In het segment van de duurste en grootste SUV modellen worden de kaarten momenteel opnieuw geschud. Jaguar Land Rover is de initiator daarvoor door vorig jaar de compleet nieuwe Range Rover te presenteren. Kort daarna gad BMW de X7 een update. Mercedes kan natuurlijk niet achterblijven en heeft daarom haar GLS gemoderniseerd. Eerder ging de GLE (Coupé) al onder het mes.
Naast cosmetische correcties is er bij de GLS sprake van een uitbreiding van de standaarduitrusting en nieuwe opties. Alle motoren zijn voorzien van hybride techniek op basis van 48 volt technologie. De modeljaar 2024 uitvoering kan worden herkend aan de gewijzigde grille en aan de prominentere bumper met luchtinlaten die een glanzend zwarte rand hebben.
De achterlichten kregen een ander binnenwerk met 3 horizontale blokken. Het velgen aanbod is uitgebreid met een Himalayas groen 20 inch exemplaar. De carrosserie kan voortaan worden uitgevoerd in de kleuren Sodalite blue (metallic) en Manufaktur alpine grey (non-metallic).
Voor het interieur zijn 2 nieuwe lederkleuren verkrijgbaar. Verder zien we dat het nieuwe Mercedes stuurwiel met aanraaktoetsen op de spaken ook zijn weg naar de GLS heeft gevonden. Het MBUX infotainmentsysteem kreeg ook een update met een nieuwe look voor de displays die nu in 3 verschillende stijlen gepersonaliseerd kunnen worden en in 7 kleurenschema’s kunnen oplichten, passend bij de interieurverlichtingskleur. Het Offroad programma biedt dankzij het standaard Parking Package met 360 graden camera een “doorzichtige motorkap”. Met deze functie wordt in de offroad-modus op het centrale display een beeld getoond van wat zich onder de voorzijde van de auto afspeelt. Daardoor zijn grote stenen of diepe kuilen beter zichtbaar. De vierwielaandrijving en versnellingsbakratio’s werden herzien zodat bij de GLS nu tot 3,5 ton aanhanggewicht is toegestaan. De trekhaak werd verstevigd waardoor een eventuele fietsendrager voortaan kan worden belast met maximaal 100 kg. Daardoor kunnen ook e-bikes getransporteerd worden.
Het motorengamma omvat 2 mild hybride zescilinderdiesels, de 350d 4Matic en de 450d 4Matic. Die hebben dezelfde cilinderinhoud (2.989 cc), maar vermogen en koppel verschillen: respectievelijk 269 pk / 650 Nm) en 367 pk / 750 Nm). De mild hybride techniek voefgt daar nog eens kortstondig 20 pk en 200 Nm aan toe. Benzinefans kunnen opteren voor de GLS 450 4Matic: die heeft een 3,0 liter grote 6 cilinder motor onder de kap met een systeem vermogen van 381 pk en biedt een maximum koppel van 500 Nm. Indien deze specificaties niet imponeren, heeft Mercedes-Benz de GLS 580 4Matic in de aanbieding. Die is uitgerust met een 4,0 liter grote V8 van 517 pk en 730 Nm levert.
Dezelfde krachtbron is te vinden onder de motorkap van de Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic, maar dan in 557 pk / 730 Nm vorm. Deze uitvoering onderging dezelfde wijzigingen.
Liefhebbers van uitgesproken sportief aangeklede SUV modellen worden bediend met de Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+. Die kreeg eveneens een update met onder meer een nieuwe led signatuur voor de achterlichten, dezelfde 2 nieuwe carrosseriekleuren en een AMG embleem op de motorkap (in plaats van een ster). De remklauwen zijn rood en de velgen van de GLS 63 4Matic+ variëren in afmetingen van 21 tot 23 inch. De standaarduitrusting van de AMG uitvoering werd verder opgewaardeerd met een panoramaschuifdak, verwarmbare plus koelbare voorstoelen, adaptief grootlicht en smartphone-integratie. Ook een AMG Performance sportuitlaatsysteem en een hifi installatie van Burmester zijn standaard, net als het Memory Package, de 360 gradencamera en het parkeerhulpsysteem, het Keyless-Go package en Blind Spot Assist. Ook de AMG Ride Control+-ophanging met adaptieve dempers behoort tot de standaarduitrusting van de GLS 63 4Matic+.
Het hart van de AMG versie wordt nog steeds gevormd door de bekende 4.0 liter grote V8 met 2 turbo’s. Die levert 612 pk en 850 Nm. Mild hybride 48 volt technologie en de geïntegreerde starter-alternator met boost functie (22 pk en 250 Nm) zorgen niet alleen voor meer sprint kracht, maar ook voor een lager verbruik. In deze vorm kan de vernieuwde GLS in 4,2 seconden naar 100 km/u sprinten en is een snelheid van niet minder dan 280 km/u mogelijk.
De geüpdatete GLS wordt in de Europese showrooms verwacht vanaf eind oktober.