Chinese merken gaan de komende jaren betaalbare elektrische auto’s ook buiten China op de markt brengen.
BYD heeft momenteel nog niets gezegd over een eventuele Europese marktintroductie van de Seagull. Het merk verkoopt sinds afgelopen najaar een 3-tal elektrische modellen in Nederland. Het goedkoopst is momenteel de Atto 3; een elektrische cross-over in de stijl van de Opel Ampera-e. Die kost 42.998 euro. In China rijdt inmiddels ook een ander goedkoop elektrisch model van BYD rond: de Dolphin. Die komt zeker naar Nederland en zal vanaf het vierde kwartaal te koop zijn voor 30.000 euro. De Dolphin heeft een actieradius van 427 km.
Er rijden steeds meer Chinese elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Na de komst van Zeekr zijn er 13 merken uit het grote Aziatische land bij ons actief, waaronder Aiways, Lynk & Co, MG, Nio, Polestar en Xpeng. Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben inmiddels een marktaandeel van afgerond 4,5 procent in ons land. In 2020 was dat nog 1,6 procent. Dit jaar werden tot nu toe 4.456 Chinese auto’s op kenteken gezet, Dat is al bijna de helft van het verkoopaantal dat in heel 2022 gerealiseerd werd.
De Chinese autofabrikanten kunnen in de komende jaren in Europa een flink marktaandeel veroveren, zo verwacht topman Patrick Koller van de Franse autoleverancier Faurecia. Hij denkt dat de diverse merken uiteindelijk 1 miljoen auto’s per jaar in Europa kunnen verkopen, oftewel zo’n 8 procent van de markt. Onlangs werd bekend dat Nio in 2024 een nieuw merk voor betaalbare elektrische auto’s wil lanceren. Momenteel is deze partij in Europa alleen actief in het wat duurdere segment.
De auto-export van China is tussen 2020 en 2022 verviervoudigd, naar ruim 2 miljoen voertuigen. Het ligt op schema om dit jaar de 3 miljoen exemplaren te halen. De export van BYD is vorig jaar verviervoudigd naar bijna 56.000 auto’s.