Nederlandse autoverkoop accelereert

0

Afgelopen maand zijn er in Nederland 37.452 nieuwe personen­auto’s op kenteken gezet, zo blijkt uit de officiële cijfers van de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC. Ten opzichte van maart 2022, toen er 24.781 registraties waren, betekent dit een stijging van 51,1 procent.

De groei van de autoverkopen komt niet helemaal onverwacht. De orderboeken van de dealers zijn namelijk al langer goed gevuld. De levering aan hun klanten liet echter de afgelopen jaren vaak op zich wachten door logistieke problemen en een tekort aan onderdelen. Die problemen hebben steeds meer fabrikanten inmiddels opgelost. In totaal zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 98.059 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat betekent een plus van 25,2 procent ten opzichte van hetzelfde tijdvak van 2022.

 

Merken

De populairste automerken waren in maart achtereenvolgens Tesla met 3.160 registraties en 8,4 procent marktaandeel, Volks­wagen (2.972 stuks / 7,9 procent), Kia (2.672 en 7,1 procent), Volvo (2.261 en 6,0 procent) en Peugeot (2.250 en 6,0 procent). Daarna volgen Hyundai (2.214 registraties), Renault (2.157), BMW (1.778), Skoda (1.708) en Toyota (1.652).

Automerken die in maart het aantal kentekenregistraties minimaal wisten te verdubbelen, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (dankzij de Tonale), BYD (de Atto 3 trekt de Chinese elektrische kar), Dacia (niet alleen de Jogger was een hardloper, maar ook de Sandero en de Spring), Land Rover (de afzet van de Range Rover is als een komeet omhoog geschoten), Lynk & Co (in de 01 kan je rijden zonder sores), MG (het hele gamma was in trek), Opel (de Corsa verkocht als warme kadetjes), Renault (de Mégane Electric lijkt een schot in de oos te zijn) en Tesla (niet alleen dankzij de Model Y want de prijsverlaging heeft de Model 3 veel nieuwe klanten opgeleverd).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de automerken die totaal niet wisten de profiteren van de algemene verkoopstijging van 51,1 procent en hun afzet in maart juist zagen dalen. In alfabetische volgorde waren dat Audi (met name de A3 is geen leaselieveling meer), Fiat (de enige kurk waar dit merk op drijft, de 500/500e, zonk in maart eveneens), Honda (reddingsboei is de nieuwe Civic, maar die is moeilijk leverbaar), Polestar (de ‘2’ werd hard geraakt door de prijsverlaging bij Tesla), Porsche (de facelift van de Cayenne kan geen moment te vroeg komen) en Smart (de nieuwe elektrische cross-over is nog niet leverbaar).

 

Modellen

De populairste automodellen waren in maart achtereenvolgens de Tesla Model Y (2.362 registraties en 6,3 procent marktaandeel), de Volvo XC 40 (1.298 en 3,5 procent), de Peugeot 208 (1.035 en 2,8 procent), de Lynk and Co 01 (1.003 en 2,7 procent) en de Opel Corsa (799 en 2,1 procent). Daarna volgen de Tesla Model 3 (753 registraties), de Renault Mégane Electric (711), de Peugeot 2008 (665), de Toyota Yaris Cross (630) en de Kia Niro (608).

Automodellen die in maart minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi Q4 e-Tron (412 kenteken registraties), de BMW i4 (338), de Citroën C3 (475), de Dacia Sandero (313), de Fiat 500/500e (388), de Ford Focus (355), de Ford Kuga (470), de Hyundai i10 (475), de Hyundai Ioniq 5 (365), de Hyundai Tucson (577), de Kia Niro (608), de Kia Picanto (591), de Kia Sportage (467), de Mini Hatch (498), de Nissan Qashqai (586), de Opel Corsa (799), de Opel Mokka (390), de Peugeot 208 (1.035), de Peugeot 2008 (665), de Renault Captur (353), de Renault Clio (396), de Renault Mégane Electric (711), de Skoda Enyaq (337), de Skoda Kodiaq (374), de Skoda Octavia 376), de Tesla Model 3 (753), de Tesla Model Y (2.362), de Toyota Yaris Cross (630), de Volkswagen ID.3 (504), de Volkswagen ID.4 (401), de Volkswagen Polo (467), de Volkswagen Up (379) en de Volvo XC40 (1.298).

 

Elektrisch

In maart was het driedubbel feest voor Tesla want de Amerikanen waren niet alleen marktleider in Nederland op merk niveau, ook bij de modellen voerden zij de verkoopstatistieken aan, zo heb jij in de vorige paragraaf kunnen lezen. Dit betekent dat Tesla ook bij de elektrische auto’s aan kop gaat; natuurlijk met de Model Y die 2.362 keer op kenteken werden gezet. Op ruime afstand volgen de Volvo XC40 Electric (907 registraties en de Tesla Model 3 (753).

Buiten het podium bestaat het overzicht uit de Renault Mégane Electric (711), de Peugeot e-208 (671), de Volkswagen ID.3 (504), de Audi Q4 e-Tron (412), de Volkswagen ID.4 (401), de Opel Corsa-e en de Hyundai Ioniq 5 (365). Opvallend is dat de Q4 e-Tron van premium dochter Audi qua populariteit niet onder doet voor de volumemodellen ID.3 en ID.4 van Volkswagen. Dit betekent dat de prestaties van de autofabrikant uit Wolfsburg op elektrisch gebied blijft tegenvallen. Verder zien we dat de Hyundai Ioniq 5 het beter doet dan de technisch identieke, en niet veel duurdere, Kia EV6. Autointernationaal.nl had dit al voorspeld. Kia kiest de laatste tijd voor een design dat té extreem is. Niet alleen bij de EV6 maar ook bij de jongste Niro. De tweede generatie van dat Kia type kan qua populariteit niet tippen aan de debuut editie. De reden: de styling ligt bij veel autoconsumenten te zwaar op de maag.

 

Prognose

Omdat het onzeker is of deze forse maandstijging doorzet, houden de Bovag en de RAI Vereniging vooralsnog vast aan hun prognose dat er in vergelijking met 2022 dit jaar 9 procent meer nieuwe personenwagens op kenteken gezet zullen worden. Dat zou neerkomen op 340.000 exemplaren.

 

Reageren is niet mogelijk.