Dit is de geheel nieuwe Mini Cooper

0

De geheel nieuwe Mini hatchback is nu op deze gelekte afbeeldingen voor het eerst te zien, nadat zijn camouflagemateriaal verwijderd is, voorafgaand aan de lancering begin volgend jaar.

De tweede generatie van Mini’s elektrische hatchback, voortaan Cooper genaamd, zal in China worden gebouwd op een nieuw platform met voorwielaandrijving, Deze architectuur is ontwikkeld door Spotlight Automotive, de naam van BMW’s joint venture met Great Wall.

MiniCooperGelekt3

Een versie met benzinemotor, duidelijk een evolutie van het huidige model, zal in Oxford worden gebouwd, op een heel ander platform maar met dezelfde designstijl. Diverse details van de langverwachte elektrische Cooper waren al bekend gemaakt door Mini merk chefin  Stefanie Wurst, maar deze nieuwe foto’s geven ons een eerste blik op het uiteindelijke productieversie.

De gelijkenis met de Mini van vandaag is duidelijk, en inderdaad meet hij nog steeds ongeveer 3.800 mm van bumper tot bumper, maar het is helder dat de ontwerpers van Mini hard hebben gewerkt om hun belofte na te komen om “het iconische model terug te brengen naar zijn roots”. Een grotere spoorbreedte, kortere overhangen, een langere wielbasis en grotere wielen geven de Fiat 500e rivaal een krachtigere uitstraling, terwijl de beleden toewijding van Mini aan minimalisme (en daarmee aan duurzaamheid) zich vertaalt in een veel zuiverder en eenvoudiger algeheel lijnenspel.

MiniCooperGelekt2

De stevige zwarte plastic wielkastbekledingen zijn geschiedenis en dat geldt ook voor de schelpvormige motorkap, de contrasterende sieraccenten en de chromen koplampomlijstingen van de huidige Mini Electric, ten gunste van een frisse look die meer op functionaliteit dan op mode is gericht.

Wurst gaf onlangs enig inzicht in waarom de Mini opnieuw werd uitgevonden en dat daarbij een minder sterke focus op ‘premium’ daarbij centraal stond: “Ik denk dat een Mini een zeer modern en eigentijds product is. Het gaat er niet om hoe groot of premium wij zijn, het gaat om een bepaalde levensstijl die je hebt. Je neemt dingen gemakkelijker op, je bent niet gespannen over wat je inkomensstatus is, op welk hiërarchisch niveau je werkt. Het is meer een gemoedstoestand”.

MiniCooperGelekt4

Het interieur van de nieuwe auto moet nog worden getoond, maar het zal volgen met de nadruk op toegankelijkheid en eenvoud. Er komt bijvoorbeeld een starter in contactsleutelstijl en fysieke schakelaars en knoppen zullen nog steeds worden gebruikt voor de belangrijkste bedieningselementen. Het kenmerkende ronde centrale display van Mini zal worden gevuld door een infotainmentscherm en er zal geen traditioneel instrumentenpaneel zijn, maar belangrijke gegevens en informatie worden in plaats daarvan op een “funky” manier op het dashboard weergegeven.

De elektrische Cooper moet in mei 2024 op de markt komen, ongeveer 2 maanden later gevolgd door de benzineversie. De nieuwe editie zal qua vermogen de 184 pk van de huidige Electric evenaren en sprint naar verwachting in ongeveer 7,0 seconden van 0-100 km/u. Dat zou hem bijna net zo snel maken als de hedendaagse Cooper S hot hatch met benzinemotor en, nog belangrijker, een naaste concurrent van de nieuwe Abarth 500e.

Maar dit zal niet de snelste elektrische Mini zijn: er zit een hetere Cooper SE in de pijplijn met 218 pk, die belooft te dienen als een kanshebber voor suprematie in het ontluikende elektrische hot hatch-segment. En op zijn beurt zal hij uiteindelijk worden overschaduwd door een John Cooper Works versie, waarvan wordt gedacht dat hij rond de 250 pk sterk wordt.

De elektrische Cooper zal een batterij van 40 kWh gebruiken voor een geclaimd bereik van 285 kilometer, terwijl de Cooper SE een groter pakket van 54 kWh zal gebruiken om dichter bij de 400 kilometer te komen. Mini moet nog bevestigen hoe snel de elektrische Cooper oplaadt, of hoe de batterij binnen het platform is geplaatst.

De Cooper met benzinemotor (in feite een zwaar geüpdatete en herziene versie van de hatchback die sinds 2014 te koop is) zal naar verwachting verbeterde oftewel krachtigere versies van de huidige turbomotoren gebruiken (een 1,5 liter driecilinder in de Cooper en een 2,0 liter viercilinder in de Cooper S) met overeenkomstige verbeteringen in efficiëntie en prestaties.

Gedetailleerde specificaties zullen pas dichter bij de lancering worden gedeeld, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de prijzen van de elektrische Cooper ergens boven de 37.000 euro zullen beginnen. Zijn naaste rivaal, de Fiat 500e met 42 kWh pakket, is verkrijgbaar vanaf 34.690 euro.

Vanaf de lancering zal het assortiment van de Cooper slechts 1 carrosserievariant omvatten. De klant heeft wel de keuze uit een benzine motor of een elektrische aandrijflijn. De huidige 5-deurs hatchback wordt volgend jaar indirect vervangen door de even lange maar hoger op zijn poten staande, alleen elektrisch aangedreven, Aceman. Een vervanger voor de Convertible is ook in de maak, maar die wordt niet voor 2025 verwacht.

Reageren is niet mogelijk.